Andre ressurser
Gud Faderen


Gud Faderen

Gud Faderen er Det høyeste vesen som vi tror på og som vi tilber. Han er den overordnede Skaper, Hersker og Bevarer av alle ting. Han er fullkommen, har all makt og vet alle ting. Han «har et legeme av kjøtt og ben like følbart som menneskets» (L&p 130:22).

Vår himmelske Fader er en Gud med dømmekraft, styrke, kunnskap og makt, men han er samtidig en Gud med fullkommen barmhjertighet, godhet og kjærlighet. Selv om vi «[ikke forstår] hva alle ting betyr», kan vi finne fred i den sikre kunnskap om at han elsker oss (se 1. Nephi 11:17).

Våre ånders Fader

Ett av livets store spørsmål er «Hvem er jeg?» En kjær Primær-sang hjelper selv små barn å besvare dette spørsmålet. Vi synger: «Jeg er Guds kjære barn som han har sendt til jord.» Kunnskapen om at vi er Guds barn gir oss styrke, trygghet og håp.

Du er i bokstavelig forstand et Guds barn, åndelig født i det førjordiske liv. Som hans barn kan du være sikker på at du har et guddommelig og evig potensial og at han vil hjelpe deg når du oppriktig anstrenger deg for å nå dette potensialet.

Den suverene Skaper

Vår himmelske Fader er Den suverene Skaper. Gjennom Jesus Kristus skapte han himmelen og jorden og alt som finnes i og på dem (se Moses 2:1). Alma sa: «Alle ting bærer bud om at det finnes en Gud. Ja, til og med jorden og alle ting som er på dens overflate, ja, og dens bevegelse, ja, og også alle planetene som beveger seg i sine faste baner, vitner om at det finnes en høyeste Skaper» (Alma 30:44).

Iblant skulle du stoppe opp og tenke over skaperverkets skjønnhet – trærne, blomstene, dyrene, fjellene, havets bølger, et nyfødt barn. Ta deg tid til å se opp mot himmelen, hvor stjernenes og planetenes baner er bevis på at «Gud [beveger] seg i sin velde og kraft» (se L&p 88:41-47).

Opphavsmannen til frelsesplanen

Vår Fader i himmelen ønsker at vi skal bo sammen med ham i all evighet. Hans gjerning og herlighet er «å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv» (Moses 1:39). For å gjøre dette mulig utarbeidet han frelsesplanen. Han sendte sin elskede Sønn Jesus Kristus for å løse dødens bånd og sone for verdens synder: «For så har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv» (Johannes 3:16). Dette offeret er det største uttrykk for vår Faders kjærlighet til oss.

Lær Gud Faderen å kjenne

Som Guds barn har vi et spesielt forhold til ham, som skiller oss fra alt annet han har skapt. Gjør ditt beste for å lære din Fader i himmelen å kjenne. Han elsker deg, og han har gitt deg den dyrebare muligheten til å komme nærmere ham ved å be. Bønner som du oppsender i ydmykhet og oppriktighet, blir hørt og besvart.

Du kan også lære din Fader å kjenne ved å lære om hans elskede Sønn og anvende evangeliet i ditt liv. Frelseren lærte sine disipler: «Hadde dere kjent meg, så hadde dere også kjent min Far … Den som har sett meg, har sett Faderen» (Johannes 14:7, 9).

Du kommer nærmere Gud Faderen når du studerer Skriftene og ordene til vår tids profeter og når du yter tjeneste. Når du følger Guds vilje og lever slik han ønsker at du skal leve, blir du mer lik ham og hans Sønn. Du forbereder deg på å vende tilbake for å leve i deres nærhet.

Ytterligere henvisninger: Johannes 14:6, 21-24; 17:3; Mosiah 4:9; L&p 132:22-24; 1. trosartikkel.

Se også Frelsesplanen; Guddommen; Skapelsen.