Andre ressurser
Tiende


Tiende

En av velsignelsene ved medlemskap i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er det privilegium å betale tiende. Ved å etterleve tiendeloven deltar du i oppbyggelsen av Guds rike på jorden.

Tiende: definisjon og formål

Når du betaler full tiende, gir du en tiendedel av din inntekt til Herren gjennom hans kirke. Du leverer din tiende til et medlem av biskopsrådet eller grenspresidentskapet.

De lokale lederne overfører tiendemidlene direkte til Kirkens hovedkvarter, hvor et råd bestemmer hvordan disse hellige midlene skal brukes. Dette rådet består av Det første presidentskap, De tolv apostlers quorum og Det presiderende biskopsråd. De handler ifølge åpenbaring og tar beslutninger under Herrens veiledning. (Se L&p 120:1.)

Tiendemidlene blir alltid benyttet til Herrens formål – å bygge og vedlikeholde templer og møtehus, å opprettholde misjonærarbeidet og utføre Kirkens arbeid over hele verden.

Velsignelser ved å betale en full tiende

Tiendeloven krever offer, men din lydighet til loven gir velsignelser som er langt større enn noe du kan oppgi. Profeten Malaki forkynte:

«Bær hele tienden inn i forrådshuset, så det finnes mat i mitt hus. Prøv meg på denne måten, sier Herren, om jeg ikke vil åpne himmelens luker for dere og øse ut velsignelser over dere i rikelig mål» (Malaki 3:10).

Disse velsignelsene kommer til alle som betaler fulle ti prosent av sin inntekt, også om dette beløpet er veldig lite. Når du adlyder denne loven, vil Herren velsigne deg både åndelig og timelig.

Bestem deg for å betale tiende

Hvis du ennå ikke har gjort det til en ufravikelig vane å betale tiende, har du kanskje vanskelig for å tro at du kan ha råd til å gi fra deg en tiendedel av din inntekt. Men trofaste tiendebetalere oppdager at de ikke har råd til ikke å betale tiende. På en svært bokstavelig og vidunderlig måte blir himmelens luker åpnet og velsignelser øst ut over dem.

Husk at å betale tiende ikke er så mye et spørsmål om penger som det er om tro. Stol på Herren. Han ga oss budet til vårt beste, og han ga også det tilhørende løftet. Finn styrke i Nephis tro, han som sa: «La oss være trofaste i å holde Herrens bud, for se, han er mektigere enn hele verden» (1. Nephi 4:1).

Se også Faste og fasteoffer.