Andre ressurser
Fred


Fred

Mange tenker på fred som fravær av krig. Men vi kan føle fred selv når det er krig, og vi kan mangle fred selv når det ikke er noen krig som raser. Bare fravær av konflikt er ikke nok til å gi oss fred i hjertet. Fred kommer gjennom evangeliet – gjennom Jesu Kristi forsoning, Den hellige ånds betjening og vår egen rettferdighet, oppriktige omvendelse og flittige tjeneste.

Selv når verden er i opprør overalt rundt deg, kan du bli velsignet med indre fred. Denne velsignelsen vil vedvare så lenge du er tro mot ditt vitnesbyrd om evangeliet og husker at din himmelske Fader og Jesus Kristus elsker deg og våker over deg.

I tillegg til å føle fred selv, kan du være en innflytelse til fred i din familie, ditt lokalsamfunn og i verden for øvrig. Du arbeider for fred når du holder budene, yter tjeneste, viser omsorg for familiemedlemmer og naboer og forkynner evangeliet. Du arbeider for fred nå du bidrar til å lindre en annens lidelse.

Følgende ord fra Frelseren lærer oss hvordan vi kan oppleve den fred som evangeliet gir:

«Talsmannen, Den Hellige Ånd, som Faderen skal sende i mitt navn, han skal lære dere alle ting, og minne dere om alt det som jeg har sagt dere.

Fred etterlater jeg dere. Min fred gir jeg dere. Ikke som verden gir, gir jeg dere. La ikke deres hjerte forferdes, frykt ikke!» (Johannes 14:26-27).

«Vær ikke redde for å gjøre godt, mine sønner, for det som dere sår, det skal dere også høste. Hvis dere derfor sår det gode, skal deres lønn være å høste det gode.

Derfor, frykt ikke, lille hjord, gjør godt, la jord og helvete forene seg mot dere, for hvis dere er bygget på min klippe, kan de ikke få overhånd.

Se, jeg fordømmer dere ikke. Gå bort og synd ikke mer, arbeid sindig med det jeg har befalt dere.

Se hen til meg i enhver tanke, tvil ikke, frykt ikke.

Se sårene som gjennomtrengte min side, og også naglemerkene i mine hender og føtter, vær trofaste, hold mine bud, og dere skal arve himmelens rike» (L&p 6:33-37).

«Dette har jeg talt til dere for at dere skal ha fred i meg. I verden har dere trengsel. Men vær frimodige! Jeg har overvunnet verden» (Johannes 16:33).

Når du minnes Frelseren og følger ham, kan du virkelig være frimodig. Du kan oppleve sann, vedvarende fred til enhver tid. Du kan finne håp i Frelserens første ord til sine disipler etter hans oppstandelse: «Fred være med dere!» (Johannes 20:19).

Ytterligere henvisning: L&p 59:23.

Se også Den hellige ånd; Håp; Jesus Kristus; Kjærlighet; Krig; Nestekjærlighet; Tjeneste.