Kom og følg mig
Hvordan kan jeg gøre mine bønner mere meningsfulde?


Hvordan kan jeg gøre mine bønner mere meningsfulde?

Vor himmelske Fader elsker os og ønsker, at vi kommunikerer med ham gennem bøn. Når vi beder, så bør vi fortælle vor himmelske Fader, hvad vi føler inderst inde. Vi bør ikke gentage meningsløse ord eller udtryk. Vi kan føle os tættere på vor himmelske Fader gennem oprigtig, inderlig bøn.

Billede

Forbered dig åndeligt

Hvilke betydningsfulde oplevelser har du haft med bøn? Hvad har disse oplevelser lært dig om at kommunikere med vor himmelske Fader? Hvad har du gjort for at gøre dine bønner mere meningsfulde?

I hvilke situationer har du hørt de unge mænd i dit kvorum bede? Hvordan kan du hjælpe dem til at gøre deres bønner mere meningsfulde? Hvordan kan det hjælpe dem nu og fremover, at de har en forståelse af, hvordan de kommunikerer med vor himmelske Fader?

Studér bønsomt disse hjælpekilder, mens du forbereder dig. Hvad ønsker du, at de unge mænd erfarer om bøn?

Luk 22:41-42; Hel 10:5; L&P 46:30-31 (Vi bør søge Guds vilje, når vi beder)

3 Ne 14:7; L&P 9:7-8 (Bøn bør ledsages af oprigtige bestræbelser)

3 Ne 17-19 (Jesus Kristus beder med nefitterne og underviser i bøn)

Moro 10:3-5 (Bed med tro, et oprigtigt hjerte og oprigtig hensigt)

Guide til Skrifterne, »Bøn«, s. 20-21

Carol F. McConkie, »Sjælens oprigtige ønske«, Liahona, nov. 2016, s. 25-27

Juan A. Uceda, »Herren Jesus Kristus lærer os at bede«, Liahona, nov. 2016, s. 30-32

Henry B. Eyring, »Præstedømmet og personlig bøn«, Liahona, maj 2015, s. 84-87

Udførelse af min pligt mod Gud, 2010, s. 38

»Bøn«,Tro mod sandheden, 2005, s. 11-15

Video:

Undervisning på Frelserens måde

Frelseren elskede og bad for dem, han underviste. Når vi kender og elsker dem, vi underviser, beder vi for dem personligt og for konkrete udfordringer og muligheder, de står overfor.

Billede

Video:

Se mere

Lad de unge mænd lede

Et medlem af kvorumspræsidentskabet leder mødet. Han leder de unge mænd, når de sidder i råd sammen om kvorummets anliggender, underviser dem i deres præstedømmepligter (fra skrifterne og hæftet Pligt mod Gud) og inviterer en vejleder eller et andet kvorumsmedlem til at undervise i en evangelisk lektion. Han kunne forberede sig ved til et præsidentskabsmøde at udfylde en dagsorden til kvorumsmøde.

Begynd undervisningen

Vælg nogle af disse forslag, eller udtænk nogle selv til at gennemgå sidste uges lektion og præsentere denne uges lektion:

  • Fortæl beretningen fra ældste Juan A. Ucedas tale »Herren Jesus Kristus lærer os at bede«. Hvad finder de unge mænd rørende i denne beretning? Hvilke oplevelser med bøn kan du eller de unge mænd fortælle om?

  • Bed de unge mænd om at tegne et billede, der repræsenterer noget, de lærte i sidste uges lektion, og bed dem om at vise deres billede. Hvad har de gjort for at anvende det, de lærte? Har de nogle spørgsmål til eller yderligere indsigt i det, som de lærte?

Lær sammen

Alle forslagene herunder vil hjælpe kvorumsmedlemmerne til at forstå, hvordan de kan gøre deres bønner mere meningsfulde. Følg Åndens inspiration, og vælg et eller flere af de forslag, der vil virke bedst i dit kvorum:

  • Skriv navnene på medlemmerne af Guddommen på tavlen. Bed de unge mænd om at bruge søster Carol F. McConkies tale »Sjælens oprigtige ønske« til at skrive, hvordan hvert medlem af Guddommen er involveret, når vi beder. Bed de unge mænd om at se i søster McConkies tale efter svar på følgende spørgsmål: »Hvorfor beder vi til vor himmelske Fader? Hvad vil det sige at bede i Jesu Kristi navn? Hvordan kan Helligånden påvirke vores bønner?« Bed dem om at lave en liste over, hvad de kan gøre for at gøre deres bønner mere meningsfulde. De kan eventuelt hænge denne liste op i deres hjem og vælge en ting at fokusere på hver uge.

  • ælg beretninger eller korte citater fra præsident Henry B. Eyrings tale »Præstedømmet og personlig bøn«, som du mener er mest relevant for de unge mænd i kvorummet. Skriv disse beretninger eller citater på papirsedler. Bed de unge mænd om at vælge en af papirsedlerne, læse den for kvorummet og lede en drøftelse af, hvad der undervises i. Hvordan kan bøn hjælpe dem i deres præstedømmetjeneste? Overvej at fortælle om en oplevelse, hvor din præstedømmetjeneste blev velsignet af bøn, eller bed de unge mænd om at fortælle om tilsvarende oplevelser. 

  • Lad de unge mænd finde et eksempel på bøn i skrifterne, som de synes er inspirerende (foreslå om nødvendigt, at de læser de skriftsteder, der er nævnt i dette oplæg), eller vis videoen . Bed dem om at fortælle, hvad de har fundet frem til, og hvad de lærer af dette eksempel om bøn.

  • Lad hver af de unge mænd læse et skriftsted om bøn (såsom de, der er foreslået i dette oplæg). Bed dem om at nedskrive et princip vedrørende bøn, som de lærte af skriftstedet, og et eksempel på dette princip fra deres eller andres tilværelse. Bed dem om at fortælle et andet kvorumsmedlem, hvad de skrev. Hvad lærte de unge mænd af hinanden, som kan hjælpe dem til at gøre deres bønner mere meningsfulde?

  • Bed de unge mænd om hver især at studere et af principperne vedrørende bøn som nævnt i Tro mod sandheden, side 11-15 eller i afsnittet om bøn i Guide til Skrifterne. Bed ham om at undervise kvorummet om det, som han lærte. Tilskynd de unge mænd til at fortælle om eksempler fra deres eget liv, når de underviser.

  • Arbejd sammen i kvorummet på den første opgave under punktet Lær på side 38 i hæftet Pligt mod Gud. Afsæt under kvorumsmødet tid til, at de unge mænd kan nedskrive eller revidere deres planer om at tillægge sig en vane med regelmæssig bøn (se s. 15, 39 eller 63).

Bed de unge mænd om at gengive, hvad de har lært i dag. Forstår de, hvordan de kan gøre deres bønner mere meningsfulde? Hvilke følelser eller indtryk har de fået? Har de yderligere spørgsmål? Vil det være værd at bruge mere tid på denne læresætning?

Undervisningstip

»Når en person har svaret på et spørgsmål eller er kommet med en kommentar, så bed de andre om enten at føje noget til kommentaren eller give udtryk for en anden mening. Når nogen stiller et spørgsmål, så giv det videre til andre i stedet for selv at besvare det. Du kan for eksempel spørge: ›Er der nogen, som gerne vil besvare dette spørgsmål?‹« (Undervisning, den største kaldelse, 2000, s. 67).

Opfordring til handling

Det medlem af kvorumspræsidentskabet, der leder, afslutter mødet. Han kan:

  • Fortælle om sin plan for at skabe en vane med regelmæssig bøn.

  • Fortælle om en personlig oplevelse, der har lært ham om bønnens kraft.