Kom og følg mig
Hvordan ved jeg, om jeg er ved at blive omvendt?


Hvordan ved jeg, om jeg er ved at blive omvendt?

Omvendelse er en livslang proces i bestræbelsen på at blive mere lig Kristus gennem Jesu Kristi forsoning. Det indebærer ikke alene en ændring af vores adfærd, men også i vore ønsker, indstilling og selve naturen. Det er en så afgørende forandring, at Herren og hans profeter omtaler det som en genfødsel, en forandring af hjertet og en ilddåb (se Mosija 27:25; Alma 5:14). Vi kan vide, at vi er omvendt til Herren, når vi mister lysten til at begå synd, når vi fyldes med kærlighed og når vi ønsker at fortælle andre om evangeliet.

Billede

Forbered dig åndeligt

Hvilke oplevelser har styrket din omvendelse? Hvilke ændringer har du mærket hos dig selv, når du har stræbt efter at efterleve befalingerne?

Hvilket bevis ser du på, at de unge mænd er ved at blive omvendte? Hvad har de brug for at lære om omvendelse?

Hvilke skriftsteder og andre hjælpekilder vil hjælpe kvorummets medlemmer til at få øje på udviklingen forbundet med omvendelse til herren?

Enosh 1:1-19, 26-27; Mosija 5:1-5; 27:23-37; Alma 23:6-7; Helaman 3:35; 4 Nefi 1:1-4, 15 (Eksempler på omvendelse)

Linda K. Burton, »Sikre kvinder«, Liahona, maj 2017, s. 12-15

Bonnie L. Oscarson, »Tror jeg?«, Liahona, maj 2016, s. 87-89

David A. Bednar, »Omvendt til Herren«, Liahona, nov. 2012, s. 106-109

Donald L. Hallstrom, »Hvilken slags mænd?«, Liahona, maj 2014, s. 53-55

»Omvendelse«, Tro mod sandheden, 2005, s. 111-115

Videoer:

Undervisning på Frelserens måde

Frelseren stolede på sine disciple og gav dem ansvar i form af at undervise, velsigne og tjene andre. Hans formål var at hjælpe dem til at blive omvendt ved at tjene andre. Hvilke tjenestemuligheder kan du finde til de Aronske Præstedømmebærere, som kan hjælpe dem vokse?

Lad de unge mænd lede

Et medlem af kvorumspræsidentskabet (eller i præsternes kvorum en assistent til biskoppen) leder mødet. Han leder de unge mænd, når de sidder i råd sammen om kvorummets anliggender, underviser dem i deres præstedømmepligter (fra skrifterne og hæftet Pligt mod Gud), opfordrer dem til at fortælle om deres oplevelser med at udføre deres pligt mod Gud og inviterer en vejleder eller et andet kvorumsmedlem til at undervise i en evangelisk lektion. Han kan forberede sig ved til et præsidentskabsmøde at udfylde en dagsorden til kvorumsmøde.

Begynd undervisningen

Vælg nogle af disse forslag, eller udtænk nogle selv til at gennemgå sidste uges lektion og præsentere denne uges lektion:

  • Bed de unge mænd om at fortælle noget, de husker fra sidste uges lektion. Hvorfor kunne de huske dette?

  • Bed de unge mænd om at lave en liste over ting, som gennemgår en forvandling over tid (som et frø, som forvandles til et træ, eller en haletudse, som forvandles til en frø). Hvordan kan de bruge dem til at undervise andre om omvendelse?

Lær sammen

Alle forslagene herunder vil hjælpe kvorumsmedlemmerne til at lære om omvendelse og genkende beviset for deres egen omvendelse. Følg Åndens inspiration, og vælg et eller flere af de forslag, der vil virke bedst i dit kvorum:

  • Bed de unge mænd om at se efter, hvordan Linda K. Burton definerer »sikre kvinder« i sin tale »Sikre kvinder« og skrive det, som de finder på tavlen. Hvad kan vi mere lære om, hvordan vi kan være bedre disciple for Frelseren ud fra kvindernes eksempler i søster Burtons tale? Bed de unge mænd om at udfylde »Mine egenskaber – spørgeskema« i Forkynd mit evangelium, side 126, og evaluere, hvordan de vil udvikle kristne egenskaber. Hvad kan de gøre for at blive »sikre mænd«, der er Jesu Kristi dedikerede disciple?

  • Bed nogle dage i forvejen et kvorumsmedlem om at komme forberedt til kvorumsmødet på at genfortælle den oplevelse, som Michele Carnesecca havde, da hendes søn Ethan var meget syg. Den står i søster Bonnie L. Oscarsons tale «Tror jeg?« Du kan eventuelt skrive spørgsmålet »Tror jeg på det eller ej?« på tavlen. Bed de unge mænd om at overveje dette spørgsmål, mens kvorummet læser søster Oscarsons beskrivelse af det, vi tror på. Giv ved afslutningen af kvorumsmødet de unge mænd mulighed for at bære vidnesbyrd om de evangeliske lærdomme, der står i denne tale, som de tror på. Hvordan er de selv kommet til at tro på dette?

  • Skriv ordet omvendelse på tavlen og bed de unge mænd om at kigge efter ord og begreber i Mosija 27:25–26, som hjælper dem til at forstå, hvad omvendelse er. Lad dem fortælle, hvad de har lært om omvendelse ud fra disse ord og begreber.

  • Bed de unge mænd vælge en af talerne, der er nævnt i dette oplæg, læse en del af talen og bruge oplysninger fra talen til at lave plakater, som vil besvare spørgsmålet »Hvordan ved jeg, om jeg er ved at blive omvendt?« Bed de unge mænd om at bruge deres plakater og talerne, som de har studeret, og bed dem undervise hinanden om omvendelse.

  • Bed de unge mænd læse »Konvertering« i Tro mod sandheden eller skriftstederne i dette oplæg og skrive en liste med spørgsmål, som kan bruges til at evaluere deres fremskridt hen imod omvendelse. Lad kvorumsmedlemmerne fortælle, hvad de ville tage med på deres liste og hvorfor. Anspor dem til at tænke over, hvordan de ville besvare disse spørgsmål.

  • Vis en af videoerne i dette oplæg og bed de unge mænd fortælle, hvad de lærte om omvendelse. Fortæl kvorumsmedlemmerne om oplevelser, som har hjulpet dig til at blive omvendt, og bed dem fortælle om deres egne oplevelser.

Bed kvorummet om at fortælle om det, de har lært i dag. Hvilke følelser eller indtryk har de fået? Forstår de, hvordan de kan genkende omvendelse i deres tilværelse? Har de yderligere spørgsmål? Vil det være nyttigt at bruge mere tid på dette emne?

Opfordring til handling

Den unge mand, der leder, afslutter mødet. Han kan –

  • fortælle om sine følelser angående vigtigheden af omvendelse.

  • bede kvorumsmedlemmerne om at vælge noget bestemt, som kan højne omvendelsen.