Kom og følg mig
Hvordan kan omvendelse hjælpe mig hver dag?


Hvordan kan omvendelse hjælpe mig hver dag?

Jesus Kristus led straffen for vore synder, så vi kan omvende os. Omvendelse er en forandring i hjertet og i sindet, der bringer os nærmere Gud. Det omfatter at vende sig bort fra synd og at vende sig til Gud for at få tilgivelse. Omvendelse motiveres af kærlighed til Gud og et oprigtigt ønske om at adlyde hans befalinger.

Billede

Forbered dig åndeligt

Hvilke oplevelser har du haft med omvendelse? Hvordan kan du, uden at nævne tidligere synder, forklare, hvordan omvendelse har gjort, at du er kommet tættere på vor himmelske Fader?

Nogle unge piger kæmper måske med manglende værd eller skyldfølelser. Hvordan kan du være lydhør over for dem og invitere Ånden til at hjælpe dem til at få et ønske om at omvende sig?

Studér bønsomt disse skriftsteder og hjælpekilder. Hvad inspirerer dig til at omvende dig?

Es 1:18; Alma 34:15-16; 36:6-24; D&C 1:32 (Gennem forsoningen kan vi blive tilgivet for vore synder)

Alma 19:33 (Omvendelse forandrer vores hjerte)

Mosi 27:35; L&P 58:42-43 (For at omvende os må vi bekende og aflægge vore synder)

Dieter F. Uchtdorf, »Han vil lægge jer på sine skuldre og bære jer hjem«, Liahona, maj 2016, s. 101-104

Allen D. Haynie, »Husk, til hvem vi har sat vores lid«, Liahona, nov. 2015, s. 121-123

D. Todd Christofferson, »Omvendelsens guddommelige gave«, Liahona, nov. 2011, s. 38-41

»Omvendelse«, Til styrke for de unge, 2011, s. 28-29

»Omvendelse«, Tro mod sandheden, 2005, s. 111-115

»Værdinormen Dyd« – opgave 4, Unge piger: Personlig fremgang, 2010

Video:

Video:

Undervisning på Frelserens måde

Frelseren opfordrede mennesker til at handle i tro og efterleve de sandheder, han belærte om. Han gav dem mulighed for at lære gennem berigende oplevelser. Hvad kan du gøre for at hjælpe de unge piger til at se kraften af daglig omvendelse i deres tilværelse?

Fortæl om oplevelser

Bed i begyndelsen af hver lektion de unge piger om at fortælle, undervise og vidne om oplevelser, de har haft, vedrørende det, de har lært i den foregående uges lektion. Det vil fremme personlig omvendelse og hjælpe de unge piger til at se betydningen af evangeliet i deres hverdag.

Præsentér læresætningen

Vælg nogle af disse forslag, eller udtænk selv nogle, for at præsentere denne uges lektion:

  • Vis videoen «. Hvad lærer de unge piger om omvendelse fra denne unge mands oplevelser?

  • Lad de unge piger nedskrive anonyme spørgsmål, de har om omvendelse, og indsamle papirerne. Bed biskoppen om at deltage i klassen og besvare disse spørgsmål.

Lær sammen

Alle forslagene herunder kan hjælpe de unge piger med at forstå vigtigheden af omvendelse i deres hverdag. Følg Åndens vejledning, og vælg et eller flere af de forslag, der vil virke bedst i din klasse:

  • Bed en af de unge piger om at komme til klassen forberedt på at fortælle historien i begyndelsen af ældste Allen D. Haynies tale »Husk, til hvem vi har sat vores lid«eller oplevelsen med at genopbygge Frauenkirche eller Frelserens lignelse om det mistede får fra præsident Dieter F. Uchtdorfs tale »Han vil lægge jer på sine skuldre og bære jer hjem.« Du kan også vise videoerne, hvor disse talere fortæller historierne. Hvad lærer disse historier os om omvendelse? Skriv udtalelser om omvendelse fra talerne på nogle stykker papir. Bed de unge piger om at vælge en udtalelse og fortælle, hvad de har lært – først til en partner og dernæst til hele klassen. Giv dem tid til at reflektere over forandringer, de føler sig tilskyndet til at foretage sig på grund af det, som de har lært. 

  • Bed de unge piger om enten på egen hånd eller sammen at læse forskelligt materiale, såsom afsnittet »Omvendelse« i Tro mod Sandheden og Til styrke for de unge eller Alma 36:11-20. Bed dem om at fortælle, hvilken udtalelse eller begreb, de synes bedst om fra materialet, og forklare, hvorfor det betød noget for dem.

  • Bed de unge piger om at vælge et skriftsted om omvendelse (såsom de, der er foreslået i dette oplæg) og med egne ord fortælle, hvad de har lært af dette skriftsted. Hvordan kan de bruge disse skriftsteder til at hjælpe nogen, der ikke tror, at de kan blive tilgivet?

  • Bed de unge piger om hver især at læse et af de fem aspekter ved omvendelse, som ældste D. Todd Christofferson omtaler i sin tale »Omvendelsens guddommelige gave«. Hvad lærer denne tale de unge piger om, hvordan vi kan vide, om vi virkelig har omvendt os? Hvad mere lærer ældste Christoffersons tale dem om omvendelse?

  • Lad de unge piger bruge noget af klassetiden på at arbejde på dyd – opgave 4 fra hæftet Personlig fremgang. Hvis de allerede har færdiggjort denne opgave, så bed dem om at fortælle, hvad de har lært af den.

Bed de unge piger om at fortælle, hvad de har lært i dag. Har de en større forståelse af lærdommen om omvendelse? Hvilke følelser eller indtryk har de fået? Har de yderligere spørgsmål? Vil det være værd at bruge mere tid på denne læresætning?

Efterlev det, vi lærer

Bed de unge piger om at overveje, hvordan de kan efterleve det, de har lært i dag. De kan for eksempel:

  • Undersøge deres liv, og finde områder, hvor de kan omvende og forbedre sig.

  • Skrive i deres dagbog, hvad de kan gøre for at omvende sig, forbedre deres tilværelse og fortsætte med at efterleve evangeliets principper.

Fortæl de unge piger, hvad de skal studere næste uge. Hvad kan de gøre for at forberede sig på at lære? De kunne for eksempel læse en tale, se en video eller studere et skriftsted, der vedrører næste uges lektion.