Generalkonference
Hold jeres lys højt
Oktoberkonferencen 2021


Hold jeres lys højt

Min opfordring i dag er enkel: Del evangeliet. Vær jer selv og hold jeres lys højt.

På et fly på vej til Peru sad jeg for nogle få år siden ved siden af en selvudnævnt ateist. Han spurgte mig, hvorfor jeg troede på Gud. I den efterfølgende herlige samtale fortalte jeg ham, at jeg troede på Gud, fordi Joseph Smith så ham – og så tilføjede jeg, at min viden om Gud også kom fra mine egne personlige og virkelige åndelige oplevelser. Jeg delte min viden, at »al ting viser, at der er en Gud«1 og spurgte ham, hvordan han troede jorden – denne oase af liv i rummets vakuum – blev til. Han svarede med hans ord, at »uheldet« kunne være sket i løbet af æoner af tid. Da jeg forklarede, hvor usandsynligt det var at »et uheld« kunne resultere i en sådan skønhed og orden, var han stille et øjeblik og sagde så godmodigt: »Der fik du mig.« Jeg spurgte ham, om han ville læse Mormons Bog. Han sagde, at det ville han gerne, så jeg sendte ham et eksemplar.

Jeg fik en ny ven mange år senere, da jeg var i en lufthavn i Lagos i Nigeria. Vi lærte hinanden at kende, da han tjekkede mit pas. Jeg spurgte ham om hans religiøse overbevisning, og han udtrykte en stærk tro på Gud. Jeg fortalte om glæden og livskraften i det genoprettede evangelium om Jesus Kristus og spurgte, om han ville høre mere fra missionærerne. Han sagde ja, blev undervist og blev døbt. Da jeg et år eller to senere gik gennem lufthavnen i Liberia, hørte jeg nogen råbe mit navn. Jeg vendte mig om, og den samme unge mand kom hen til mig med et stort smil på læberne. Vi omfavnede begejstret hinanden, og han fortalte, at han var aktiv i Kirken, og at han sammen med missionærerne underviste sin kæreste.

Jeg ved nu ikke, om min ateistiske ven nogensinde læste Mormons Bog eller blev medlem af Kirken. Min anden ven gjorde. I begge tilfælde var mit ansvar2 – min mulighed – den samme: At holde evangeliets lys højt – at elske, dele og invitere dem hver især på en normal og naturlig måde.3

Brødre og søstre, jeg har oplevet velsignelserne ved at dele evangeliet, og de er bemærkelsesværdige. Her er nogle få eksempler:

Det bringer glæde og håb at dele evangeliet

Ser I, I og jeg ved, at vi eksisterede som børn af vor himmelske Fader, før vi kom her til jorden,4 og at jorden blev skabt med det formål at give hver enkelt person mulighed for at få et legeme, få erfaring, lære og udvikle sig for at kunne få evigt liv – hvilket er Guds liv.5 Vor himmelske Fader vidste, at vi ville lide og synde på jorden, så han sendte sin Søn, hvis »uforlignelige liv«6 og det uendelige sonoffer7 gør det muligt for os at blive tilgivet, helbredt og gjort hel.8

At kende disse sandheder forandrer vores liv! Når en person lærer livets herlige formål at kende, forstår at Kristus tilgiver og støtter dem, der følger ham, og derpå vælger at følge Kristus i dåbens vand, ændrer livet sig til det bedre – også selv om livets ydre omstændigheder ikke gør det.

En strålende glad søster, som jeg mødte i Onitsha i Nigeria, fortalte mig, at fra det tidspunkt, hvor hun lærte evangeliet at kende og blev døbt (jeg citerer hende nu): »Alt er godt for mig. Jeg er glad. Jeg er i himlen.«9 At dele evangeliet vækker glæde og håb i både giverens og modtagerens sjæl. I sandhed, »hvor stor skal da ikke jeres glæde være«,10 når I deler evangeliet! At dele evangeliet er glæde på glæde, håb på håb.11

At dele evangeliet bringer Guds kraft ind i vores liv

Da vi blev døbt, indgik vi hver især en evigtvarende12 pagt med Gud »om at tjene ham og holde hans bud«,13 hvilket omfatter »at stå som [hans] vidner til alle tider og i alle ting og på alle steder«.14 Når vi »bliver i« ham ved at holde denne pagt, strømmer gudsfrygtens oplivende, styrkende og helliggørende kraft ind i vores liv fra Kristus, ligesom en gren får næring fra vinstokken.15

At dele evangeliet beskytter os mod fristelse

Herren befalede:

»Derfor, hold jeres lys op, så det kan skinne for verden. Se, jeg er det lys, som I skal holde op – det, som I har set mig gøre …

Jeg har befalet … at I skulle komme til mig, så I kunne føle og se; det samme skal I gøre mod verden, og hver den, der bryder denne befaling, tillader sig selv at blive ledt i fristelse.«16

Når vi vælger ikke at holde vores lys op, rykker vi os selv ind i skyggerne, hvor vi er modtagelige for fristelser. Det er vigtigt at forstå, at det omvendte er sandt: Når vi vælger at holde evangeliets lys op, bringer det os mere fuldt ud ind i det lys og den beskyttelse, det giver os mod fristelse. Hvilken stor velsignelse i dagens verden!

At dele evangeliet bringer helbredelse

Søster Tiffany Myloan tog imod invitationen til at støtte missionærerne på trods af meget store personlige problemer, herunder spørgsmål om sin tro. Hun fortalte mig for nylig, at det havde fornyet hendes tro og følelse af velvære at støtte missionærerne. Med hendes ord: »Missionering er så helbredende.«17

Glæde. Håb. Styrkende kraft fra Gud. Beskyttelse mod fristelse. Helbredelse. Alt dette – og mere til (inklusive tilgivelse for synder)18 – skal falde på os fra himlen, når vi deler evangeliet.

Nu til vores store mulighed

Brødre og søstre, »der er endnu mange … blandt alle sekter, trossamfund og trosretninger … som alene bliver holdt borte fra sandheden, fordi de ikke ved, hvor de kan finde den.«19 Behovet for at holde vores lys højt har aldrig været større i hele menneskehedens historie. Og sandheden har aldrig været mere tilgængelig.

Jimmy Ton, der er vokset op som buddhist, blev imponeret over en familie, der delte deres liv på YouTube. Da han fandt ud af, at de var medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, studerede han på egen hånd evangeliet på nettet, læste Mormons Bog på appen og blev døbt efter at have mødt missionærerne på universitetet.20 Ældste Ton er nu selv fuldtidsmissionær.

Han og hans medmissionærer rundt om i verden er Herrens bataljon – for at citere vores profet.21 Disse missionærer går imod tendensen i verden, hvor undersøgelser viser, at generation Z vender sig væk fra Gud,19 vender vores unge krigere23 ældster og søstre folk til Gud. Og et stigende antal medlemmer af Kirken slutter sig til missionærerne for at dele evangeliet og hjælpe flere og flere venner til at komme til Kristus og hans kirke.

Vores sidste dages hellige i Liberia hjalp 507 venner til at gå i dåbens vande i løbet af de 10 måneder, hvor der ikke var nogen fuldtidsmissionærer i deres land. Da en af vores vidunderlige stavspræsidenter der hørte, at fuldtidsmissionærerne måske ville vende tilbage, bemærkede han: »Åh, godt, nu kan de hjælpe os med vores arbejde.«

Han har ret: Israels indsamling – det største værk på denne jord24er vores pagtsansvar. Og dette er vores tid! Min opfordring i dag er enkel: Del evangeliet. Vær jer selv og hold jeres lys højt. Bed om himlens hjælp og følg åndelige indskydelser. Vær åben omkring jeres liv på en naturlig måde, og inviter et andet menneske til at komme og se, til at komme og hjælpe, og til at komme og høre til.25 Og glæd jer da, når I og dem, I holder af, modtager de lovede velsignelser.

Jeg ved, at i Kristus forkyndes dette gode budskab for de sagtmodige; i Kristus forbindes de sønderknuste hjerter; i Kristus forkyndes frihed for de fangne; og i Kristus, kun i Kristus, får de sørgende skønhed for aske.26 Derfor er der et stort behov for at gøre disse ting kendt!27

Jeg bærer vidnesbyrd om, at Jesus Kristus er ophavsmand og fuldender af vores tro.28 Han vil afslutte, han vil fuldende vores udøvelse af tro – uanset hvor ufuldkommen den er – ved at holde evangeliets lys højt. Han vil udvirke mirakler i vores liv og i livet for alle dem, han indsamler, for han er en miraklernes Gud.29 I Jesu Kristi vidunderlige navn. Amen.