Liahona
Opetuslapseus päivittäisessä elämässä
Tammikuu 2024


Vain sähköisenä: Kirkon johtohenkilöiden opetuksia sosiaalisesta mediasta

Opetuslapseus päivittäisessä elämässä

Katso, mitä profeetat, apostolit ja muut kirkon johtohenkilöt ovat opettaneet sosiaalisessa mediassa Herran Jeesuksen Kristuksen seuraamisesta.

Kuva
Kristus parantaa halvaantuneen miehen

Palvelutyönsä aikana kuolevaisuudessa Vapahtaja opetti: ”Jos te pysytte uskollisina minun sanalleni, te olette todella opetuslapsiani” (Joh. 8:31). Pyhien kirjoitusten oppaassa hakusana ”Opetuslapsi” kuvailee näitä henkilöitä ”Jeesuksen Kristuksen seuraajiksi”. Kun pyrimme noudattamaan Vapahtajan esimerkkiä, Hän johdattaa meidät takaisin taivaallisen Isän luo.

Presidentti Dallin H. Oaks, ensimmäinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, on muistuttanut meille, että ”Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on suunnitelma, jonka avulla me voimme tulla sellaisiksi kuin Jumalan lasten pitäisi tulla. Tämä tahraton ja täydellinen tila on tulosta sinnikkäästä sarjasta liittoja, toimituksia ja tekoja, jatkuvia oikeita valintoja ja jatkuvaa parannusta. ’Tämä elämä on ihmisille aika valmistautua kohtaamaan Jumala’ (Alma 34:32).

Nyt on aika meidän jokaisen tehdä työtä oman henkilökohtaisen kääntymyksemme eteen, niin että me tulisimme sellaisiksi kuin taivaallinen Isämme haluaa meidän tulevan.”1

Missä tahansa olemmekin opetuslapseuden matkallamme, nämä kirkon johtohenkilöiden äskettäiset sosiaalisessa mediassa jaetut sanomat voivat auttaa meitä olemaan edelleen uskollisia Jeesuksen Kristuksen opetuslapsia.

Ohjeita ei-perinteisillä poluilla

Kuva
Presidentti M. Russell Ballard

”Sinusta saattaa tuntua, ettet ole ’perinteisellä’ polulla, jolla ikätoverisi ovat. Saatat pelätä siirtymistä eteenpäin elämässä, koska voisit kulkea moniin eri suuntiin. Saatat kantaa huolta siitä, tuleeko sinusta sellainen, jollaiseksi Herra haluaisi sinun tulevan, ja niin olet juuttuneena mahdollisuuksien tienhaaraan.

Sen sijaan että kantaisit huolta siitä, oletko oikealla polulla, keskitä tarmosi siihen, että teet asioita, joilla on vaikutusta. Aseta selkeitä ja täsmällisiä tavoitteita tullaksesi sellaiseksi kuin haluat. Etsi Herran johdatusta koko tämän prosessin ajan.

Jos et ole varma seuraavasta askeleesta polullasi, toimi ’ikään kuin’ olisit se henkilö, joka haluaisit olla. Kun teet niin, sinusta tulee sellainen ihminen. Viime kädessä juuri tekosi ja asenteesi johtavat sinut sellaiseksi ihmiseksi, joka haluat olla.

Kun pyrit tulemaan täksi ihmiseksi ja uskot Jumalan suunnitelmaan sinua varten, tunnet rauhaa siitä, että elämäsi etenee myönteiseen suuntaan – vaikka se ei olisikaan täysin selkeä tai se eroaisi lähipiirissäsi olevista.”

Presidentti M. Russell Ballard, Facebook, 23. elokuuta 2023, facebook.com/mrussell.ballard.

Vaikeita ja vaativia opetuslapseuden aikoja

Kuva
Vanhin Jeffrey R. Holland

”Jumala kaitsee meitä. – – Me voimme aina luottaa Häneen. – – Usein Hän vastaa rukouksiimme muiden ihmisten välityksellä

Niinä päivinä, kun meistä tuntuu, että meidät on työnnetty äärirajoillemme, meitä muistutetaan siitä, ettei meitä työnnetä uskomme yli. Vanha sanonta on: ’Ihmisen ääriraja on Jumalan mahdollisuus.’ Emme saa selville, kuinka paljon voimaa meillä onkaan, ennen kuin sitä koetellaan, jalostetaan ja testataan uudelleen.

Usein – kenties tavallisesti – juuri vaikeat, vaativat kaudet elämässämme ovat kasvukausia – määrittäviä kausia. Ne ovat niitä, jotka vievät meidät siitä, millaisia me nyt olemme, sellaisiksi kuin meidän on tarkoitus olla.”

Vanhin Jeffrey R. Holland, Facebook, 6. kesäkuuta 2023, facebook.com/jeffreyr.holland.

Opetuslapset ovat yhtä liittopolulla

Kuva
Vanhin Dieter F. Uchtdorf

”Harriet ja minä palasimme äskettäin suurenmoiselta palvelutyövierailulta Dubaihin. – –

Osallistuimme hienoon sakramenttikokoukseen vuokratussa hotellisalissa palvellen Jumalaa muiden Jeesuksen Kristuksen opetuslasten kanssa eri puolilta maapalloa. Sydämemme täyttyi kiitollisuudesta, kun tunsimme kirkon jäsenten sisällyttävän meidät siellä piiriinsä. Kuinka suurenmoista onkaan olla osa maailmanlaajuista kirkkoa, joka julistaa ja toteuttaa Jeesuksen Kristuksen yleismaailmallista evankeliumia.

Olimmepa keitä tahansa tai olimmepa missä tahansa, Jeesus Kristus on meidän voimamme. Me voimme löytää rauhaa Hänessä ja ykseyttä Hänen uskollisten opetuslastensa kanssa, olimmepa sitten Utahissa tai Dubaissa, Lontoossa tai Brasiliassa. Olimmepa maailmassa missä tahansa, me kaikki olemme yhtä liittopolulla takaisin kotiin rakastavan Isämme luo.”

Vanhin Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 16. maaliskuuta 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Vapahtajan polku

Kuva
Vanhin Dieter F. Uchtdorf

”Syntymästään ristiinnaulitsemiseensa ja lopulliseen ylösnousemukseensa Jeesus Kristus teki matkaa täyttääkseen edessään olevan tehtävän. Meidän tehtävämme Hänen opetuslapsinaan on oppia seuraamaan Hänen polkuaan.

Tällä viikolla minulla on ollut riemullinen kokemus seurata hengellisesti ja fyysisesti Vapahtajan jalanjälkiä – myös Betlehemissä, Vapahtajan syntymäpaikassa ja paikassa, jossa Hänen maanpäällinen matkansa alkoi.

Käydessäni Pyhän Katariinan kirkossa, joka tunnetaan perinteisesti Jeesuksen Kristuksen syntymäpaikkana, ajattelin sitä opetuslapseuden matkaa, jolla me kaikki olemme. Kerroin joitakin ajatuksiani opetuslapseudesta BYU:n Jerusalem-keskuksen hartaustilaisuudessa.

Jeesuksen Kristuksen seuraajina me pyrimme tulemaan Vapahtajamme kaltaisiksi ja noudattamaan Hänen esimerkkiään kaikessa, mitä teemme. Sillä nimenomaisella hetkellä, kun astumme opetuslapseuden polulle, alkaa elämäämme tulla Jumalan näkyviä ja näkymättömiä siunauksia.

Olimmepa missä tahansa, sinä ja minä voimme kulkea opetuslapseuden polkua tänä päivänä. Olkaamme nöyriä, rukoilkaamme taivaallista Isäämme koko sydämestämme ja ilmaiskaamme halumme lähestyä Häntä ja oppia Hänestä.”

Vanhin Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 22. huhtikuuta 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Kuva
Kaksi kuvitettua hahmoa polulla

Opetuslapset – oppimista ja seuraamista

Kuva
Vanhin Neil L. Andersen

”Tee. Tule. Voita. Kerro.

Harva kokemus on yhtä kohottava kuin olla lähetyssaarnaajien kanssa lähetyssaarnaajien koulutuskeskuksessa. Se oli innoittavaa! Kathy ja minä olimme hiljattain siellä muutamien perheenjäsentemme kanssa. Tässä on muutamia ajatuksia, jotka soveltuvat meihin kaikkiin.

Lähetyssaarnaajien pitää omaksua vahva ja selkeä ymmärrys siitä, mihin he uskovat, mitä he tietävät ja mitä he tuntevat. Tällä on voimakas vaikutus siihen, mitä he tekevät. Tämä pitää paikkansa myös meidän kohdallamme.

Jeesuksen Kristuksen opetuslapseksi tuleminen on enemmän kuin vain sitä, että oppii Hänestä. Se edellyttää Jumalan sanojen tutkimista pyhistä kirjoituksista, toimimista uskomme mukaisesti ja Vapahtajan esimerkin noudattamista. Oppiminen ja seuraaminen käyvät käsi kädessä.

Lähetystyökokemuksen myötä opin, kuinka luottaa Vapahtajaan, turvautua Häneen, etsiä Häntä ja antaa Hänen lohduttaa minua selviytyessäni haasteista. Nämä opetukset ovat ohjanneet minua koko elämäni ajan, kuten sinun kokemuksesi ovat ohjanneet sinua.

Lähetyssaarnaajina – ja Jeesuksen Kristuksen seuraajina – me opetamme ja autamme niitä, jotka ovat valmiita tulemaan lähemmäksi Vapahtajaa. Tekojemme ja sanojemme avulla kaikkien ihmisten, joiden kanssa olemme tekemisissä, tulisi tuntea todistus Jumalan rakkaudesta heitä kohtaan ja omistautumisestamme Vapahtajallemme Jeesukselle Kristukselle.”

Vanhin Neil L. Andersen, Facebook, 23. huhtikuuta 2023, facebook.com/neill.andersen.

Turvallisin, nopein ja onnellisin tie eteenpäin

Kuva
Vanhin Gerrit W. Gong

”’Kestän kaiken [Kristuksen avulla], joka antaa minulle voimaa’ (Fil. 4:13).

Kristuksen nuorena opetuslapsena tänä aikana kohtaat pelottavia esteitä. – –

Muistathan, että liittopolku on turvallisin, nopein ja onnellisin tie eteenpäin. Nämä liitot – yhdessä profeettojen, näkijöiden ja ilmoituksensaajien kanssa – toimivat reittimerkkeinä ohjaten matkaasi takaisin taivaallisen Isämme luo.”

Vanhin Gerrit W. Gong, Facebook, 30. tammikuuta 2023, facebook.com/gerritw.gong.

Rauhan edistäjiä

Kuva
Vanhin Ulisses Soares

”Jeesuksen Kristuksen seuraajina me edistämme rauhaa, joka tarjotaan Hänen ja Hänen sovitusuhrinsa kautta niin auliisti.

Yksi tapa, jolla edistämme Vapahtajan rauhaa, on tapa, jolla kohtelemme toisiamme. Yksi selvimmistä merkeistä siitä, että lähestymme Vapahtajaa ja tulemme yhä enemmän Hänen kaltaisikseen, on se rakastava, kärsivällinen ja ystävällinen tapa, jolla kohtelemme lähimmäisiämme olosuhteista riippumatta.

Kun pyrimme omaksumaan Vapahtajan kaltaisia ominaisuuksia, meistä voi tulla Hänen rauhansa välineitä maailmassa sen mallin mukaan, jonka Hän on itse antanut. Kehotan sinua miettimään, millä tavoin me voimme muuttaa itseämme rohkaiseviksi ja tukea antaviksi ihmisiksi, joilla on ymmärtävä ja anteeksiantava sydän, jotka etsivät toisista parasta muistaen aina, että ’jos on jotakin hyveellistä, rakastettavaa tai hyvältä kuuluvaa tai kiitettävää, sitä me etsimme’ [UK 1:13].”

Vanhin Ulisses Soares, Facebook, 2. huhtikuuta 2023, facebook.com/soares.u.

Innoittava opetuslapsi

Kuva
Vanhin Ulisses Soares

”Äskettäiseen käyntiini Brasiliassa sisältyi odottamaton – mutta unohtumaton – kokemus innoittavan Kristuksen opetuslapsen Marcos Rossin kanssa.

Marcosilla oli syntyessään Hanhartin syndrooma, harvinainen häiriö, joka on estänyt hänen käsivarsiaan ja jalkojaan kehittymästä täysin. Lääkärit antoivat hänelle vain 30 vuotta elinaikaa, mutta nyt tuosta ajankohdasta selviydyttyään hän näkee yhä rajoituksiaan kauemmas. Hän on aviomies ja isä, kirjailija, lainelautailija, rullalautailija, laitesukeltaja, DJ, laulaja, kansainvälinen puhuja ja paljon muuta.

Meillä kaikilla on rajoituksia, mutta merkitystä on sillä, kuinka me opimme ja kasvamme sellaisten esteiden avulla, jotka muutoin saattaisivat jarruttaa meitä. Kamppailuistaan huolimatta Marcosin usko on vahva. Hän ymmärtää, että hänen koettelemuksensa ovat väliaikaisia. Hänen kiitollisuutensa taivaallisen Isän iankaikkisesta suunnitelmasta tekee hänestä onnellisen ja motivoituneen joka päivä.

Isämme haluaa meidän palaavan jonakin päivänä Hänen luokseen, ja meille luvataan, että me voimme tulla täydellisiksi Vapahtajassa. Siihen päivään asti Hän on meidän kanssamme kuolevaisuuden matkamme jokaisella askeleella. Kun käännymme Hänen puoleensa, me koemme iloa edessämme olevista haasteista huolimatta.”

Vanhin Ulisses Soares, Facebook, 14. elokuuta 2023, facebook.com/soares.u.

Päivittäinen omistautuminen Jumalalle

Kuva
Ylijohtaja Camille N. Johnson

”Me saamme huojennusta – pettymyksestä, murheesta ja mistä tahansa haasteesta – kun sovitamme sydämemme ja mielemme Jeesuksen Kristuksen mukaan. Jotta voimme mukautua ja pysyä mukautuneina Häneen, me omistaudumme päivittäin Jumalalle, rukoilemme ja tutkimme pyhiä kirjoituksia. Me teemme päivittäin parannusta. Me palvelemme. Me käytämme sanoja, jotka ovat hyveellisiä, rakastettavia tai hyvältä kuuluvia tai kiitettäviä (ks. UK 1:13).

Kaikki tämä kutsuu Hengen olemaan läsnä elämässämme. Me kuuntelemme tarkoin Pyhän Hengen ilmenemisiä. Me sopeutamme ajatuksiamme ja sitä, mikä vie aikaamme, varmistaaksemme, että olemme jatkuvasti yhteydessä taivaaseen.”

Ylijohtaja Camille N. Johnson, Facebook, 29. elokuuta 2023, facebook.com/RSGeneralPresident.

Vauhtisi ja edistymisesi

Kuva
Sisar Kristin M. Yee

”Juoksin viime lauantaina viisi kilometriä mitä suurenmoisimpien miesten ja naisten kanssa Utahin nuorten naimattomien aikuisten konferenssissa ’Yhdessä Kristuksessa’. Sen illan Henki kosketti minua. Meillä oli todella hauskaa, ja tunsimme innostusta, kun kokoonnuimme yhteen ja puhuimme Kristuksesta ja juoksimme lähellä Hänen pyhää huonettaan. Mieleeni nousi useita vertauksia, joista halusin kertoa teille.

Ensiksi, meidän oli tarkoitus juosta omaa vauhtiamme.

Tavoitteenani tähän viiden kilometrin juoksuun oli juosta koko matka, ei pysähtyä ja lopettaa (pitäen paineet matalina!). Valmistautuessani tajusin, että pystyisin juoksemaan paljon pidemmälle, jos juoksisin omaa vauhtiani ja olisin johdonmukainen. Tässä hienossa tapahtumassa jotkut juoksivat nopeasti, jotkut juoksivat hitaasti, jotkut kävelivät ja jotkut työnsivät ystäviä tai sukulaisia pyörätuoleissa. Kyse ei ollut siitä, kuka tuli ensimmäiseksi tai viimeiseksi, vaan siitä, että kannustimme toisiamme jatkamaan matkaa, tekemään sitä yhdessä ja pääsemään loppuun saakka.

Sinun vauhtisi ja edistymisesi on sinun ja Herran välinen asia. Ja luulen, ettei Hän ole niinkään huolissaan sijoittumisestasi verrattuna edessäsi tai takanasi olevaan henkilöön. Sen sijaan luulen, että Hän on keskittynyt auttamaan sinua jatkamaan eteenpäin, missä sitten oletkin henkilökohtaisella matkallasi takaisin kotiin Hänen luokseen. Etsi siis vauhti, joka toimii omalla kohdallasi, ja nauti siitä sekä anna taivaallisen Isän ja Vapahtajan vahvistaa ja valaista askeliasi!

Toiseksi, yhdessä juoksemme paremmin!

Minusta oli ihanaa tavata monia Vapahtajan uskomattomia opetuslapsia ja juosta heidän kanssaan! Kun muut olivat vierelläni, tunsin motivaatiota jatkaa eteenpäin, eikä matka tuntunut niin pitkältä. Yksi sisar sanoi minulle: ’Pystyn juoksemaan paljon paremmin sinun kanssasi!’ Pidin kovasti siitä, että kannustimme toisiamme eteenpäin. Muiden auttaminen matkan varrella antoi meille itse asiassa motivaatiota jatkaa eteenpäin. Minulla oli juostessani jollakin tavoin voimia jutella, ja minusta tuntui kuin olisin voinut juosta loputtomiin. Luulen, että se johtui siitä, keiden kanssa juoksin ja Kenen vuoksi me todella juoksimme. Me kokoonnuimme yhteen Kristuksessa.

Ja aivan kuten me kohotimme ja kannustimme toisiamme tässä viiden kilometrin juoksussa, Vapahtaja työskentelee usein muiden välityksellä tässä kuolevaisuuden juoksussa kohottaakseen kuormiamme ja antaakseen meille voimaa, kannustusta, turvaa, lohtua ja lisääntynyttä iloa. Hän antaa meille huojennusta niiden välityksellä, jotka juoksevat rinnallamme.

Viimeinen osuus oli pitkä ja nousi ylämäkeen suoraan kohti Utahin Saratoga Springsin temppeliä, joka loisti illassa. En aivan heti unohda sitä toveruutta ja rakkautta, jota tarjosimme ja saimme ponnistellessamme loppuun asti. Vahvistakaamme toisiamme ja tuntekaamme entistä suurempaa iloa, kun juoksemme tätä matkaa yhdessä Kristuksessa.”

Sisar Kristin M. Yee, Facebook, 18. elokuuta 2023, facebook.com/RS2ndCounselor.

Jeesuksen Kristuksen esimerkki päivittäisessä elämässämme

Kuva
Sisar Tracy Y. Browning

”Jeesus Kristus kutsuu meitä noudattamaan Hänen esimerkkiään päivittäisessä elämässämme. Ja Hän lupaa myös onnellisuutta, kun yritämme tehdä parhaamme seurataksemme Häntä ja elääksemme Hänen mallinsa mukaan Olen viime aikoina tuntenut suurempaa halua olla kärsivällisempi kuten Vapahtajamme. Jeesus Kristus oli maanpäällisessä elämässään ja palvelutyössään täydellinen esimerkki kärsivällisyydestä. Hän kesti kaiken ja teki kaiken alistuen auliisti taivaallisen Isän tahtoon. – –

Rakastan laulua ’Kuin Jeesus mä olla tahdon’, koska se kuvaa niin kovin sitä, mitä yritän tehdä joka ikinen päivä eli seurata Vapahtajamme esimerkkiä.

– – Yhdessä säkeessä sanotaan – –: ’Kuin Jeesus mä olla tahdon, Esimerkkiään seurata.’ Pidän kovasti tuosta sanomasta.

Voimme oppia lisää tästä aiheesta jakeesta Joh. 13:15 – –.[:] ’Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille.’ Se on voimallinen opetus minulle siitä, että Vapahtaja antaa meille mallin, jota voimme noudattaa, että kun etsimme Häntä ja pyrimme elämään Hänen mallinsa mukaan, meistä voi tulla enemmän Hänen kaltaisiaan.

Niinpä kutsun sinua oppimaan tänään: Millä tavoin Jeesus haluaa meidän tulevan enemmän Hänen kaltaisikseen? Ja pyri varsin tarkoituksellisesti sisällyttämään tänään joitakin pohtimistasi asioista käyttäytymiseesi, tekoihisi ja puheeseesi.”

Sisar Tracy Y. Browning, Facebook, 27. huhtikuuta 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.

Lapset Jeesuksen Kristuksen opetuslapsina

Kuva
Sisar Tracy Y. Browning

”Lapset saattavat olla iältään vähäisiä, mutta he eivät ole hengessä vähäisiä. Useimmat lapset eivät käytä pitkiä sanoja, ja he selittävät asioita hyvin yksinkertaisesti. He ovat pelottomia siinä, minkä he tietävät olevan totta. He julistavat asioita. Heidän puheessaan ei ole juurikaan kiertelyä. Se tekee heidän todistuksestaan mielestäni voimallisen, ja toivon, että me voimme nähdä heidät Jeesuksen Kristuksen opetuslapsina.

Me kutsumme heitä solmimaan liiton kahdeksanvuotiaana, ja he tekevät niin. Ja he ovat myös opetuslapsia. Kun kutsumme heitä käyttämään opetuslapseuttaan, pitäkää heitä opetuslapsina ja kohdelkaa heitä opetuslapsina, niin he nousevat sen riman yläpuolelle, jonka heille asetamme.”

Sisar Tracy Y. Browning, Facebook, 11. elokuuta 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.

Viite

  1. Dallin H. Oaks, ”Haaste muuttua”, Liahona, tammikuu 2001, s. 41.