Algemene conferentie
Goddelijke liefde in het plan van de Vader
Algemene aprilconferentie 2022


Goddelijke liefde in het plan van de Vader

Het doel van de leer en beleidsregels van deze herstelde kerk is Gods kinderen op het heil en de verhoging in de hoogste graad van de celestiale heerlijkheid voor te bereiden.

Het evangelieplan bewijst dat onze hemelse Vader al zijn kinderen liefheeft. Om dat te begrijpen, moeten we zijn plan en zijn geboden proberen te begrijpen. Hij houdt zoveel van zijn kinderen dat Hij zijn eniggeboren Zoon, Jezus Christus, heeft gegeven om onze Heiland en Verlosser te zijn, voor ons te lijden en te sterven. Wij hebben in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen een uniek begrip van het plan van onze hemelse Vader. Dat geeft ons een ander perspectief op het doel van het sterfelijk leven, het goddelijke oordeel dat erop volgt, en de uiteindelijke heerlijke bestemming van al Gods kinderen.

Ik heb u lief, broeders en zusters. Ik heb al Gods kinderen lief. Toen men Jezus vroeg wat het grote gebod in de wet is, zei Hij dat God liefhebben en onze naasten liefhebben Gods eerste grote geboden zijn.1 Dat zijn de eerste geboden omdat ze ons aansporen om geestelijk te groeien door lief te hebben zoals God ons liefheeft. Ik wou dat we allemaal een beter begrip hadden van de liefdevolle leer en beleidsregels die onze hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen hebben ingesteld. Ik wil vandaag verduidelijken hoe Gods liefde die leer en de geïnspireerde beleidsregels van de kerk verklaart.

I.

Een veelvoorkomende misvatting over het laatste oordeel na het sterfelijk leven is dat goede mensen naar de hemel gaan en slechte mensen voor eeuwig naar de hel. Deze foute veronderstelling met slechts twee eindbestemmingen impliceert dat wie niet alle geboden kan onderhouden die voor toegang tot de hemel vereist zijn, noodzakelijkerwijs voor eeuwig in de hel belandt.

Onze liefdevolle hemelse Vader heeft een beter plan voor zijn kinderen. Volgens de geopenbaarde leer van de herstelde Kerk van Jezus Christus beërven alle kinderen van God – met uitzondering van een zeer beperkt aantal – uiteindelijk een koninkrijk van heerlijkheid.2 ‘In het huis van Mijn Vader zijn veel woningen’,3 heeft Jezus gezegd. Door hedendaagse openbaring weten we dat die woningen zich in drie verschillende koninkrijken van heerlijkheid bevinden. Bij het laatste oordeel zullen we allemaal naar onze daden en naar de verlangens van ons hart worden geoordeeld.4 Daarvóór moeten we voor de zonden lijden waarvan we ons niet hebben bekeerd. Dat staat duidelijk in de Schriften.5 Vervolgens zal onze rechtvaardige Rechter ons in een van die koninkrijken van heerlijkheid toelaten. Zo zal volgens hedendaagse openbaring iedereen ‘geoordeeld worden […], en ieder mens zal, naar zijn eigen werken, zijn eigen heerschappij ontvangen, in de woningen die zijn bereid.’6

De Heer heeft ervoor gekozen relatief weinig over twee van die koninkrijken van heerlijkheid te openbaren. Hij heeft daarentegen veel over het hoogste koninkrijk van heerlijkheid geopenbaard, dat in de Bijbel als de ‘glans van de zon’ wordt beschreven.7

In de celestiale heerlijkheid8 zijn drie graden of niveaus.9 De hoogste graad is de verhoging in het celestiale koninkrijk, waarbij we zoals onze Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, kunnen worden. Om ons te helpen goddelijke eigenschappen te ontwikkelen en onze aard te veranderen, waardoor we ons goddelijke potentieel kunnen verwezenlijken, heeft de Heer leringen geopenbaard en geboden ingesteld op basis van eeuwige wetten. Dat verkondigen wij in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, want het doel van de leer en beleidsregels van deze herstelde kerk is Gods kinderen op het heil in de celestiale heerlijkheid voor te bereiden, en in het bijzonder op de verhoging in de hoogste graad.

De verbonden die getrouwe leden in Gods tempels sluiten, en de zegeningen die hun beloofd worden, zijn daartoe de sleutel. Dat verklaart waarom we in de hele wereld tempels bouwen, waarover het koor zo mooi heeft gezongen. Sommigen vinden dat vreemd, omdat ze niet begrijpen dat de tempelverbonden en -verordeningen tot de verhoging leiden. Dat is alleen te begrijpen in de context van de geopenbaarde waarheid van drie graden van heerlijkheid. Omdat onze hemelse Vader zoveel van al zijn kinderen houdt, heeft Hij in andere koninkrijken van heerlijkheid voorzien – zoals ouderling Quentin L. Cook gisteren al zei – die al ons begrip van geluk te boven gaan.10

De verzoening van Jezus Christus maakt dit alles mogelijk. Hij heeft geopenbaard dat Hij ‘de Vader verheerlijkt, en alle werken van zijn handen redt’.11 Die redding, dat heil, wordt in verschillende koninkrijken van heerlijkheid verleend. We weten door hedendaagse openbaring dat ‘alle koninkrijken een wet [is] gegeven’.12 Hierbij geldt:

‘Wie niet in staat is zich aan de wet van een celestiaal koninkrijk te houden, kan geen celestiale heerlijkheid verdragen.

‘En wie niet in staat is zich aan de wet van een terrestriaal koninkrijk te houden, kan geen terrestriale heerlijkheid verdragen.

‘En wie niet in staat is zich aan de wet van een telestiaal koninkrijk te houden, kan geen telestiale heerlijkheid verdragen.’13

Met andere woorden, het koninkrijk van heerlijkheid dat we bij het laatste oordeel beërven, wordt bepaald door de wetten die we in het liefdevolle plan van onze hemelse Vader kiezen te gehoorzamen. Er zijn in dat plan meerdere koninkrijken, zodat al zijn kinderen aan een heerlijkheid worden toegewezen die ze kunnen ‘verdragen’.

II.

De herstelde kerk van de Heer past deze eeuwige waarheden in leringen en beleidsregels toe op een manier die alleen volledig begrepen kan worden in de context van het liefdevolle plan van onze hemelse Vader voor al zijn kinderen.

Bijgevolg respecteren wij ieders keuzevrijheid. De meeste mensen weten dat de kerk zich hard voor godsdienstvrijheid inzet. Zo bevorderen we het plan van onze hemelse Vader. We willen dat al zijn kinderen, niet alleen onze eigen leden, de kostbare mogelijkheid hebben om te kiezen.

Ons wordt soms gevraagd waarom we zendelingen naar zoveel landen sturen, en zelfs naar christelijke gebieden. Ons wordt ook gevraagd waarom we massale humanitaire hulp verlenen aan mensen die geen lid van onze kerk zijn, zonder dit met ons zendingswerk te verbinden. We doen dat omdat de Heer ons heeft geleerd dat we al zijn kinderen als onze broeders en zusters moeten zien. We willen onze geestelijke en materiële overvloed met iedereen delen.

Eeuwige leer biedt ons ook een bijzonder perspectief op kinderen. Vanuit dat perspectief zien we het krijgen en opvoeden van kinderen als onderdeel van Gods plan. Voor hen die eraan kunnen deelnemen, is het een vreugdevolle, heilige plicht. Daarom wordt ons geboden beginselen en gebruiken te onderwijzen en te verdedigen die de beste omstandigheden scheppen voor de ontwikkeling en het geluk van kinderen volgens Gods plan.

III.

Ten slotte staat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen terecht als een gezinsgerichte kerk bekend. Maar minder bekend is dat onze gezinsgerichtheid zich niet tot sterfelijke relaties beperkt. Eeuwige relaties staan in onze theologie ook centraal. De zending van de herstelde kerk is de kinderen van God voor te bereiden op de eindbestemming die God al zijn kinderen toewenst. Door de verlossing die de verzoening van Christus teweegbrengt, kan iedereen het eeuwige leven beërven (verhoging in het celestiale koninkrijk), waarover moeder Eva heeft gezegd ‘dat God [het] geeft aan alle gehoorzamen’.14 Dat houdt meer in dan het heil. President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘In Gods eeuwige plan is het heil een individuele aangelegenheid, terwijl de verhoging een familieaangelegenheid is.’15

Gods openbaring dat de verhoging alleen mogelijk is door getrouwheid aan het eeuwig huwelijksverbond tussen man en vrouw is voor ons van fundamenteel belang.16 Vanwege die goddelijke lering verkondigen wij dat ‘het geslacht een essentieel kenmerk van iemands voorsterfelijke, sterfelijke en eeuwige identiteit en doel [is]’.17

Daarom gebiedt de Heer zijn herstelde kerk ook om zich te verzetten tegen de sociale en wettelijke druk om zijn leer over het huwelijk tussen man en vrouw te verwerpen, en tegen aanpassingen die de verschillen tussen mannen en vrouwen afzwakken of tot verwarring over of verandering van het geslacht leiden.

Het standpunt van de herstelde kerk over deze grondbeginselen lokt vaak tegenstand uit. Dat begrijpen we. Het plan van onze hemelse Vader staat ‘tegenstelling in alle dingen’ toe,18 en Satan valt vooral de belangrijkste aspecten van dat plan hevig aan. Daarom probeert hij onze vooruitgang naar de verhoging te beletten door verwarring over het geslacht en het huwelijk te zaaien en het krijgen van kinderen te ontmoedigen. Maar we weten dat onze liefdevolle hemelse Vader zijn goddelijke doel en plan uiteindelijk niet zal aanpassen. Persoonlijke omstandigheden kunnen veranderen, en Gods plan verzekert ons dat de getrouwen die hun verbonden nakomen uiteindelijk voor elke beloofde zegening in aanmerking komen.19

Enkele bijzonder waardevolle leringen die ons op het eeuwige leven voorbereiden, ‘de grootste van alle gaven van God’,20 vinden we in de proclamatie over het gezin uit 1995.21 Die leringen wijken natuurlijk af van sommige huidige wetten, praktijken of tendensen, zoals ongehuwd samenwonen en het homohuwelijk. Wie het liefdevolle plan van de Vader voor zijn kinderen niet volledig begrijpt, beschouwt de proclamatie over het gezin wellicht als niets meer dan een veranderlijke beleidsverklaring. Maar wij geloven stellig dat de proclamatie over het gezin, die op onherroepelijke leer is gestoeld, duidelijk maakt in wat voor familierelaties het belangrijkste deel van onze eeuwige ontwikkeling kan plaatsvinden.

Dat is de context voor de unieke leer en beleidsregels van de herstelde Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen.

IV.

Ieder van ons moet in talloze relaties en omstandigheden met verschillen omgaan. Als volgelingen van Christus die onze naasten behoren lief te hebben, moeten we vreedzaam samenleven met andersdenkenden. Wij zijn allemaal kinderen van onze liefdevolle hemelse Vader. Hij wil dat iedereen het leven na de dood en uiteindelijk een koninkrijk van heerlijkheid beërft. God wil dat wij allen zijn allergrootste zegeningen nastreven door te leven naar zijn hoogste geboden, verbonden en verordeningen, die in zijn heilige tempels in de hele wereld verkrijgbaar zijn. We moeten anderen over deze eeuwige waarheden vertellen. Maar met de liefde die we al onze naasten verschuldigd zijn, respecteren we hun beslissingen. Zoals een profeet uit het Boek van Mormon heeft gezegd, moeten we voorwaarts streven met ‘liefde voor God en voor alle mensen’.22

Zoals president Russell M. Nelson in de afgelopen algemene conferentie heeft gezegd: ‘Er is nog nooit een tijd in de wereldgeschiedenis geweest waarin het essentiëler en relevanter was voor elke mensenziel om van onze Heiland af te weten. […] De zuivere leer van Christus is krachtig. Die leer verandert het leven van iedereen die haar begrijpt en ernaar streeft die toe te passen.’23

Ik bid dat we allemaal die heilige leer zullen toepassen. In de naam van Jezus Christus. Amen.