Algemene conferentie
Nu is de tijd
Algemene aprilconferentie 2022


Nu is de tijd

Nu is de tijd om te leren. Nu is de tijd om ons te bekeren. Nu is de tijd om anderen tot zegen te zijn.

Geliefde broeders en zusters, deze conferentie is om veel redenen gedenkwaardig. We zijn gezegend met gebeden, boodschappen en muziek. We zijn geïnspireerd door dienstknechten van de Heer.

We hebben belangrijke leiding voor de toekomst ontvangen. Ik bid dat de Geest u rechtstreeks heeft ingefluisterd wat de Heer van u verwacht.

De toekomst is altijd onzeker. Het weer is wisselvallig. Economische cycli zijn onvoorspelbaar. Rampen, ongelukken en ziekten kunnen ons leven op slag veranderen. Deze gebeurtenissen hebben wij meestal niet in de hand. Maar er zijn dingen die wij wel in de hand hebben, zoals hoe we elke dag onze tijd besteden.

Ik houd van dit gedicht van Henry Van Dyke, dat op een zonnewijzer bij Wells College in New York staat. Het gaat zo:

De schaduw langs mijn as gemeten

scheidt toekomst en verleden:

ervoor slaapt de ongeboren tijd,

in het duister en buiten bereik.

Ongrijpbaar de schaduwlijn voorbij

vervaagt de tijd, wijkend van uw zij.

Slechts één uur hebt u in uw bezit –

Het NU waarop de schaduw ligt.1

Ja, we moeten van het verleden leren, en ja, we moeten ons op de toekomst voorbereiden. Maar alleen nu kunnen we handelen. Nu is de tijd om te leren. Nu is de tijd om ons te bekeren. Nu is de tijd om anderen tot zegen te zijn en ‘de slappe handen op [te heffen]’.2 Mormon gaf zijn zoon Moroni deze raad: ‘Laten wij […] ijverig arbeiden […] want wij hebben een werk te verrichten tijdens ons verblijf in deze tabernakel van leem, teneinde de vijand van alle gerechtigheid te overwinnen en onze ziel te laten rusten in het koninkrijk van God.’3

De tegenstander slaapt nooit. De waarheid zal altijd weerstand ondervinden. Ik herhaal mijn aansporing van deze ochtend om de dingen te doen die uw positieve geestelijke momentum zullen doen toenemen, de liftkracht waar ouderling Dieter F. Uchtdorf over sprak, zodat u blijft vooruitgaan ongeacht de moeilijkheden en kansen die u nog zult tegenkomen.

Positief geestelijk momentum neemt toe wanneer wij naar de tempel gaan en meer begrip krijgen van de geweldige reikwijdte en diepte van de zegeningen die we daar ontvangen. Ik smeek u om wereldse neigingen te weerstaan door u op de eeuwige zegeningen van de tempel te richten. Uw tijd daar zal eeuwige zegeningen met zich meebrengen.

Naarmate het ledental van de kerk toeneemt, streven wij ernaar die groei bij te houden door meer tempels te bouwen. Momenteel zijn er 44 tempels in aanbouw. Andere worden gerenoveerd. Ik bid voor de bekwame mensen over de hele wereld die aan deze projecten werken.

In de geest van gebedsvolle dankbaarheid doet het mij genoegen om nieuwe tempels aan te kondigen, die zullen worden gebouwd op deze locaties: Wellington (Nieuw-Zeeland), Brazzaville (Republiek Congo), Barcelona (Spanje), Birmingham (Verenigd Koninkrijk), Cuzco (Peru), Maceió (Brazilië), Santos (Brazilië), San Luis Potosí (Mexico), Mexico-Stad-Benemérito (Mexico), Tampa (Florida), Knoxville (Tennessee), Cleveland (Ohio), Wichita (Kansas), Austin (Texas), Missoula (Montana), Montpelier (Idaho) en Modesto (Californië).

Deze zeventien tempels zullen velen aan beide zijden van de sluier tot zegen zijn. Ik heb u lief, beste broeders en zusters. Belangrijker nog, de Heer houdt van u. Hij is uw Heiland en uw Verlosser. Hij leidt zijn kerk en wijst ons de weg. Mogen wij een volk zijn dat de Heer waardig is, die zei: ‘U zult Mij tot een volk zijn en Ík zal u tot een God zijn.’4

Dat bid ik in de heilige naam van Jezus Christus. Amen.