Generalkonferenser
Nu är stunden inne
Generalkonferensen i april 2022


Nu är stunden inne

Nu är stunden inne då vi kan lära. Nu är stunden inne då vi kan omvända oss. Nu är stunden inne då vi kan välsigna andra.

Mina kära bröder och systrar, denna konferens har varit historisk på många sätt. Vi har välsignats av bönerna, talen och musiken. Vi har inspirerats av Herrens tjänare.

Vi har fått viktig vägledning inför framtiden. Min bön är att Anden ska ha talat direkt till er om det Herren vill att ni ska göra.

Framtiden är alltid osäker. Vädret förändras. Ekonomiska kretslopp är oförutsägbara. Katastrofer, krig, olyckor och sjukdomar kan förändra livet snabbt. De här händelserna ligger i stort sett utanför vår kontroll. Men det finns några saker vi kan kontrollera, bland annat hur vi använder vår tid varje dag.

Jag tycker om den här dikten av Henry Van Dyke som är uppsatt på ett solur vid Wells College i New York. Den lyder:

Min skugga skiljer framtiden

från tid som inte fås igen.

Framför den finns vart ofött år

i mörker som du inte når:

Bakom den vilar gångna år,

de timmar du ej återfår.

En enda stund är din till slut:

det NU som skuggan märker ut.1

Ja, vi bör lära av det förflutna, och ja, vi bör förbereda oss för framtiden. Men det är bara nu vi kan göra något. Nu är stunden inne då vi kan lära. Nu är stunden inne då vi kan omvända oss. Nu är stunden inne då vi kan hjälpa andra och styrka ”kraftlösa händer”2. Som profeten Mormon rådde sin son Moroni: ”Låt oss … arbeta flitigt. …För vi har ett arbete att utföra medan vi vistas i detta tabernakel av lera så att vi kan besegra all rättfärdighets fiende och vila våra själar i Guds rike.”3

Motståndaren sover aldrig. Det kommer alltid att finnas motstånd mot sanningen. Jag upprepar min uppmaning från i förmiddags att göra sådant som ökar ert positiva andliga momentum, den lyftkraft äldste Dieter F. Uchtdorf talade om som får er att fortsätta framåt genom de utmaningar och möjligheter som kommer.

Vårt positiva andliga momentum ökar när vi tillber Herren i templet och växer i vår kunskap om den storslagna bredden och djupet av välsignelserna vi får där. Jag vädjar till er att stå emot världens sätt genom att fokusera på templets eviga välsignelser. Er tid där ger välsignelser för evigheten.

Allteftersom kyrkan tillväxer strävar vi efter att hålla jämna steg genom att bygga fler tempel. Fyrtiofyra tempel är för närvarande under uppbyggnad. Flera renoveras. Jag ber för de skickliga personer som arbetar med de här projekten över hela världen.

I en anda av tacksamhet i bön har jag glädjen att tillkännage våra planer på att bygga ett nytt tempel på var och en av följande platser: Wellington, Nya Zeeland; Brazzaville, Republiken Kongo; Barcelona, Spanien; Birmingham, Storbritannien; Cusco, Peru; Maceió, Brasilien; Santos, Brasilien; San Luis Potosí, Mexiko; Mexico City Benemérito, Mexiko; Tampa, Florida; Knoxville, Tennessee; Cleveland, Ohio; Wichita, Kansas; Austin, Texas; Missoula, Montana; Montpelier, Idaho; och Modesto, Kalifornien.

Dessa 17 tempel kommer att välsigna oräkneliga människor på båda sidor om slöjan. Jag älskar er, mina kära bröder och systrar. Och vad som är viktigare: Herren älskar er. Han är er Frälsare och Återlösare. Han styr och leder sin kyrka. Må vi vara ett folk som är värdigt Herren, som sa: ”Ni ska vara mitt folk, och jag ska vara er Gud.”4

Detta ber jag om i Jesu Kristi heliga namn, amen.