2005
Ljuset i deras ögon
November 2005


Ljuset i deras ögon

Ett andligt ljus upplyser våra ögon och ansikten när vi har en personlig relation till vår kärleksfulle himmelske Fader och hans Son.

Mina kära bröder, systrar och vänner över hela världen. Jag söker ödmjukt er förståelse och hjälp av vår Faders Ande när jag talar till er denna morgon.

Jag uppskattade verkligen det korta profetiska budskapet av president Hinckley i början av konferensen. Jag vittnar om att president Hinckley är vår profet, som i rikt mått får vägledning från denna kyrkans överhuvud, som är vår Herre och Frälsare Jesus Kristus.

Jag drog mig nyligen till minnes ett historiskt möte i Jerusalem för omkring 17 år sedan. Det handlade om arrendet av den mark där Brigham Young-universitetets Jerusalemscenter för Främre Orienten-studier skulle byggas. Innan arrendekontraktet kunde undertecknas träffade president Ezra Taft Benson och äldste Jeffrey R Holland, vid den tiden president för Brigham Young-universitetet, en överenskommelse med den israeliska regeringen om att kyrkan och universitetet inte skulle proselytera i Israel. Ni kanske undrar varför vi gick med på att inte proselytera. Det krävdes att vi gjorde det för att få byggnadstillstånd för den magnifika byggnad som nu står i den historiska staden Jerusalem. Såvitt vi vet har kyrkan och BYU varit ytterst noga med att hedra överenskommelsen om att inte proselytera. När kontraktet hade undertecknats sade en av våra israeliska vänner insiktsfullt: ”Ja, vi vet att ni inte tänker proselytera, men vad ska ni göra med ljuset som finns i deras ögon?” Han syftade på våra elever som studerar i Israel.

Vad var det för ljus i deras ögon som var så uppenbart för våra vänner? Herren själv ger svaret: ”Det ljus, som lyser, som giver eder ljus, är genom honom som upplyser edra ögon, och är samma ljus, som upplivar edert förstånd.”1 Var kom det ljuset ifrån? Återigen ger Herren oss svaret: ”Jag är det sanna ljuset, som upplyser alla människor, som komma till världen.”2 Herren är det sanna ljuset, och Anden ”upplyser varje människa i världen, som vill lyssna till Andens röst”.3 Detta ljus syns både i vårt ansikte och i våra ögon.

Paul Harvey, en berömd nyhetskommentator, besökte ett av kyrkans skolområden för några år sedan. Senare sade han: ”Varje … ungt ansikte återspeglade ett slags … himmelsk förvissning. Nu för tiden blir många unga ögon gamla i förtid på grund av oräkneliga kompromisser med samvetet. Men [dessa ungdomar] har detta avundsvärda försprång som kommer av disciplin, hängivenhet och engagemang.”4

De som verkligen omvänder sig får Kristi ande och döps in i denna kyrka till sina synders förlåtelse. Händer läggs på deras huvuden och genom Guds prästadöme tar de emot den Helige Anden.5 Det är ”Guds gåva till alla dem som flitigt söka honom”.6 Som äldste Parley P Pratt beskrev det, är den Helige Andens gåva detsamma ”som att ha … glädje i hjärtat och ljus i ögonen”.7 Den Helige Anden är den Hjälpare som Frälsaren utlovade innan han korsfästes.8 Den Helige Anden ger värdiga heliga både andlig vägledning och skydd. Den ökar vår kunskap och insikt om ”allt”.9 Den är oändligt värdefull i en tid när andlig blindhet tilltar.

Sekulariseringen breder ut sig i en stor del av världen i dag. Sekularisering betyder ”likgiltighet för eller förkastande eller utestängande av religion och religiösa hänsynstaganden”.10 Sekularisering godtar inte mycket som absolut sanning. Dess huvudsakliga mål är nöje och egenintresse. Ofta ser de som hyllar sekularisering annorlunda ut. Som Jesaja sade: ”Deras ansiktes utseende bär vittne emot dem.”11

Trots all den sekularisering som sker i världen är det många människor som hungrar och längtar efter andliga ting och efter att få höra Herrens ord. Som Amos profeterade: ”Se, dagar skall komma, säger Herren, HERREN, då jag skall sända hunger i landet, inte en hunger efter bröd, inte en törst efter vatten, utan efter att höra HERRENS ord.

De skall driva omkring från hav till hav och springa hit och dit från norr till öster för att söka efter HERRENS ord, men de skall inte finna det.”12

Var kan vi höra Herrens ord? Vi kan höra det från vår profet, president Gordon B Hinckley, första presidentskapet, de tolv apostlarnas kvorum och andra generalauktoriteter. Vi kan också höra dem från våra stavspresidenter och biskopar. Missionärer kan höra dem från sina missionspresidenter. Vi kan läsa dem i skrifterna. Vi kan också höra den milda, stilla röst som kommer genom den Helige Anden. Att höra Herrens ord lyfter oss ur andlig blindhet in i ”[hans] underbara ljus”.13

Vad gör vi för att behålla ljuset som lyser i våra egna ögon och vårt eget ansikte? Mycket av detta ljus kommer genom vår ”lydnad och hängivenhet”14 till några viktiga absoluta sanningar. Den första av dessa absoluta sanningar är att det finns en Gud som är Fader till våra själar och inför vilken vi svarar för våra handlingar. Den andra är att Jesus är Kristus, vår Frälsare och Återlösare. Den tredje är att den underbara planen för lycka kräver lydnad till Guds bud. Den fjärde är att den största av alla Guds gåvor är evigt liv.15

Andra välsignelser bidrar ytterligare till ljuset i våra ögon. De kallas Andens gåvor och kommer från Frälsaren.16 Glädje, lycka, förverkligande och frid är Andens gåvor som kommer till oss genom den Helige Andens kraft.

När det gäller lyckan här och i evigheterna är många av våra trossatser ytterst verkningsfulla. De är mycket viktiga och en del av dem är unika för vår tro. Dessa värdefulla trossatser grundar sig på vår trofasthet och innebär följande, men inte nödvändigtvis i prioritetsordning:

  1. Gud och hans Son är förhärligade personer. Gud Fadern är vår levande Skapare och hans Son, Jesus Kristus, är vår Frälsare och Återlösare. Vi har skapats i Guds avbild.17 Vi vet detta, för Joseph Smith såg dem. De talade med honom, och han talade med dem.18

  2. Templets välsignelser som beseglar man och hustru, inte bara för det här livet utan också för evigheten. Barn och efterkommande kan länkas samman genom denna besegling.

  3. Varje värdig manlig medlem i kyrkan kan inneha och utöva Guds prästadöme. Han kan utöva denna gudomliga myndighet i sin familj och även i kyrkan när han kallas av någon som har myndighet.

  4. Ytterligare skrifter är Mormons bok, Läran och förbunden samt Den kostbara pärlan.

  5. Levande apostlar och profeter talar Guds ord i vår tid, under ledning av president Gordon B Hinckley som är profet, siare och uppenbarare, källan till fortsatt uppenbarelse i vår tid.

  6. Den Helige Andens gåva är tillgänglig för alla medlemmar. När profeten Joseph Smith fick frågan: ”Vari skiljer sig Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga från andra religioner?” svarade han att det var genom ”den Helige Andens gåva genom händers påläggning … och att vi betraktar allt annat som underordnat den Helige Andens gåva”.19

  7. Förädlandet av kvinnlighet. Kvinnan är fullt jämlik med mannen inför Herren. Kvinnans roll skiljer sig till sin natur från mannens. Denna insikt har kommit med evangeliets återställelse i tidernas fullhet, jämte ett erkännande om att kvinnor har förlänats det stora ansvaret att vara mor och fostra barn. Fler möjligheter har kommit till kvinnorna efter 1842 när profeten Joseph Smith i Guds namn vred om nyckeln för deras räkning, än vad som kommit ända sedan mänsklighetens begynnelse på jorden.20

För några år sedan fick Constance, en sjuksköterskeelev, uppgiften att försöka hjälpa en kvinna som skadat benet i en olycka. Kvinnan vägrade ta emot medicinsk hjälp eftersom hon hade haft en negativ upplevelse med någon på sjukhuset. Hon var rädd och hade blivit något tillbakadragen. Första gången Constance tittade till henne, sade kvinnan åt henne att lämna henne ifred. Vid andra försöket lät hon Constance komma in. Vid det laget var kvinnans ben täckt av stora sår och en del av köttet höll på att ruttna. Men hon ville fortfarande inte ha någon behandling.

Constance började be Herren om hjälp, och efter en eller två dagar kom svaret. Hon tog lite väteperoxidskum med sig vid nästa besök. Eftersom detta var smärtfritt tillät den gamla kvinnan att hon använde det på hennes ben. Sedan talade de om läkarvård på sjukhuset. Constance försäkrade henne att sjukhuset skulle göra vad de kunde för att vistelsen där skulle bli så behaglig som möjligt. Efter en eller två dagar tog kvinnan mod till sig och kom till sjukhuset. När Constance besökte henne log kvinnan och sade: ”Du övertygade mig.” Sedan ställde hon helt oväntat denna fråga till Constance: ”Vilken kyrka tillhör du?” Constance berättade att hon var medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Då sade kvinnan: ”Jag visste det. Jag visste från första dagen jag såg dig att du blivit sänd till mig. Det fanns ett ljus i ditt ansikte som jag har lagt märke till hos andra med din tro. Jag var tvungen att lita på dig.”

På tre månader var varbildningen i benet helt läkt. Medlemmar i församlingen där den gamla kvinnan bodde reparerade hennes hus och gjorde i ordning trädgården. Missionärerna träffade henne och hon döptes strax därefter.21 Allt detta för att hon lagt märke till ljuset i den unga sjuksköterskeelevens ansikte.

En gång när president Brigham Young fick frågan varför vi ibland lämnas ensamma och ofta känner oss sorgsna, svarade han att människan måste lära sig att ”handla som en självständig person … och se vad hon ska göra … och pröva sitt oberoende — för att vara rättfärdig trots okunnighetens mörker.22 Detta blir lättare när vi ser ”evangeliets ljus … stråla från … dem som är fyllda av ljus”.23

Att få tjäna i kyrkan är en underbar välsignelse och förmån som ger ljus åt våra ögon och våra ansikten. Som Frälsaren sade: ”Så lyse därför edert ljus för detta folk, att de se edra goda gärningar och förhärliga eder Fader, som är i himmelen”.24 Ord kan inte uttrycka de välsignelser som kommer till oss genom tjänande i denna kyrka. Herren lovar att om vi förhärligar våra kallelser kommer vi att finna lycka och glädje.

Alma frågar om hans bild är präntad i våra ansikten.25 Ett andligt ljus upplyser våra ögon och ansikten när vi har en personlig relation till vår kärleksfulle himmelske Fader och hans Son, vår Frälsare och Återlösare. Med denna relation återspeglar våra ansikten denna ”himmelska förvissning”26 att han lever.

Jag bär mitt vittnesbörd om gudomligheten i detta heliga verk som vi är engagerade i. Vittnesbörd kommer genom uppenbarelse.27 Detta vittnesbörd kom till mitt hjärta när jag var en ung pojke. Jag minns inte någon speciell händelse som ledde till denna bekräftande uppenbarelse. Det verkade alltid bara ingå i mitt medvetande. Jag är tacksam för denna bekräftande kunskap som har gjort det möjligt att hantera de olika skeden i livet som kommer till oss allesammans.

Vi har gripits och kommer att beröras av brödernas och systrarnas vittnesbörd och budskap på denna konferens. Jag tror att ni kan få erfara denna bekräftelse. Ni kan mycket väl få en uppenbarelse om att det som har sagts är sant. Brigham Young lärde: ”Inte bara de heliga som är närvarande … utan de i varje land, på varje kontinent eller ö som lever efter den religion som förkunnades av vår Frälsare och hans apostlar, och också av Joseph Smith, bär samma vittnesbörd att deras ögon har blivit levandegjorda av Guds Ande, och de ser på samma sätt, deras hjärtan har upplivats och de känner och förstår på samma sätt.”28

Jag vet av hela mitt hjärta att Gud lever. Jag tror att han kommer att upplysa vårt liv med sin kärlek till var och en av oss, om vi strävar efter att vara värdiga denna kärlek, i Jesu Kristi heliga namn, amen.

Slutnoter

  1. L&F 88:11; kursivering tillagd.

  2. L&F 93:2.

  3. L&F 84:46.

  4. News Broadcast, 8 dec 1967, manuskript 1.

  5. Se L&F 20:37.

  6. 1 Nephi 10:17.

  7. Key to the Science of Theology: A Voice of Warning (1978), s 61.

  8. Se Joh 14:26.

  9. Joh 14:26.

  10. Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary, 11:e upplagan (2003), ”secularism”, s 1123.

  11. 2 Nephi 13:9.

  12. Amos 8:11–12.

  13. 1 Pet 2:9.

  14. Se Paul Harvey, news broadcast, 8 dec 1967.

  15. Se L&F 14:7.

  16. Se L&F 46:11.

  17. Se 1 Mos 1:26–27.

  18. Se Joseph Smiths skrifter 2:17–18.

  19. History of the Church 4:42.

  20. Se George Albert Smith, ”Address to Members of the Relief Society”, Relief Society Magazine, dec 1945, s 717; se också protokoll från Hjälpföreningen, 28 apr 1842, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas arkiv, s 40.

  21. Se Constance Polve, ”En seger vunnen”, Nordstjärnan, mar 1981, s 21–24.

  22. Brigham Youngs kontorsjournal, 28 jan 1857, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas arkiv.

  23. Neal A Maxwell, ”Be of Good Cheer”, Conference Report, okt 1982, s 97; eller Ensign, nov 1982, s 67.

  24. 3 Nephi 12:16.

  25. Se Alma 5:14.

  26. Paul Harvey, news broadcast, 8 dec 1967.

  27. Se Brigham Young, Discourses of Brigham Young, sammanställd av John A Widtsoe (1998), s 35.

  28. Discourses of Brigham Young, s 31.