2007
Vær ikke redd
Januar 2007


Samlingsstunden

Vær ikke redd

«Hvis dere derfor har tro, håper dere på noe som ikke er sett, som er sant» (Alma 32:21).

Se på bildet til venstre. Tenk deg at du er et av barna. Ville du være redd for å gå over en elv med sterk strøm? Ville du være redd hvis Frelseren holdt deg i hånden?

Dette vakre bildet heter Vær ikke redd. Barna på bildet trenger ikke å være redde, for Frelseren hjelper dem over til den andre siden.

Bror Greg Olsen, kunstneren som malte dette bildet, forklarte at barna representerer hver av oss. «Elven representerer de vanskelige prøvelsene som vi alle opplever,» sier han. «Vi må gjøre vår del, strekke oss så langt vi kan, og så vil Frelseren føre oss trygt over til den andre siden.»

Når vi har tro på vår Herre Jesus Kristus, forstår vi at vi ikke er alene på reisen gjennom livet. Når vi er ydmyke og har tro, kan vi vite at Herren vil lede oss ved hånden og gi oss svar på våre bønner (se L&P 112:10). Når vi har tro på Jesus Kristus, vil vi ikke være redde.

Aktivitet

Lim bildet og rammebitene på side B4 på tykt papir. Klipp ut bildet og rammebitene, og lim eller tape forsiktig hjørnene sammen så det blir en ramme. Sett rammen rundt bildet og fest det med tape eller lim. Plasser bildet Vær ikke redd på et sted hvor det vil minne deg på å ha tro på Jesus Kristus. Forestill deg at du er det barnet som strekker deg opp for å gripe tak i hånden hans, eller at du blir holdt trygt i armene hans.

Merk: Hvis du ikke ønsker å ta sider ut av tidsskriftet, kan denne aktiviteten kopieres, tegnes av eller skrives ut fra www.lds.org. For engelsk klikker du på «Gospel Library». For andre språk klikker du på verdenskartet.

Idéer til samlingsstunden

  1. 1. Forklar at når vi har tro på vår Herre Jesus Kristus, lar vi ham lede oss, selv om vi ikke nødvendigvis ser eller forstår hvor vi går. Bruk stoler, bord og andre gjenstander for å lage en vei. Velg et barn til å gå på veien. Så ber du om en frivillig til å ha bind for øynene. La ham eller henne gå på veien. Be om en frivillig til å ha bind for øynene, men forklar at du skal forandre på veien. Be ham eller henne velge en venn som ikke skal ha bind for øynene, til å være guide. La de to barna forlate rommet. Forandre på veien. La vennen lede barnet som har bind for øynene, hele veien. Guiden kan gi muntlige instruksjoner og holde barnet lett i armen. Gjenta dette så langt tiden tillater, og forandre veien hver gang. Forklar at når vi reiser gjennom livet, trenger vi en guide til å hjelpe oss. Vi må velge en guide vi vet vi kan stole på. Bær vitnesbyrd om at den beste guiden er Jesus Kristus.

  2. 2. Spør barna: «Hva ville skje hvis du tar på deg skoene før du tar på sokker?» «Hva ville skje hvis du begynte på videregående skole før du var fem år?» Diskuter viktigheten av å gjøre ting i riktig rekkefølge. Spør barna hva som er evangeliets første prinsipp. Be dem finne svaret i Trosartiklene. Forklar at evangeliets første prinsipp ikke bare er «tro», det er «tro på den Herre Jesus Kristus». Spør barna hvorfor de tror at det er tro på Jesus Kristus som er det første prinsippet, og ikke et annet viktig prinsipp som for eksempel omvendelse, prestedømme eller tiende. Sett opp følgende bilder: Bildesettet Kunst inspirert av evangeliet, nr. 100 (Skapelsen – levende dyr), 243 (Kristus går på vannet), 318 (Jareds bror ser Herrens finger), 412 (Mary Fielding og Joseph F. Smith krysser slettene). Gjennomgå kort hver historie. Etter historien stiller du barna spørsmål som: «Hva trengte Peter før han kunne gå på vannet?» Få barna til å svare: «Først tro på Herren Jesus Kristus.» Gjenta dette for hver historie.