2007
Jeg vil følge Ham i tro
Februar 2007


Samlingsstunden

Jeg vil følge Ham i tro

«Og vi tror og vet at du er Guds Hellige» (Johannes 6:69).

Har dere noen gang lekt «Følg lederen»? Reglene er enkle: velg en leder og følg så ham eller henne.

Hensikten med livet på jorden er å følge vår leder Jesus Kristus. Da Jesus så Peter og Andreas som fisket, sa han til dem. «Følg meg.» Peter og Andreas forlot garnene og fulgte ham. (Se Matteus 4:18-20.)

På samme måte som Jesus innbød Peter og Andreas til å følge ham, innbyr han oss alle (se L&p 100:2). Vi vil sannsynligvis ikke vandre akkurat der han vandret, men vi kan gjøre det han gjorde. Vi kan lese Skriftene. Vi kan be til vår himmelske Fader. Vi kan bli døpt.

Etter at Peter hadde fulgt Jesus, utbrøt han: «Vi tror og vet at du er Guds Hellige» (Johannes 6:69). Når vi følger Jesus Kristus i tro, kan vi få det samme vitnesbyrdet.

Vår tro på Jesus Kristus vil vokse når vi vet mer om ham. Og jo mer vi vet om ham, dess lettere vil det være å følge ham i tro.

Aktivitet

For å lage en prøveklut i korssting fargelegger du hvert symbol på side B4. Tegn et omriss av mønsteret på ensfarget stoff, for eksempel musselin. Bruk tre tråder av brodergarn i den fargen du velger til hvert symbol. Be en voksen vise deg hvordan man syr korssting over hvert symbol. (Se illustrasjonen.) Plasser broderiet et sted hvor du ofte vil se det.

Merk: Denne aktiviteten kan kopieres, tegnes av eller skrives ut fra Internett på www.lds.org. For engelsk klikker du på «Gospel Library». For andre språk klikker du på verdenskartet.

Idéer til samlingsstunden

  1. 1. Vis barnas navn samt navnene til noen av oldtidens profeter på ordstrimler. Spør hva alle disse navnene har felles. Les Abraham 3:22-24 sammen, og forklar at vi alle levde hos vår himmelske Fader i det førjordiske liv. Fortell barna at på grunn av Skriftene vet vi litt om hva som hendte der. Be barna finne ut hvem som var den førstefødte av alle Guds åndebarn, ved å lese L&p 93:21. Be pianisten spille først én takt, så to takter av en sang om foruttilværelsen. Fortsett med å tilføye en takt inntil barna gjetter hvilken sang det er. Når barna har gjettet riktig, synger dere hele sangen. Forklar hvilke linjer som forteller om vårt liv hos vår himmelske Fader før vi kom til jorden. Forklar at vi alle var åndelige søsken i det førjordiske liv. Vi kaller hverandre «bror» eller «søster» fordi disse ordene viser vårt åndelige slektskap. Syng «Jeg er Guds kjære barn».

  2. 2. Vis barna noen eksempler på planer, for eksempel en oppskrift, en arbeidstegning eller instruksjoner for å sette sammen et leketøy. Forklar at når vi setter noe sammen – som et hus, en kakedeig eller et leketøy – er det best å vite hva resultatet vil bli. Vi trenger en plan. Før vi kom til jorden, forklarte vår himmelske Fader sin plan. Den kalles frelsesplanen. Inviter heltidsmisjonærene eller en nylig hjemvendt misjonær som biskopen eller grenspresidenten godkjenner, til å undervise om frelsesplanen fra Forkynn mitt evangelium (s. 46-58).