2007
Frågor och svar
Oktober 2007


Frågor och svar

”En dag läste jag i Första Nephi 7:12 att Herren kan göra allt för oss om vi utövar tro på honom. Hur utövar vi tro på Kristus?”

  • Att utöva tro på Jesus Kristus innebär att ha tillit till och förtroende för honom.

  • Tro är kraften som manifesterar hans vilja i ditt liv.

  • Tro, som är en gåva från Gud, får du när du är rättfärdig.

  • Tre viktiga kapitel om tro är Hebreerbrevet 11, Ether 12 och Moroni 7.

Liahona

Tro är att lita på och ha förtroende för Herren. Din tro på honom är en kraft som hjälper dig att lyda hans evangelium, och din lydnad ger dig större tro, som är en gåva från Gud.

I skrifterna står det att om du har tro på Herren så kan han göra allt för dig, till exempel bota, förlåta, trösta och omvända dig. Men tro innebär inte att man talar om för Gud vad han ska göra. Den innebär att man litar på honom och inser att alla välsignelser kommer enligt hans vilja (se 1 Nephi 7:12) och ”när hans egen tid är inne och på hans eget sätt”. (L&F 88:68) Du kanske till exempel inte får något omedelbart svar på dina böner. Men din tro försäkrar dig om att din himmelske Fader hör dina böner och besvarar dem i rätt tid.

För att stärka och utöva din tro behöver du (1) lära dig Guds ord genom att läsa skrifterna eller lyssna till dem som har myndighet att undervisa om dem. (Se Rom 10:17.) Att veta Guds ord hjälper dig se att Gud alltid håller sina löften.

(2) Handla efter det du lär dig eller, som Alma säger, undersök ordet. Ordet är som ett frö. Om det är ett gott frö kommer det att utvidga din själ, upplysa ditt förstånd och börja bli välbehagligt för dig. (Se Alma 32:28.) Detta är din andliga bekräftelse på att ordet är sant, vilket stärker din tro.

(3) Håll buden. Din rättfärdighet gör att trons gåva kan växa i ditt liv. Visa din tro på Jesus Kristus genom att följa hans exempel och lära. Gör det han ber dig om vare sig det är i skrifterna, genom de levande profeternas lärdomar eller genom den Helige Andens maningar. Följde du till exempel president Gordon B Hinckleys uppmaning att läsa Mormons bok innan slutet av 2005? De som gjorde det handlade i tro och fick de utlovade välsignelserna. (Om du inte läste ut Mormons bok, kan du naturligtvis fortfarande göra det!)

Även om många människor klarar sig igenom livet utan tro på Herren, kan de aldrig ärva evigt liv utan tro på honom. Det är bara genom Jesu Kristi evangelium som vi — med tro på honom som första princip — kan få ”evigt liv, vilken gåva är den största av alla Guds gåvor”. (L&F 14:7)

Läsarna

Jag tror att vår hängivenhet mot Kristus och hans evangelium är det bästa sättet att visa vår kärlek till honom och vår tro på honom. När vi lever efter hans principer och normer och ståndaktigt vandrar på den väg han har visat oss, så bär vi inte bara vittnesbörd för honom utan också för andra människor i vårt liv. Vi vittnar om vår tacksamhet för hans offer för oss och även för återställelsen av evangeliet.

Jan V, 17 år, Morava, Tjeckien

Om vi har kunskap om evangeliet och tror på att det är sant så behöver vi efterleva det för att få välsignelserna. Tro utan gärningar är död. Om det finns både tro och gärningar så blir tron starkare och starkare. I Första Nephi 7:12 påminns vi om att vi måste vara trofasta mot Gud. Att vara trofast är det första steget mot att utveckla tro.

Otgonchimeg B, 15 år, Töv, Mongoliet

Att ha tro på Jesus Kristus innebär att vi litar helt på honom och att vi i sinne och hjärta är säkra på att han lever och att han är vår Frälsare. Vi måste lita på Kristus för han vet hur han ska hjälpa oss övervinna våra svårigheter i livet. Vår brist på tro på honom gör att vi oroar oss för vårt andliga tillstånd och att vi tvivlar på Guds löften. Att fokusera på Frälsaren har hjälpt mig att förbli stark i evangeliet, kontrollera min rädsla och övervinna hinder.

Natalia N, 19 år, Chimborazo, Ecuador

Vi utövar tro genom att låta Herren leda vårt liv. Genom att lita på Gud, följa Herren och flitigt sträva efter att hålla buden, kan vi utöva tro på honom. När vi har underkastat oss hans vilja kan vi få se stora underverk i vårt liv och i andras liv runt omkring oss.

Dmitrij Z, 21 år, Donetsk, Ukraina

Det finns många sätt vi kan utöva tro på Gud, till exempel genom att läsa skrifterna och be varje dag, hålla sabbatsdagen helig, ge tionde och fasteoffer, tjäna andra och vara villig att följa andra bud.

Seng S, 18 år, Battambang, Kambodja

När vi tror på Herrens hjälp och makt kan vi gå framåt med tillit till honom. Vår lydnad mot buden visar att vi har tro på honom. Jag vet av hela mitt hjärta att han vill ge oss stora välsignelser och att tro och lydnad är nödvändiga för att vi ska få dem.

Marco C, 18 år, Ligurien, Italien

Utöva tro på Kristus genom lydnad. Tro utan gärningar är död. Genom att lyda fastän vi inte vet varför, visar vi vår tillit till och tro på honom. När vi håller buden visar vi att vi litar på honom och att vi har tro på det som han uppmanar oss att göra. Att dagligen be och studera skrifterna stärker min relation till min himmelske Fader och ger mig större tro på honom. Du måste också förvänta dig att få svar på dina böner. Be om hjälp att få större tro.

Meghan S, 18 år, Missouri, USA

Vi kan utöva tro på Jesus Kristus genom att fullkomligt lita på hans allomfattande kunskap och makt. Ett bra sätt att göra det är genom att betala tionde, för därigenom kan vi visa att vi är villiga att avstå från världsliga saker för större, utlovade välsignelser.

Samantha L, 15 år, Zamboanga del Sur, Filippinerna

Vi utövar tro på Kristus genom att komma till kyrkan, be, läsa skrifterna, ta emot kallelser, omvända oss från våra synder, ta del av sakramentet och ära våra kallelser.

Adam N, 18 år, Georgia, USA

Svaren är avsedda att ge hjälp och perspektiv, inte som tillkännagivanden om kyrkans lära.

Bild

”Varje gång din tro består provet, det vill säga, då du handlar värdigt enligt en maning, kommer du att få Andens bekräftelse. Dessa känslor kommer att förstärka din tro. Då du upprepar detta handlingsmönster kommer din tro att bli starkare … Med ihärdig övning blir tron en livfull, mäktig, upplyftande och inspirerande kraft i ditt liv.”

Äldste Richard G Scott i de tolv apostlarnas kvorum, ”Trons stödjande kraft i osäkra och prövande tider”, Liahona, maj 2003, s 76.