2008
Lisäideoita yhteiseen tuokioon huhtikuu 2008
Huhtikuu 2008


Lisäideoita yhteiseen tuokioon huhtikuu 2008

Seuraavassa on yhteiseen tuokioon lisää ideoita, joita Alkeisyhdistyksen johtohenkilöt voivat käyttää huhtikuun 2008 Liahonassa julkaistujen yhteisen tuokion ohjeiden lisäksi. Nämä ideat liittyvät oppiaiheeseen ”Seuraa profeettaa” sekä ohjeisiin ja tehtäviin, jotka ovat tämän numeron lasten osion sivuilla Y4–Y5.

1. Näytä Evankeliumiaiheisen kuvaston kuvaa 102 (Arkin rakentaminen) ja kuvaa 520 (Gordon B. Hinckley). Vertaile profeetta Nooaa ja presidentti Gordon B. Hinckleyä (1910–2008) toisiinsa. Auta lapsia huomaamaan, että vaikka ainoastaan Nooan perhe kuunteli ja noudatti hänen sanojaan, monet kirkon jäsenet kuuntelivat ja noudattivat presidentti Hinckleyn neuvoa lukea Mormonin kirja. Kutsu piispan tai seurakunnanjohtajan luvalla jokin perhe kertomaan kokemuksistaan profeetan seuraamisesta, kun he lukivat Mormonin kirjan.

Auta lapsia etsimään kohta 2. Nefi 32:9. Opetelkaa ulkoa sanat: ”Minä sanon teille, että teidän on rukoiltava aina.” Opetelkaa jokin Alkeisyhdistyksen tai kirkon laulu, jossa kerrotaan rukouksesta. Todista Mormonin kirjasta ja rukouksen voimasta.

2. Valmista ”Seuraa profeettaa” -sokkelo käyttäen julkaisun Alkeisyhdistys 3 oppiaihetta 8. Suurenna kukin sokkelon kuva erilliselle paperille. Pane kuva lapsesta ylimmäksi liitutaululla ja Vapahtajan kuva taululle alas oikealle. Sirottele muut kuvat eri puolille huonetta. Kirjoita erillisille paperilapuille kuhunkin kuvaan liittyvät sanat. Niitä käytetään vihjeinä.

Laulakaa säkeistö 9 laulusta ”Profeettaa seuraa” (Lasten laulukirja, s. 58–59) ja pyydä lapsia kuuntelemaan, mitä me voimme saada, jos seuraamme profeettaa. Opeta heille, että meidän profeettamme antaa meille ohjeita koko matkamme ajan. Jos me seuraamme häntä, me voimme palata taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen luokse.

Pyydä jotakuta lasta valitsemaan vihje. Pyydä hänen luokkaansa ja opettajaansa näyttelemään vihje muiden lasten arvattavaksi. Kun joku lapsi vastaa oikein, pyydä häntä etsimään vastaava kuva huoneesta. Pane kuva taululle lapsen ja Vapahtajan kuvan välille. Laulakaa laulun ”Profeettaa seuraa” kertosäe aina kun olet pannut kuvan taululle. Jatkakaa vihjeiden näyttelemistä ja kuvien taululle asettamista, kunnes kaikki on arvattu. Todista siunauksista, jotka koituvat elävän profeetan seuraamisesta.

Vanhemmille lapsille: Valitse vihjeisiin liittyviä pyhien kirjoitusten kohtia ja kirjoita yksi viite kuhunkin vihjeeseen. Pyydä lapsia etsimään viitekohta ja lukemaan se ennen seuraavan vihjeen näyttelemistä.

3. Laulun esittely: ”Kiitos, Luojamme, profeetasta” (MAP-lauluja, 10). Hyräile tai soita ensimmäinen rivi. Pyydä lapsia nostamaan kätensä, jos he ovat kuulleet tämän laulun aikaisemmin. Sano ensimmäiset kaksi sanaa: ”Kiitos Luojamme” ja selitä, että tämä laulu kuvaa meidän taivaalliselta Isältä saamiamme siunauksia ja että kun me laulamme tätä laulua, meillä on tilaisuus kiittää Hänen siunauksistaan. Pyydä lapsia kertomaan, mitä he tietävät tästä laulusta ja millaisia tunteita se heissä herättää.

Nosta laulukirja näkyviin ja näytä, missä tämä laulu on. Kerro, että sana ”valoisasti” kuvaa sitä, kuinka laulu pitäisi esittää. Auta lapsia tuntemaan rytmi taputtamalla käsiään tahtilajin 4/4 tahtiin pianistin soittaessa ensimmäisen rivin. Pyydä sitten lapsia taputtamaan ensimmäisen rivin rytmi. Jaa huone kahteen osaan. Pyydä toista puolta taputtamaan säännöllistä rytmiä ja toista puolta taputtamaan melodiarivin rytmiä. Vaihtakaa puolta ja toistakaa.

Kun opetat laulun sanoja, pyydä lapsia kuuntelemaan, mitä siunauksia taivaallinen Isä on antanut heille, ja kuinka nämä siunaukset (esimerkiksi: evankeliumi, meitä opastava profeetta jne.) auttavat meitä. Auta lapsia tunnistamaan sanat, jotka kuvaavat sitä, mitä heidän pitäisi tehdä, koska heitä on siunattu (esimerkiksi: ”Sua riemuiten ain palvelemme” ja ”käyvät tietänsä uskolliset”).

Esitä Moosia 2:41. Todista, että me olemme siunattuja ja onnellisia, kun teemme, mitä profeetat meiltä pyytävät.