2008
Fler förslag till samlingsstunden, april 2008
April 2008


Fler förslag till samlingsstunden, april 2008

Här följer fler förslag som Primärföreningens ledare kan använda tillsammans med materialet för samlingsstunden i det här numret av Liahona. För lektionen, anvisningarna och aktiviteten som hör samman med dessa förslag, se ”Lyss till profeten – Han ger oss Herrens ord” på sidorna LS4 och LS5 i Lilla stjärnan i det här numret.

1. Visa Evangeliet i bild 102 (Arken byggs) och 520 (Gordon B Hinckley). Jämför profeten Noa och president Gordon B Hinckley (1910–2008). Hjälp barnen inse att fastän det bara var Noas familj som lyssnade på hans ord så lyssnade många medlemmar på president Hinckleys råd att läsa Mormons bok. Inbjud en familj, efter godkännande av biskopen eller grenspresidenten, att berätta om något de upplevt tack vare att de följt profeten genom att läsa Mormons bok.

Hjälp barnen att slå upp Andra Nephi 32:9. Lär er orden ”Jag säger eder, att I måsten alltid bedja” utantill. Lär er en sång eller psalm om bön. Bär vittnesbörd om Mormons bok och om bönens kraft.

2. Gör en labyrint med temat ”Följ profeten” med hjälp av Primär 3, lektion 8. Förstora varje bild på labyrinten till separata papper. Sätt upp barnfiguren längst upp till vänster på skrivtavlan och bilden som representerar Frälsaren längst ner till höger på skrivtavlan. Sätt upp de andra bilderna runt om i rummet. På separata papperslappar skriver du orden som hör till varje bild. De ska användas som ledtrådar.

Sjung vers 9 av ”Lyss till profeten” (Barnens sångbok, s 58–59) och be barnen lyssna efter vad profeten kan hjälpa oss med. Lär dem att vår profet alltid leder oss rätt. Om vi följer honom kan vi återvända för att bo hos vår himmelske Fader och Jesus Kristus.

Be ett barn att välja en ledtråd. Be hans eller hennes klass och lärare att visa ledtråden med rörelser så att de andra barnen får gissa vad den är. När ett barn svarar rätt ber du honom eller henne hitta motsvarande bild i rummet. Sätt upp bilden på skrivtavlan, någonstans mellan barnfiguren och bilden av Frälsaren. Sjung refrängen till ”Lyss till profeten” varje gång du har satt upp en bild på tavlan. Fortsätt att låta barnen visa ledtrådarna med rörelser och sätta upp bilderna på skrivtavlan tills alla är där. Bär vittnesbörd om välsignelserna vi får av att följa profeten.

För äldre barn: Välj skriftställen som hör ihop med ledtrådarna och skriv skriftställehänvisningen på ledtråden. Be barnen att slå upp hänvisningen och läsa skriftstället innan de visar ledtråden med sina rörelser.

3. Sångpresentation: ”Tack, Gud, att profeter du sänder.” (Psalmer, nr 10) Nynna eller spela den första raden. Be barnen att räcka upp handen om de har hört den här psalmen förut. Säg de två första orden: ”Tack, Gud” och säg att den här psalmen beskriver olika välsignelser vi har fått av vår himmelske Fader. När vi sjunger psalmen så är det en möjlighet för oss att tacka honom för hans välsignelser. Be barnen att berätta vad de vet om psalmen och hur de känner för den.

Håll upp en psalmbok och visa var psalmen finns. Påpeka att ordet glatt används för att beskriva hur psalmen ska sjungas. Hjälp barnen känna rytmen genom att klappa fyra fjärdedelstakten medan pianisten spelar den första raden. Låt sedan barnen klappa takten i den första raden. Dela upp rummet i två delar. Låt den ena sidan klappa den regelbundna takten medan den andra sidan klappar melodirytmen. Byt sida och upprepa det hela.

Medan du lär ut orden i psalmen ber du barnen lyssna efter vilka välsignelser vår himmelske Fader har gett dem och hur dessa välsignelser kan hjälpa oss. (Till exempel sanningen, profeter och så vidare.) Hjälp barnen inse vilka ord som beskriver sådant de bör göra för att de blivit välsignade. (Till exempel ”tjäna hans sak i förening” och ”älska att lyda ditt bud”.)

Läs Mosiah 2:41. Vittna om att vi välsignas och blir glada när vi gör det som profeten ber oss om.