2010
Miksi ihmiset voidellaan öljyllä, kun he saavat pappeuden siunauksen?
Maaliskuu 2010


Miksi ihmiset voidellaan öljyllä, kun he saavat pappeuden siunauksen?

Pyhissä kirjoituksissa viitataan toistuvasti voiteluun, ja se yhdistyy usein sairaiden parantamiseen. Esimerkiksi kohdassa Mark. 6:13 sanotaan, että apostolit ”voitelivat öljyllä sairaita ja paransivat heidät”. Ja kohdassa Jaak. 5:14 sanotaan: ”Jos joku teistä on sairaana, kutsukoon hän luokseen seurakunnan vanhimmat. Nämä voidelkoot hänet öljyllä Herran nimessä ja rukoilkoot hänen puolestaan.”

Voiteleminen tarkoittaa öljyn tai voiteen panemista ihmisen päähän tai keholle. Muinaisina aikoina sitä tehtiin useista eri syistä. Joskus se oli osoitus vieraanvaraisuudesta tai tavanomaisesta siistiytymisestä. Sairaita tai loukkaantuneita voideltiin öljyllä tai voiteella heidän lääkitsemisekseen. Voitelemiselle oli kuitenkin myös pyhiä syitä. Pyhän voiteluöljyn käyttäminen kuului esimerkiksi Mooseksen lakiin (ks. 2. Moos. 40:15). Profeetat voitelivat pappeja ja kuninkaita, ja sairaat voideltiin öljyllä osana uskon ja kätten päällepanemisen voimalla tapahtuvaa parantamista.

Nykyään kirkossa käytetään erilaisissa pyhissä seremonioissa, kuten sairaiden siunaamisessa, oliiviöljyä, joka on pyhitetty (eli jonka Melkisedekin pappeuden haltijat ovat siunanneet) pyhiin tarkoituksiin. ”Vaikka pyhissä kirjoituksissa ei niin erikseen sanotakaan, voimme varmasti olettaa, että voiteleminen öljyllä on kuulunut todelliseen, ilmoitettuun uskontoon siitä asti kun evankeliumi aikoinaan esitettiin täällä maan päällä Aadamille.”1

Miksi käytetään oliiviöljyä eikä jotakin toisentyyppistä öljyä? Tätä ei ole koskaan erikseen mainittu pyhissä kirjoituksissa, vaikka Uuden testamentin vertauksissa öljyä käytetään sekä valon että parantamisen vertauskuvana (ks. Matt. 25:1–13; Luuk. 10:34). Oliivipuun oksaa käytetään usein rauhan vertauskuvana, ja oliivipuuta käytetään pyhissä kirjoituksissa vertauskuvana Israelin huoneesta (ks. MK Jaak. 5). Oliiviöljy voi myös olla vertauskuva Vapahtajan sovituksesta, sillä kun kitkeränmakuiset oliivit murskataan, niistä saatava öljy on makeaa.

Viite

  1. Bible Dictionary, hakusana ”Anoint”, s. 609.

Voiteleminen öljyllä on aina kuulunut todelliseen, ilmoitettuun uskontoon.