2010
När Herren befaller
Maj 2010


När Herren befaller

Trofast lydnad, hur stor uppgiften än verkar, medför Herrens vägledning, hjälp och frid.

Bild
Elder Bruce A. Carlson

Det berättas om två friluftsentusiaster som hyrde ett litet plan för att flyga till en avlägsen sjö på sin årliga fisketur. Efter en lyckad fisketur kom piloten tillbaka för att hämta upp dem. Men han upplyste dem genast om att hans lilla flygplan inte skulle kunna bära dem, deras utrustning och all den fisk de fångat. Det skulle krävas en vända till.

Sportfiskarna var inte intresserade av att betala för den extra flygningen. Så de lovade piloten att de skulle packa noga och ge honom en liten bonusbetalning. Piloten gick motvilligt med på att försöka flyga dem.

Sportfiskarna log menande medan piloten tvingade upp planet i luften. Men några sekunder senare överstegrade planet och störtade ner mot ett stort träskområde vid änden av sjön.

Planet hade överstegrat när det försökte lyfta på grund av ett välkänt fenomen som kallas ”markeffekten”. Markeffekten skapar större lyftkraft för ett flygplan när luften komprimeras mellan flygmaskinens vingar och markytan — medan man flyger lågt. Sedan måste planet, när det lyfter upp ur markeffekten, flyga av egen kraft, vilket det här planet helt enkelt inte klarade.

Lyckligtvis inträffade inga allvarliga skador, och efter att ha hämtat sig frågade den ene fiskaren den andre: ”Vad hände?” Den andre svarade: ”Vi störtade vid starten — omkring hundra meter från där vi hamnade förra året!”

Liksom de två sportfiskarna tror vi ibland att det måste finnas ett enklare sätt, en genväg eller en variant av Herrens bud som kan anpassas till just våra omständigheter. När man tänker så erkänner man inte att strikt lydnad mot Guds lagar medför välsignelser medan olydnad mot hans lagar leder till förutsägbara konsekvenser.

När Harold B. Lee blev president för kyrkan sade han: ”Kyrkans trygghet ligger i att medlemmarna håller buden … När de håller buden kommer välsignelserna.”1

När vi väljer att bryta mot ett bud beror det oftast på: (1) vi har övertygat oss själva om att budet inte gäller oss, (2) vi tror inte att budet är viktigt eller (3) vi är övertygade om att budet är för svårt att lyda.

1. Det här budet gäller inte mig

Under de sista åren av kung Salomos regeringstid sade Herren till honom genom sin profet: ”[Jag] skall … rycka riket ifrån dig och ge det åt din tjänare”.2

Kort därefter berättade profeten Ahia att den tjänaren var Jerobeam, en ”driftig” man som Salomo hade ”[satt] … över allt det arbete som Josefs hus hade att utföra”.3 Jerobeams plikter krävde att han reste från sitt hem på Efraims berg till huvudstaden Jerusalem. Under en av de resorna träffade Ahia honom längs vägen. Herren sade genom Ahia: ”Jag vill … ge tio av stammarna åt dig.”4 Han sade också till Jerobeam: ”om du … går på mina vägar … så att du håller fast vid mina stadgar och bud … då skall jag vara med dig … och jag ska ge Israel åt dig”.5

När Salomo hörde Ahias profetia ville han döda Jerobeam. Därför flydde Jerobeam till Egypten.6 När Salomo dog återvände Jerobeam från sin exil till den norra delen av Israel och började leda de tio nordliga stammarna.7

Men Jerobeams plan för hur han skulle regera över kungadömet var en blandning av gott och ont. Han gjorde Sikem till nationens huvudstad, en stad som var av stor religiös betydelse för hans folk. Men tyvärr införde han sataniska ritualer i deras tillbedjan.8

Jerobeam övertygade sig själv om att en del av Guds bud inte gällde honom. Hans gärningar resulterade i att alla hans efterkommande dödades och på grund av de ogudaktiga seder som han infört i Israels heliga förrättningar drevs Israels tio stammar så småningom bort från sin arvedel.9

Precis som det leder till katastrofala konsekvenser om ett plan lyfter ur ”markeffekten” med mer vikt än vingarna kan bära, så leder vårt beslut att delvis eller selektivt hålla Guds lagar till att vi går miste om många av lydnadens välsignelser.

2. Det här budet är inte viktigt

Årtionden senare reste Naaman, en arameisk krigshjälte, en ”mycket aktad” man10 från sitt hemland till Israel och bad kungen Joram om hjälp att befrias från sin spetälska.11

Naaman skickades till profeten Elisa. … Då sände Elisa ut ett bud till honom och lät säga : “Gå iväg och tvätta dig sju gånger i Jordan … och du [skall] bli ren”12.

Trots att profeten lovade Naaman att han skulle botas förolämpades han av att Elisa inte personligen kom honom till mötes och blev ännu mer förolämpad av att profeten sade att han skulle tvätta sig sju gånger i den lilla gyttjiga Jordanfloden. Hans stolthet begärde något mer anmärkningsvärt och stort, något som motsvarade hans ställning och plats i samhället och landet.

Som tur var för Naaman övertygade hans tjänare honom om att oavsett vad profeten bad honom att göra, så skulle lydnad leda till Herrens välsignelser. Naaman tvättade sig i Jordanfloden som han anvisats och resultatet av hans lydnad var att han botades från sin spetälska.13

Lydnad mot Herrens bud, hur triviala eller oviktiga vi än tycker att de är, leder med säkerhet till hans utlovade välsignelser.

3. Det här budet är bara för svårt

På Herrens befallning ledde profeten Lehi sin familj ut i ödemarken. Under resans första dagar uppmanade Lehi sina äldsta söner, Laman och Lemuel, att vara ”fasta och ståndaktiga och orubbliga i att lyda Herrens befallningar!”14

Men när profeten begärde att de skulle återvända till Jerusalem för att hämta mässingsplåtarna som innehöll ”judarnas uppteckning”,15 gjorde de två äldsta pojkarna uppror och sade ”det är något svårt”.16

Trots de äldre brödernas knotande ledde Nephis tro och lydnad mot Herrens befallningar till att de fick tag på mässingsplåtarna. En nation byggdes, ett språk bevarades och kommande generationer undervisades om Jesu Kristi evangelium.

Ibland kanske vi tror att Herren ska förstå vår olydnad eftersom våra speciella omständigheter gör det svårt, genant eller till och med smärtsamt att hålla hans lagar. Men trofast lydnad, hur stor uppgiften än verkar, medför Herrens vägledning, hjälp och frid.

Profeten Joseph Smith bönföll Herren vid två tillfällen och frågade om en framstående vän, Martin Harris, inte kunde få ta de första 116 handskrivna sidorna av översatt material från Lehis bok från Harmony i Pennsylvania tillbaka till Palmyra. Varje gång avrådde Herren Joseph från att anförtro Harris manuskripten.

Martin ville använda det översatta materialet som bevis, för att hindra sina bekanta från att sprida rykten om honom och hans vänskap med Joseph Smith. Då Joseph frågade en tredje gång gick Herren med på hans begäran.17

Martin förlorade manuskriptet, vilket resulterade i att profeten Joseph Smith fråntogs plåtarna under en längre tid. Det var en smärtsam läxa för profeten Joseph, som sade: ”Jag gjorde följande till min regel: När Herren befaller, gör det.18 Det borde och kan även vara vår regel.

Herrens gensvar kommer förvisso när vi lyder hans bud. Han har lovat oss: ”Om du håller mina bud och håller ut intill änden skall du få evigt liv.”19

Vidare har han sagt oss: ”Jag, Herren, är barmhärtig och nådig mot dem som fruktar mig och gläds över att ära dem som tjänar mig i rättfärdighet och i sanning intill änden.”20

Lydnad mot Herrens befallningar ger oss tillförsikt på den väg vi valt, berättigar oss till hans vägledning i det vi gör och erbjuder oss möjligheten att bli lika vår Frälsare Jesus Kristus och återvända till vår Faders närhet.

Det är min bön att vi dagligen ska sträva efter att bli bättre på att lyda lagarna, förordningarna och buden i Jesu Kristi evangelium, så att han mer fullständigt kan välsigna våra liv.

Jag vittnar om att lydnad mot Guds befallningar medför himlens välsignelser, att vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus lever, att Mormons bok är Guds ord och att president Thomas S. Monson är Herrens profet idag, i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Harold B. Lee, citerad i Stephen W. Gibson, ”Presidency Meets the Press”, Church News, 15 jul. 1972, s. 3.

  2. 1 Kung 11:11.

  3. 1 Kung 11:28.

  4. 1 Kung 11:31.

  5. 1 Kung 11:38.

  6. Se 1 Kung 11:40.

  7. Se 1 Kung 12:2–3; 20.

  8. Se 1 Kung 12:25–30.

  9. Se 1 Kung 14:10, 15–16.

  10. 2 Kung 5:1.

  11. Se 2 Kung 5:5–6.

  12. 2 Kung 5:10.

  13. Se 2 Kung 5:11–14.

  14. 1 Nephi 2:10.

  15. 1 Nephi 3:3.

  16. 1 Nephi 3:5.

  17. Se History of the Church, 1:20–21; L&F 3; 10.

  18. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s. 159.

  19. L&F 14:7.

  20. L&F 76:5; kursivering tillagd.