2010
Kysymys ja vastaus
Kesäkuu 2010


Kysymys ja vastaus

”Olen rukoillut ja tutkinut pitkän aikaa pyhiä kirjoituksia, mutta tuntuu, etten saa koskaan vastausta kysymyksiini. Miksi Herra ei siunaa minua todistuksella?”

Jotkut ihmiset kertovat dramaattisista kokemuksista, jopa ihmeistä, joiden avulla he ovat saaneet todistuksensa. Useammin todistus tulee kuitenkin vähitellen ja hienovaraisesti. Jos et ole saanut voimallista hengellistä todistusta, älä lannistu. Olet jo ottanut ensimmäisen askeleen todistuksen saamiseksi, kun sinulla on halu uskoa (ks. Alma 32:27). Taivaallinen Isäsi rakastaa sinua ja haluaa siunata sinua todistuksella – mutta omana aikanaan ja omalla tavallaan (ks. OL 88:68).

Kaikki eivät saa todistusta samalla tavalla. Jotkut tuntevat sydämensä palavan sisällään (ks. OL 9:8). Toiset tuntevat Pyhän Hengen puhuvan totuuksia mielessään ja sydämessään (ks. OL 8:2). Voit saada todistuksen myös Hengen hiljaisen, vienon äänen avulla. Pyydä taivaallista Isää auttamaan sinua tunnistamaan näitä lempeitä kehotuksia.

Eräs voimallinen tapa saada todistus on käyttää hyväkseen tilaisuudet kertoa evankeliumista muille. Kun opetat evankeliumin totuuksia, Henki voi todistaa sinulle sekä muille, että puhut totta.

Rukoile edelleen uskoen ja vilpittömästi ja odota kärsivällisesti Herran vastausta. Kun pidät käskyt, olet kelvollinen saamaan kumppaniksesi Pyhän Hengen, todistuksen lähteen.

Rukoile alati

Ymmärrän, mitä olet kokemassa. Minä olen kamppaillut läpi vaikeiden aikojen, jolloin todistukseni on horjunut. Kykenin selviytymään siitä – ja saamaan vahvemman todistuksen, joka minulla nyt on – tutkimalla jatkuvasti pyhiä kirjoituksia ja rukoilemalla. Luin pyhiä kirjoituksia aina kun siihen oli mahdollisuus. Rukoilin aamuin ja illoin pyrkien tuntemaan Hengen. Silti se kaikki tuntui olevan turhaa. Mutta kerran kun tulin kotiin koulusta, polvistuin vuoteeni ääreen. En tiedä, kuinka kauan rukoilin, mutta sain vastauksen. Rukoile siis aina. Tutki pyhiä kirjoituksia. Saat kyllä vastauksen, jota odotat.

Christopher W., 15, Nevada, USA

Ole vilpitön

Taivaallinen Isä tuntee sydämesi jo ennen kuin kysytkään. Hän vain odottaa, että tuot kysymyksesi Hänen eteensä vilpittömässä rukouksessa. Minulla on henkilökohtainen todistus siitä, että Hän vastaa rukouksiin. Saatat saada vastauksen heti tai se voi viedä vähän kauemmin, mutta tiedän todella, että Hän vastaa. Ole kärsivällinen ja pysy edelleen uskollisena.

Sharon F., 20, Lagos, Nigeria

Kuuntele Pyhää Henkeä

Rukoile opastusta tavoitellessasi henkilökohtaista viisautta. Taivaallinen Isä kuulee kaikki rukouksemme ja vastaa niihin. Vastaukset tulevat Pyhän Hengen kehotuksina. Pyydä uskossa, ole nöyrä, pidä käskyt, nauti sakramentti kelvollisesti, käytä aikaa pyhien kirjoitusten pohtimiseen ja etsi kärsivällisesti Jumalan tahtoa.

Ana Mae R., 20, Davao Oriental, Filippiinit

Lausu todistuksesi

Kirkon johtajat ovat opettaneet, että pyytämisen lisäksi meidän pitäisi lausua todistuksemme siitä, mitä haluamme tietää, vaikka emme olisikaan vielä saaneet varmaa vastausta. Rukoilin todistusta monta kertaa enkä saanut tavoittelemaani todistusta ennen kuin todistin evankeliumista ja palautuksesta. Vaikka en ollut vielä saanut lujaa todistusta, sain tuon Pyhän Hengen selvän, lempeän, voimallisen vahvistuksen. Tiedän, että jos lausut todistuksesi, Herra vahvistaa sitä.

Aura O., 18, Huila, Kolumbia

Paastoa ja rukoile

Rukous ja paasto valmistavat hengellistä maaperää, jossa todistuksesi kasvaa, ja todistuksestasi tulee voima ja ankkuri, joka auttaa sinua vastustamaan jokaista koettelemusta ja kiusausta. Todistus saadaan johdonmukaisuudella. Uutteruutemme auttaa meitä tuntemaan totuuden. Meidän täytyy monta kertaa paastota kuten Alma (ks. Alma 5:45–46). Todistuksesi voi olla alkuun heikko, mutta kun jatkat rukoilemista ja pyhien kirjoitusten tutkimista, alat nähdä uskosi hedelmiä.

Vanhin Zubieta, 20, Calin lähetyskenttä, Kolumbia

Etsi jumalallista ilmoitusta

Uutena käännynnäisenä minulla oli tilaisuus mennä temppeliin sijaiskasteille eräiden esivanhempieni puolesta. Kun seisoin vedessä suorittamassa tätä pyhää toimitusta, sain voimakkaan tunteen, että kaste kuolleiden puolesta on lähtöisin Jumalasta. Sen jälkeen olen kyennyt kasvattamaan todistustani kasteesta kuolleiden puolesta. Ymmärrykseni mukaan todistus määritellään jumalalliseksi ilmoitukseksi uskovalle ihmiselle. Saadaksemme todistuksen meidän täytyy rukoilla, tutkia pyhiä kirjoituksiamme ja noudattaa Jeesuksen Kristuksen opetuksia. Jokaisen todistuksen ytimenä on oltava vanhurskas elämä, sillä muutoin Henki ei voi todistaa Herran työstä meidän aikanamme.

Mariam N., 19, Accra, Ghana

Älä koskaan anna periksi

Todistuksen saaminen voi viedä aikaa. On monia asioita, joita voit tehdä saadaksesi järkkymättömän todistuksen. Älä vain koskaan lakkaa pyytämästä taivaalliselta Isältä vastauksia rukouksiisi.

Wilben G., 18, Benguet, Filippiinit

Ole kärsivällinen

Toisinaan rukouksiimme ei vastata heti. Vastausten saaminen saattaa kestää, ja ne tulevat sydämen halujen mukaan. Yksi pyhän ominaisuuksista on kärsivällisyys. Jatka rukoilemista, pyhien kirjoitusten tutkimista, käskyjen pitämistä ja muiden todistuksen kuuntelemista. Kiinnitä myös tarkoin huomiota Pyhän Hengen kehotuksiin. Vastaus saattaa tulla, kun sitä vähiten odotat.

Chioma O., 15, Abia, Nigeria

Ole levollinen

Taivaallinen Isä on aina halukas vastaamaan meille. Jokin meissä itsessämme voi kuitenkin joskus estää meitä saamasta tavoittelemiamme vastauksia. Mielestäni paras tapa saada todistus on olla levollinen niin hengellisesti kuin fyysisestikin. Sillä tavoin me rukoillessamme ja pyhiä kirjoituksia tutkiessamme olemme valmiita saamaan vastauksia.

Monica N., 19, Lima, Peru