2012
Bygg upp din tro på Kristus
September 2012


Bygg upp din tro på Kristus

Från ett tal under ett seminarium för nya missionspresidenter i Provo, Utah den 23 juni 2011.

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

Vi kan göra mycket för att påverka och utöka trons gåva som vi har fått genom den Helige Anden.

Aposteln Paulus ger oss den kanske mest kända definitionen av tro: ”Tron är en övertygelse om det man hoppas, en visshet om det man inte ser” (Hebr. 11:1). Alma tillägger att ting som vi hoppas på men som inte syns ”är verkliga” (Alma 32:21).

Tro på Jesus Kristus är övertygelsen och tillförsikten om (1) hans status som Guds enfödde Son, (2) hans oändliga försoning och (3) hans bokstavliga uppståndelse — och allt vad dessa grundläggande realiteter innebär för oss.

Paulus tar med tro i sin lista över andliga gåvor (se 1 Kor. 12:9). Tro kommer genom Anden, men, som det står i Bible Dictionary: ”Även om tro är en gåva, måste man vårda och söka efter den tills den växer från ett litet frö till ett stort träd.” Vi kan göra mycket för att påverka och utöka trons gåva som vi har fått genom den Helige Anden.

Tro kommer genom att man lyssnar på Guds ord

Den första antydan om tro på Jesus Kristus kommer genom att man lyssnar på Guds ord — Jesu Kristi evangelium. När den lärdomen ges och tas emot genom den Helige Anden, planteras ”sanningens Ande” (se L&F 50:17–22), ett frö av tro på Kristus. Paulus undervisade romarna om detta när han förklarade att alla kan få trons gåva: ”Alltså kommer tron av predikan och predikan i kraft av Kristi ord” (Rom. 10:17). Med andra ord kommer tro genom att man lyssnar på budskapet som är ordet, eller Kristi evangelium.

När Mormon beskriver änglabetjäning säger han att det alltid har varit mönstret att tro kommer genom att man lyssnar på evangeliet:

”Och deras uppdrag består i att kalla människor till omvändelse och att uppfylla och utföra det verk som tillhör Faderns förbund, vilka han har slutit med människobarnen, och att bereda vägen bland människobarnen genom att förkunna Kristi ord för Herrens utvalda redskap så att de kan bära vittnesbörd om honom.

Och genom att så göra bereder Herren Gud vägen, så att övriga människor kan få tro på Kristus och så att den Helige Anden kan få rum i deras hjärtan i enlighet med hans kraft. Och på så sätt uppfyller Fadern de förbund som han har slutit med människobarnen” (Moroni 7:31–32).

Med uppdrag att ”bära vittnesbörd om honom” kallas, avskiljs och bemyndigas missionärer under apostoliska nycklar och myndighet. Därför räknas de bland ”Herrens utvalda redskap”. Med andra ord, som Herrens bemyndigade budbärare förmedlar de, genom att undervisa och vittna genom den Helige Andens kraft, tro på Kristus till dem som lyssnar på dem.

Ordet vi förkunnar, ordet som frambringar tro på Kristus, är Jesu Kristi evangelium, eller goda nyheter. Enkelt sagt är de goda nyheterna att döden inte innebär slutet för vår existens och att vår separation från Gud är temporär. Vi har en Frälsare, Jesus Kristus, Guds gudomlige Son, som genom sin försoning har övervunnit döden och helvetet, så att alla kan uppstå och alla som omvänder sig och döps i hans namn kan få en plats i Guds himmelska rike för evigt.

Tro kommer genom omvändelse

Omvändelse har en framträdande roll när det gäller att bygga upp tro på Kristus. Att ta emot Kristi ord frambringar den tro som behovs för omvändelse, och omvändelse ger i sin tur näring åt en växande tro. Mormon lärde: ”Och [Kristus] har sagt: Omvänd er alla ni jordens ändar och kom till mig och bli döpta i mitt namn och tro på mig, så att ni kan bli frälsta” (Moroni 7:34).

En vis missionär rådgör och ber till exempel med sin kamrat. De söker inspiration om vilken väg varje undersökare bör gå för att omvända sig. Missionärerna planerar sin undervisning därefter. De bestämmer under bön vilken inbjudan eller vilka inbjudningar de ska ge varje gång de kontaktar undersökaren. De bygger sina lektioner runt denna inbjudan och fastställer vilka lärdomar undersökaren behöver förstå för att kunna ta emot deras inbjudan.

Missionärerna bestämmer hur de ska undervisa om lärdomarna för att just den personen ska förstå bäst och få en övertygelse. De planerar sätt att använda alla tillgängliga resurser, bland annat hjälp från medlemmar, som hjälper undersökaren hålla fast vid sitt beslut att handla enligt principen eller budet i fråga. Detta sätt som missionärerna undervisar och vittnar på är sättet på vilket vi leder en undersökare genom omvändelseprocessen.

Tro kommer genom förbund

En annan viktig del av omvändelse är dop genom nedsänkning, varigenom vi börjar ta på oss Kristi namn. Många verser i skrifterna talar om dop till omvändelse eller omvändelsens dop (se Apg. 19:4; Alma 5:62; 7:14; Moroni 8:11; L&F 35:5–6). Dessa uttryck visar att läran om dop i vatten är det avslutande eller krönande steget i omvändelseprocessen. Övergivandet av synd, tillsammans med vårt förbund att lyda fullkomnar vår omvändelse. Faktum är att omvändelsen inte är fullkomlig utan det förbundet. Med det kvalificerar vi oss för syndernas förlåtelse genom Jesu Kristi nåd, genom Andens dop (se 2 Nephi 31:17). Vidare kan dopförbunden tillämpas både på det förgångna och på framtiden: Varje gång vi uppriktigt omvänder oss förnyas förbundet och vi kvalificerar oss återigen för syndernas förlåtelse.

Vad har dessa förrättningar och de tillhörande förbunden att göra med att bygga upp tro? Tro på Kristus är en nödvändig förutsättning för att man ska kunna ingå gudomliga förbund, men förbunden stärker också ens tro på ett sätt som inget annat kan. Genom förbundet tillåter himlens store Gud sig själv att bindas till var och en av oss personligen (se L&F 82:10). Så länge vi håller förbunden vi ingått med honom är han förpliktigad att ge oss en plats i sitt rike och, med de högre förbunden, upphöjelse i det riket. Han är en Gud som har all makt och som inte kan ljuga. Således kan vi ha fullkomlig tro på att han kommer att uppfylla sina löften till oss. Genom våra förbund med Gud kan vi åtnjuta en tro på Kristus som är stark nog att hjälpa oss igenom alla svårigheter och prövningar, med vetskap om att vår frälsning är säkerställd i slutändan.

Tron kan öka

Det jag har sagt om att bygga tro på Kristus bland dem som undervisas av missionärerna gäller oss alla. Vår tro på Kristus kommer från Anden när vi hör Guds ord undervisas av dem som är hans bemyndigade tjänare, både levande och döda. När vi bygger på den grundvalen stärks vår tro genom våra i tro uppsända böner, som har blivit en del av vårt dagliga liv — och ibland en del av varje timme.

Genom att fortsätta mätta sig med Kristi ord i Mormons bok och andra skrifter stärks och fördjupas tron som har sitt ursprung i ordet. Omvändelse som har sina rötter i tro stärker ytterligare vår tro allteftersom lydnaden blir mer fullkomlig. Omvändelse förnyar vårt dop i vatten och i Anden och leder till förlåtelse för synder som begåtts, inte bara före dopet utan också efter dopet. Att kristuslikt tjäna vår nästa är en viktig del av att hålla förbundet som stärker vår tro på Kristus. Med tiden märker vi att de utlovade välsignelserna för lydnad mot Gud faktiskt uppfylls i vårt liv och att vår tro bekräftas och stärks.

Tro är också en kraftprincip

Det jag har beskrivit hittills är en nivå av tro som består av andliga bekräftelser och som leder till goda gärningar, särskilt till lydnad mot evangeliets principer och bud. Detta är en sann tro på Kristus och den nivå som vi bör fokusera på när det gäller undersökarnas undervisning.

Men det finns en nivå av tro som inte bara styr vårt beteende utan också stärker oss så att vi kan förändra det som är och få saker och ting att hända som inte skulle hända annars. Jag talar om tro, inte bara som en handlingsprincip utan också som en kraftprincip. Paulus sade att detta var den tro varmed profeterna ”besegrade … kungariken, skipade rätt, fick löften uppfyllda, täppte till lejons gap, släckte rasande eld och undkom svärdsegg. De var svaga men blev starka, de blev väldiga i strid och drev främmande härar på flykten [och kvinnor] fick tillbaka sina döda genom uppståndelse” (Hebr. 11:33–35). Dessa var storslagna bedrifter — men på sätt och vis inte mer storslagna än att övervinna ett allvarligt missbruk eller ett annat jämförbart hinder för omvändelse och dop.

Nyckeln till att få kraft genom tro är att lära, fråga och handla enligt Guds vilja. ”Kristus har sagt: Om ni har tro på mig skall ni få kraft att göra vad jag än finner lämpligt” (Moroni 7:33).

Men han ger följande varning: ”Om ni ber om något som inte är lämpligt för er, skall det leda till er fördömelse” (L&F 88:65).

Din tro på Kristus växer på ett underbart sätt när du dag för dag söker efter att få veta och göra Guds vilja. Tro, som redan är en handlingsprincip i dig, blir då också en kraftprincip.

Illustrationer Cary Henrie