2015
Vad slags lärare bör vi då vara?
Januari 2015


Vad slags lärare bör vi då vara?

Om vi verkligen vill bli som Frälsaren måste vi lära oss att undervisa på samma sätt som han.

Bild
Official portrait of the Sunday School general presidency including Tad R. Callister, John S. Tanner, and Devin G. Durrant, 2014.

Tad R. Callister, president (i mitten), John S. Tanner, förste rådgivare (vänster) och Devin G. Durrant, andre rådgivare (höger)

Den återuppståndne Herrens verk på den amerikanska kontinenten var nästan fullbordat. Strax innan hade han nedstigit från himlen och fört med sig ljus för att skingra det mörker som hade uppslukat nephiternas och lamaniternas länder efter hans död. Han hade undervisat, vittnat och bett. Han hade välsignat, besvarat frågor och upprättat sin kyrka. Nu, när han förberedde sig för att lämna sina lärjungar, gav han dem en befallning som måste ha fyllt dem med tillförsikt:

”Ni vet vad ni måste göra i min kyrka, ty de gärningar som ni har sett mig göra skall även ni göra …

Vad slags män bör ni då vara? Sannerligen säger jag er: Sådana som jag är” (3 Nephi 27:21, 27).

Jesus uppmanade oss att bli som han, och en av hans största egenskaper är hans förmåga att undervisa. Han är Läromästaren. För att bli som han måste vi också bli en mer kärleksfull och livsförändrande lärare, inte bara i kyrkan utan även i vårt hem. För att bli som han bör vi ha en brinnande önskan i vårt hjärta att undervisa som han undervisade.

Frågor och uppmaningar

Bild
The resurrected Jesus Christ with the twelve Nephite disciples. Christ is portrayed wearing a white robe. Christ is selecting the three disciples who would become the "Three Nephites." There is a pyramid shaped building in the background.

Tre nephiter, Gary L. Kapp

Jesus undervisade ofta genom frågor och uppmaningar. Fundera över ett exempel från tiden han tillbringade med sina lärjungar på den amerikanska kontinenten. En gång när de bad, visade sig Frälsaren för dem och ställde en inbjudande fråga: ”Vad vill ni att jag skall ge er?” (3 Nephi 27:2). Hur skulle du svara om Frälsaren ställde den frågan fråga till dig?

Lärjungarna svarade: ”Herre, vi vill att du talar om för oss det namn varmed vi skall kalla denna kyrka, ty det förekommer ordstrider bland folket om detta” (3 Nephi 27:3).

Kristus besvarade deras fråga med en egen fråga: ”Har de inte läst skrifterna, vilka säger att ni måste ta på er Kristi namn, vilket är mitt namn?” (3 Nephi 27:5). Den här frågan påminde hans elever om att de borde anstränga sig lite för att besvara sina egna frågor och att svaren på många frågor återfinns i skrifterna.

Sedan avslutade han med att påminna lärjungarna om betydelsen av hans namn. Hans ord uppmanade dem att handla och utlovade en välsignelse till dem: ”Och var och en som tar på sig mitt namn och håller ut intill änden skall bli frälst på den yttersta dagen” (3 Nephi 27:6).

En undervisningsmodell

I dessa få korta verser gav Jesus Kristus oss en gudomlig undervisningsmodell. Han började med en tankeväckande fråga som utformats för att bedöma behoven hos hans elever. Sedan väntade han på och lyssnade till deras svar.

Efter att hans elever svarat, hjälpte han dem att finna det de sökte genom att leda dem till skrifterna.

Slutligen gav han två uppmaningar och utlovade en underbar välsignelse till dem som var villiga att följa hans uppmaningar. Kristus undervisningsmetod vid det här tillfället skulle kunna sammanfattas i dessa fem principer:

1. Ställ effektiva frågor.

Frälsaren frågade, ”Vad vill ni att jag skall ge er?” Den här frågan inbjuder till en mängd olika svar. När vi ställer sådana frågor hjälper vi eleverna att sätta ord på vad det är de vill lära sig, och vi hjälper dem fokusera på de ting som har störst betydelse. Vi får dem att lära sig aktivt.

2. Lyssna på dina elever.

Jesus Kristus lyssnade när de sade, ”Herre, vi vill att du talar om för oss det namn varmed vi skall kalla denna kyrka”. Genom att lyssna uppmärksamt är vi mer förberedda på att fokusera på våra elevers behov.

3. Använd skrifterna.

Jesus påminde sina lärjungar, ”Har de inte läst skrifterna, vilka säger att ni måste ta på er Kristi namn, vilket är mitt namn”? Både lärare och elever bör ägna tid åt skrifterna för att förbereda sig för lektioner. Skriftstudier är en väsentlig del av den andliga förberedelsen för både lärare och elever.

4. Uppmana dina elever att handla.

Herren uppmanade sina lärjungar att 1) ta på sig hans namn och 2) hålla ut intill änden. I Predika mitt evangelium står det, ”Sällan eller aldrig bör du samtala med eller undervisa människor utan att ge en uppmaning till att göra något som stärker deras tro på Kristus”.1 Detta är ett gott råd inte bara till missionärer utan till alla som undervisar om evangeliet.

5. Påminn dina elever om de utlovade välsignelserna av att lyda.

Slutligen lovade Jesus Kristus sina elever att de som följer hans uppmaningar ”skall bli [frälsta] på den yttersta dagen”. Gud lovar oss ofta sina rikaste välsignelser om vi lyder honom (se L&F 14:7). Vi kan göra samma sak, som lärare i hans evangelium.

Exemplet ovan illustrerar flera viktiga undervisningsmetoder som Frälsaren använde. Dessutom undervisade han ibland genom liknelser eller paralleller. Det hände att han uppmanade och till och med tillrättavisade dem som förtalade honom. Men han undervisade alltid med kärlek, också till dem han tillrättavisade (se Uppenbarelseboken 3:19).

Älska dina elever

Bild
The resurrected Jesus Christ with His arms around the shoulder of the apostle Peter. Christ points to a large number of fish lying on the beach as He speaks to Peter. Two other men and a ship sit on the beach in thebackground.

Älskar du mig mer än dessa?, David Lindsley

Vi måste också alltid undervisa med kärlek om vi ska undervisa på Frälsarens sätt. Kärlek öppnar både lärarens och elevens hjärta, så att ”båda blir uppbyggda och gläds med varandra” (L&F 50:22).

Ett levande exempel på Frälsarens kärlek till dem han undervisade återfinns i 3 Nephi där han ber för, gråter med och välsignar folket. När han bad till Fadern för dem, kände nephiterna hans kärlek: ”Ingen kan föreställa sig den glädje som fyllde våra själar då vi hörde honom be till Fadern för oss” (3 Nephi 17:17).

Med glädje grät han för dem och välsignade dem för deras tros skull, så stor var hans kärlek:

”Välsignade är ni för er tros skull. Och se, nu är min glädje fullkomlig.

Och när han hade sagt dessa ord grät han” (3 Nephi 17:20–21).

Stor kärlek möjliggör god inlärning. Det står skrivet i skrifterna att ”hans ansikte log mot dem” och ”deras hjärtan var öppna, och de förstod i sina hjärtan” (3 Nephi 19:25, 33).

Uppmuntra dina elever att vittna

Frälsaren gav även sina elever möjlighet att ge av sina vittnesbörd. Till exempel: ”Då Jesus kom till trakten av Caesarea Filippi, frågade han sina lärjungar: ’Vem säger folket att Människosonen är?’

De svarade: ’Somliga säger Johannes Döparen, andra Elia och andra Jeremia eller någon av profeterna.’

Han sade till dem: ’Och ni, vem säger ni att jag är?’

Simon Petrus svarade: ’Du är Messias, den levande Gudens Son’” (Matteus 16:13–16).

Efter att Petrus burit sitt vittnesbörd, uttalade Kristus underbara välsignelser över honom:

”Salig är du, Simon, Jonas son. Ty kött och blod har inte uppenbarat detta för dig, utan min Fader som är i himlen.

Jag säger dig: Du är Petrus, och på denna klippa skall jag bygga min församling, och helvetets portar skall inte få makt över den.

Jag skall ge dig himmelrikets nycklar. Allt vad du binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt vad du löser på jorden skall vara löst i himlen” (Matteus 16:17–19).

I vår strävan att bli läromästare ställer också vi ofta frågor som förmår eleverna att dela med sig av sina vittnesbörd, både verbalt och i sitt hjärta. Vi uppmanar våra elever att söka efter personliga vittnesbördsbyggande upplevelser i deras dagliga liv. Sedan, om stämningen i klassrummet eller hemmet är i harmoni med Anden, känner våra elever sig bekväma med att dela med sig av andliga upplevelser och vittnesbörd med varandra.

Lev som du lär

Jesus Kristus uppmanade andra att göra det som han själv gjorde (se 3 Nephi 27:21) – för att följa honom (se Matteus 4:19). Han levde som han lärde, och undervisade därmed genom exempel.

Han undervisade om tjänande genom att tjäna. Vilken lärdom det måste ha varit för hans lärjungar när han tvättade deras fötter! ”Om nu jag, er Herre och Mästare, har tvättat era fötter, är också ni skyldiga att tvätta varandras fötter.

Jag har gett er ett exempel, för att ni skall göra som jag har gjort mot er” (Johannes 13:14–15).

Han undervisade om kärlek genom att älska. ”Ett nytt bud ger jag er, att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra” (Johannes 13:34).

Han undervisade om bön genom att be. Efter att ha uppsänt böner som var så innerliga och så storslagna att de inte kan upptecknas, sade han, ”Och så som jag har bett ibland er, just så skall ni be i min kyrka. … Se, jag är ljuset. Jag har givit er ett föredöme” (3 Nephi 18:16).

Jesus Kristus har givit oss ett mönster för alla som undervisar om evangeliet och som vill undervisa på hans sätt. Även om vi inte är fullkomliga som han var, kan vi flitigt sträva efter att leva som vi lär. Som orden i en barnsång lyder, ”Gör så som jag gör. Följ, följ mig!”2

Undervisa på Frälsarens sätt

Alla som undervisar om evangeliet uppmanas att tillämpa följande sex huvudprinciper, vilka återspeglar det sätt varpå Frälsaren undervisade:

1. Älska dem du undervisar.

  • Sök efter den enskilde.

  • Fokusera på dina elevers behov.

2. Förbered dig andligen.

  • Lev som du lär.

  • Ha kunskap om tillgängliga resurser.

3. Undervisa genom Anden.

  • Hjälp dina elever känna igen Anden.

  • Var en läraktig lärare.

  • Skapa en inlärningsmiljö.

4. Upptäck evangeliet tillsammans.

  • Sätt upp höga förväntningar.

  • Uppmuntra dina elever att vittna.

  • Ställ effektiva frågor.

  • Lyssna på dina elever.

5. Undervisa om läran.

  • Använd skrifterna.

  • Använd berättelser och exempel.

  • Lova välsignelser och vittna.

6. Uppmana dina elever att handla.

  • Hjälp dina elever att tillämpa läran.

  • Följ upp uppmaningar.

När vi tillämpar dessa principer blir vi bättre lärare, bättre elever, bättre föräldrar och bättre lärjungar till Jesus Kristus. För han har befallt oss att ”undervisa varandra” ”flitigt”, på ett sätt så att ”alla kan bli uppbyggda av varandra” (L&F 88:77, 78, 122). Må de vi undervisar se en glimt av Mästarens undervisning i oss och genom den upplevelsen inte bara bli informerade, utan transformerade.

Slutnoter

  1. Predika mitt evangelium: Vägledning för missionärer (2004), s. 200.

  2. ”Gör såsom jag gör,” Sjung med mig, 1980, D-22.