2015
Waarom is Jezus Christus belangrijk voor mij?
Januari 2015


Waarom is Jezus Christus belangrijk voor mij?

Als we begrijpen wat de Heiland allemaal voor ons doet, wordt Hij de belangrijkste persoon in ons leven.

Afbeelding
Photograph of actor portraying Jesus Christ in the Bible Videos.

Onlangs las ik een blog waarin de auteur vertelde hoe belangrijk de Heiland in haar dagelijkse leven was. Het deed me deugd om dat te lezen, maar een van de reacties op haar post stemde me droevig: ‘Voor mij is Hij helemaal niet belangrijk. Hij is dat nooit geweest en zal het ook nooit worden.’

Die lezer had het helemaal fout. Vroeg of laat hebben we de Heiland allemaal nodig. We maken allemaal fouten die we niet kunnen herstellen, ervaren verlies dat we niet kunnen compenseren, en maken leed, vervolging, drama’s, lasten en teleurstellingen mee die we niet alleen kunnen dragen.

Het goede nieuws is dat we ze ook niet alleen hoeven te dragen.

‘In een moment van zwakte roepen we misschien uit: “Niemand weet wat ik doormaak. Niemand begrijpt me.” Maar de Zoon van God begrijpt ons volkomen, want Hij heeft onze persoonlijke lasten gevoeld en gedragen’, heeft ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen gezegd. ‘En vanwege zijn oneindige en eeuwige offer (zie Alma 34:14) heeft Hij een volmaakt invoelingsvermogen en kan Hij zijn arm van barmhartigheid naar ons uitstrekken.’1

Jezus is belangrijk voor ons omdat Hij ons met zijn verzoening, leringen, hoop, gemoedsrust en voorbeeld helpt om ons leven te veranderen, onze beproevingen te trotseren en in geloof voorwaarts te gaan op het pad dat ons naar Hem en zijn Vader terugbrengt.

Jezus maakt bekering mogelijk

Jezus is onder andere belangrijk voor wie Hem oprecht proberen te volgen omdat we allemaal tekortschieten en het geschenk van bekering nodig hebben dat we door de verzoening ontvangen.

Als we struikelen en vallen, probeert Satan ons te overtuigen dat we niet sterk genoeg zijn om op te staan en het rechte pad opnieuw te bewandelen. Hij wil ook dat we vergeten dat het evangelie ‘het evangelie van bekering’ (LV 13:1; cursivering toegevoegd) is. Maar we weten dat ‘de genade van Christus echt [is], en de bekeerlijke zondaar zowel vergeving als reiniging [biedt].’2

De macht van de verzoening van Jezus Christus is beschikbaar voor ons allemaal, maar we moeten ervoor kiezen om ze in ons leven toe te laten. Stel je voor dat je een vriend een bijzonder cadeau geeft, iets wat hij echt nodig heeft en waar je zelf veel moeite voor gedaan hebt. Stel je dan voor dat je vriend zegt: ‘Bedankt, maar ik wil je cadeau eigenlijk niet.’ Hoe zou je je dan voelen?

Als we Jezus niet vragen om ons te helpen weer rein te worden door bekering, is het alsof we zijn geschenk weigeren.

Jezus onderwijst waarheid

Toen een aantal mensen Hem op een dag niet meer wilde volgen, vroeg Jezus de twaalf apostelen: ‘Wilt u ook niet weggaan?’ Petrus antwoordde: ‘Heere, naar wie zullen wij heengaan? U hebt woorden van eeuwig leven’ (Johannes 6:67–68).

De ‘woorden van eeuwig leven’ van de Heiland vind je in de Schriften, de leringen van de hedendaagse profeten en de influisteringen van de Heilige Geest. Zij vormen de basis van ‘geluk in dit leven en […] eeuwig leven in de komende wereld’3 en leiden ons veilig terug naar onze hemelse Vader en onze Heiland.

Welke grote waarheden heeft de Heiland zoal onderwezen? President Dieter F. Uchtdorf, tweede raadgever in het Eerste Presidium, heeft er onlangs in een conferentietoespraak vier opgenoemd:

  • ‘Onze Vader [heeft] zijn kinderen het grote plan van geluk gegeven.’

  • ‘Vanwege de verzoening [kunnen we] voor eeuwig bij onze dierbaren wonen.’

  • We zullen ‘een verheerlijkt, vervolmaakt en onsterfelijk lichaam […] krijgen dat niet geplaagd wordt door ziekten of handicaps.’

  • ‘Onze tranen van verdriet en rouw [zullen plaatsmaken] voor een overvloed aan vreugde en geluk.’4

Jezus biedt ons hoop

Als we zware beproevingen ondergaan, vinden we het soms moeilijk om op de Heer te vertrouwen. Maar door op Hem te vertrouwen, krijgen we de hoop die we nodig hebben om die beproevingen te trotseren.

Dat is wat de leden van de familie Gatrell uit de wijk van zuster Jean A. Stevens ervoeren. Zuster Stevens, eerste raadgeefster in het algemeen jeugdwerkpresidium, zei dat de familieleden trouw aan het evangelie en hun tempelverbonden bleven toen broeder Gatrell te horen kreeg dat hij kanker had. Dat gaf hun hoop in Gods beloften dat ze na dit leven weer samen zouden zijn.

Over de moeilijke dagen vóór het overlijden van haar man zei zuster Gatrell: ‘Ik wist dat de Heer over ons waakte. […] Als je op de Heer vertrouwt, [kun je] werkelijk alle problemen doorstaan.’5

De verzoening geeft ons hoop op het eeuwige leven, wat we nodig hebben in tijden van tegenspoed of bij de dood van een dierbare.

President Henry B. Eyring, eerste raadgever in het Eerste Presidium, heeft gezegd: ‘Onze liefdevolle hemelse Vader [heeft] ons de gave van zijn geliefde Zoon, Jezus Christus, onze Heiland, gegeven. Die grote gave en zegen van de verzoening van Jezus Christus voorziet ons ook van een universeel erfgoed: de belofte van de opstanding en de mogelijkheid van eeuwig leven voor allen die geboren worden.’6

Jezus biedt ons vrede

Afbeelding

Als je ooit een natuurramp meegemaakt hebt, het onderwerp van roddels geweest bent, een levensveranderende beproeving doorstaan hebt, ruzie met een vriend gehad hebt, of het goede verdedigd hebt, weet je dat je de vrede van de Heer nodig hebt. Ouderling Neil L. Andersen van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘De vrede van de Heiland brengt de tollende wervelwinden van de wereld tot zwijgen.’7

Onlangs vertelde ouderling Anderson in een conferentietoespraak het verhaal van een lauwermeisje dat bespot en uitgescholden werd omdat ze het traditionele huwelijk verdedigde. Ze ontdekte dat bespot worden soms de prijs is van ‘trouw zijn aan God en aan de leringen van zijn levende profeten.’8

Maar dat wil niet zeggen dat je er alleen voor staat. Als we ons eenzaam, overstelpt, bedroefd, bezorgd, bang of waardeloos voelen, kunnen we ons altijd tot de Vredevorst wenden. Dat doen we zo:

  • Tot onze hemelse Vader om zijn Geest bidden.

  • De woorden van de Heer in de Schriften en de openbaringen aan hedendaagse profeten lezen.

  • De tempel bezoeken.

  • In de kerk en het seminarie het leven van de Heiland bestuderen.

  • Zijn verzoening gebruiken door ons van onze zonden te bekeren.

  • Van Hem getuigen.

Als we de vrede van de Heiland voelen, is ons hart niet in beroering of bevreesd (zie Johannes 14:26–27).

President Thomas S. Monson heeft gezegd: ‘Alleen de Meester kent de omvang van onze beproevingen, onze pijn en ons lijden. Hij alleen biedt ons eeuwige gemoedsrust in tijden van tegenspoed. Hij alleen raakt onze gekwelde ziel met zijn woorden van troost.’9

Jezus geeft het voorbeeld

Afbeelding

In zijn bediening toonde Jezus niet alleen de weg naar geluk, maar Hij leidde ons er ook heen. Door zijn verzoening leidt Hij ons naar liefde. Door zijn leringen leidt Hij ons naar eeuwige waarheden. Door zijn volmaakte leven leidt Hij ons naar het pad van gehoorzaamheid.

Ouderling Richard G. Scott van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Ons grootste voorbeeld ooit op aarde is onze Heiland, Jezus Christus. Zijn aardse bediening bestond uit anderen onderwijzen, dienen en liefhebben. [De Heiland] nodigt ons uit om zijn volmaakte voorbeeld te volgen.’10

Als we begrijpen dat de Heiland bekering en de opstanding mogelijk maakt, ons hoop en vrede biedt, en het volmaakte Voorbeeld geeft, wordt Hij het Middelpunt van ons leven. En met Hem aan onze zijde hebben we de moed om onze angst te overwinnen en in geloof voorwaarts te gaan.

Noten

  1. David A. Bednar, ‘Hun lasten met gemak dragen’, Liahona, mei 2014, p. 90

  2. D. Todd Christofferson, ‘De opstanding van Jezus Christus’, Liahona, mei 2014, p. 113.

  3. ‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’, Liahona, april 2000, p. 3.

  4. Dieter F. Uchtdorf, ‘Dankbaar in alle omstandigheden’, Liahona, mei 2014, p. 76.

  5. Jean A. Stevens, ‘Vrees niet, Ik ben met u’, Liahona, mei 2014, p. 83

  6. Henry B. Eyring, ‘Een kostbaar erfgoed van hoop’, Liahona, mei 2014, p. 24.

  7. Neil L. Andersen, ‘Geestelijke wervelwinden’, Liahona, mei 2014, p. 18.

  8. Zie Neil L. Andersen, ‘Geestelijke wervelwinden’, pp. 19–20.

  9. Thomas S. Monson, ‘Ik zal u niet begeven en u niet verlaten’, Liahona, november 2013, pp. 87.

  10. Richard G. Scott, ‘Ik heb u een voorbeeld gegeven’, Liahona, mei 2014, p. 35.