2015
Jeg har funnet ut
September 2015


“Jeg har funnet ut

Ønsker du å vite at evangeliet er sant? Løft din læring av evangeliet i Seminar.

Bilde
Dixie Seminary

“Jeg har funnet ut” var enkle ord profeten Joseph Smith sa til sin mor etter at han hadde hatt det første syn (Joseph Smith – Historie 1:20). Disse ordene inneholder en viktig lærdom for oss i dag. President Thomas S. Monson har sagt: “Enten dere er 12 eller 112 – eller et sted derimellom – kan dere selv få vite at Jesu Kristi evangelium er sant.”1

For å hjelpe deg å “selv få vite”, oppfyller Seminar-elever over hele verden nå ytterligere to krav for å fullføre Seminar: (1) Lese de tildelte skriftstedene for kurset og (2) bestå to læringsvurderinger i løpet av hvert kurs. Slik kan disse nye kravene til fullførelse bidra til å styrke ditt vitnesbyrd:

Du leser og studerer skriftstedene for kurset.

Når du studerer Skriftene, vil du begynne å føle Åndens innflytelse, som vil hjelpe deg å befeste din omvendelse. Da hun hadde fullført sitt obligatoriske skriftstudium i sitt siste år av Seminar, fortalte én elev at hun lærte mye mer fordi hun “virkelig leste Skriftene – ikke bare leste dem, men studerte dem”.

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum har forklart hva det vil si å studere: “Når jeg sier ‘studere’, mener jeg… å lese noen få vers, stoppe opp for å grunne over dem, lese dem grundig enda en gang og mens dere tenker over hva de betyr, be om forståelse, stille spørsmål i deres sinn, vente på åndelige inntrykk og skrive ned inntrykkene og innsikten dere får, så dere kan huske dem og lære mer.”2

Du kan bruke læringsvurderingene til å evaluere hva du har lært.

En læringsvurdering er som spørsmålet en Herrens engel stilte Nephi: “Hva ser du?” (1 Nephi 11:14). Dette spørsmålet tilskyndet Nephi til å evaluere og gi uttrykk for hva han hadde lært.

Læringsvurderinger har tre deler: Flervalgsspørsmål og et essay-spørsmål som får karakter, og en personlig vurdering av dine trosoppfatninger, som ikke får karakter. Etter å ha tatt en læringsvurdering sa én elev: “Jeg gledet meg til det fordi jeg ønsket å se hva jeg hadde fått ut av Seminar.” En annen elev sa at læringsvurderingen vil “hjelpe deg å forstå hvordan du ligger an med hensyn til evangeliet og hvor du trenger å komme”.

Vurderingene vil bli enda mer effektive når du fokuserer på de læresetninger og prinsipper i evangeliet som er grunnlaget for spørsmålene i læringsvurderingen. Etter at en Seminar-klasse hadde snakket om læresetningene bak spørsmålene, fortalte en elev: “Det endret mitt syn på prøven til mer av en samtale og en vitnesbyrdsbygger. Den bidro til å forsterke det du hadde lært.”

Du kan lære å elske å lære.

Å selv finne ut at Jesu Kristi gjengitte evangelium er sant, kan være en av de største og fineste erfaringene i livet.3 En elev sa: “Jeg har likt å være mer engasjert og forstå at jeg må øke innsatsen litt mer hver dag, istedenfor bare å komme og sitte på en stol og lytte, men ikke nødvendigvis delta.”

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum har lært oss viktigheten av å lære: “Å lære å elske lærdom står sentralt i Jesu Kristi evangelium, er avgjørende for vår kontinuerlige åndelige og personlige utvikling og er absolutt nødvendig i den verden vi nå lever i og fortsatt vil leve, tjene og arbeide i.”4

Jo mer innsats du legger i det, desto mer glede og lærdom vil du oppleve.

Noter

  1. Thomas S. Monson, “Våg å stå alene,” Liahona, nov. 2011, 62.

  2. D. Todd Christofferson, “Når du en gang omvender deg,” Liahona, mai 2004, 11–12.

  3. Se Craig C. Christensen, “Disse ting vet jeg selv,” Liahona, nov. 2014, 50.

  4. David A. Bednar, “Learning to Love Learning,” Ensign, feb. 2010, 26.