2016
Åtte myter om omvendelse
Mars 2016


Åtte myter om omvendelse

Hvis du ikke er sikker på hva du bør omvende deg fra og når, får du noen svar her.

Bilde
young man

Omvendelse er ikke lett, og noen ganger er det smertefullt. Men du kan klare det. Det krever forandring og ydmykhet, og du kan klare det! Her er noen vanlige myter om omvendelse og noen virkelig gode svar.

Myte nummer 1: Jeg husker fremdeles min synd, så jeg kan ikke ha blitt tilgitt.

“Satan vil prøve å få oss til å tro at våre synder ikke er tilgitt fordi vi kan huske dem. Satan er en løgner, han prøver å tåkelegge vårt syn og lede oss bort fra omvendelsens og tilgivelsens sti. Gud lovet ikke at vi ikke skulle huske våre synder. Å huske vil hjelpe oss å unngå å gjøre de samme feilene igjen. Men hvis vi holder oss sanne og trofaste, vil erindringen om våre synder blekne over tid.”1

– President Dieter F. Uchtdorf

Myte nummer 2: Jeg føler meg fremdeles skyldig, så jeg kan ikke ha blitt tilgitt.

“Til de som virkelig har omvendt seg, men ikke synes å føle lindring, fortsett å holde budene. Jeg lover at lindringen vil komme i Herrens beleilige tid. Helbredelse tar også tid.”2

– Eldste Neil L. Andersen

Myte nummer 3: Dårlige tanker dukker bare opp, så det er ikke noe jeg kan gjøre med det.

“Enkelte dårlige tanker kommer av seg selv. Andre kommer fordi vi innbyr dem ved det vi ser på og lytter til. Å snakke om eller se på uanstendige bilder… kan stimulere sterke følelser. Det vil friste deg til å se upassende [videoer] eller filmer. Slike ting omgir deg, men du må ikke være med på dette. Arbeid med å holde dine tanker rene ved å tenke på noe godt. Vi kan bare tenke på én ting om gangen. Benytt denne kjensgjerningen til å fortrenge stygge tanker. Gi fremfor alt ikke næring til tankene ved å lese eller se på ting som er galt. Hvis du ikke styrer tankene dine, vil Satan fortsette å friste deg til du til slutt lever dem ut.”3

– Eldste Richard G. Scott (1928–2015)

Myte nummer 4: Gud kan umulig være glad i meg lenger på grunn av mine feiltrinn.

“Gud elsker alle sine barn, og han vil aldri slutte å elske oss og ha håp for oss. Vår himmelske Faders plan er klar, og hans løfter er store: ‘For Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst’ (Johannes 3:17).”4

– President Dieter F. Uchtdorf

Myte nummer 5: Syndene mine er så alvorlige at jeg ikke kan bli tilgitt.

“Uansett hvor mange sjanser dere tror dere har gått glipp av, hvor mange feil dere føler at dere har gjort eller talenter dere tror dere ikke har, eller hvilken avstand fra hjem og familie og Gud dere føler at dere har reist, vitner jeg om at dere ikke har reist utenfor rekkevidden av guddommelig kjærlighet. Det er ikke mulig for dere å synke lavere enn det uendelige lys av Kristi forsoning skinner.”5

– Eldste Jeffrey R. Holland

Myte nummer 6: Jeg har sluttet å begå en alvorlig synd, så jeg trenger ikke å snakke med biskopen. Jeg kan bare be, så ordner det seg, eller bare si det til mor og far.

“Herren har erklært at biskopen er en alminnelig dommer i Israel (se L&p 107:72, 74). Han har ansvar for å avgjøre verdigheten til medlemmene i menigheten. Ved ordinasjon og rettskaffen livsførsel er biskopen berettiget til åpenbaring fra Den hellige ånd når det gjelder medlemmene i hans menighet, inkludert deg.

Biskopen kan hjelpe deg gjennom omvendelsesprosessen på måter som dine foreldre eller andre ledere ikke kan. Hvis synden er alvorlig nok, kan han bestemme at dine privilegier i Kirken skal begrenses. Som en del av omvendelsesprosessen kan han for eksempel be deg avholde deg fra å ta del i nadverden eller utøve prestedømmet i en periode. Han vil samarbeide med deg og avgjøre når du igjen er verdig til å gjenoppta disse hellige aktiviteter.”6

– Eldste C. Scott Grow

Myte nummer 7: Jeg kan ikke snakke med biskopen, for da vil han se ned på meg.

“Jeg lover at han ikke vil fordømme deg. Som en Herrens tjener vil han være vennlig og forståelsesfull når han lytter til deg. Deretter vil han hjelpe deg gjennom omvendelsesprosessen. Han er barmhjertighetens sendebud fra Herren, og vil hjelpe deg å bli ren gjennom Jesu Kristi forsoning.”7

– Eldste C. Scott Grow

Myte nummer 8: Jeg har gjort det igjen, så jeg fortjener ikke å bli tilgitt. Kanskje jeg ikke kan forandre meg.

“Noen ganger i vår omvendelse, i vår daglige innsats for å bli mer Kristus-lik, opplever vi at vi gjentatte ganger strever med de samme problemene. Som om vi bestiger et skogkledd fjell, ser vi ikke vår fremgang før vi kommer nærmere toppen og ser oss tilbake fra høyden. Bli ikke motløs. Hvis dere prøver å omvende dere, er dere i omvendelsesprosessen.”

I dette øyeblikk er det noen som sier: ‘Bror Andersen, du forstår ikke. Du kan ikke føle det jeg har følt. Det er for vanskelig å forandre seg.’

Du har rett i at jeg ikke forstår fullt ut. Men det finnes en som gjør det. Han vet det. Han har følt din smerte. Han har erklært: ‘I begge mine hender har jeg tegnet deg’ [Jesaja 49:16]. Frelseren er der, strekker seg til hver enkelt av oss og byr oss: ‘[Kom] til meg’ [3 Nephi 9:14]. Vi kan omvende oss. Vi kan!”8

– Eldste Neil L. Andersen

Omvendelse forandrer deg

Å ha anledning til å føle meg tilgitt, er noe svært verdifullt for meg. Man føler seg bokstavelig talt frigjort fra en tung byrde i hjertet, og man føler seg elsket og trøstet. Hvis det er en utfordring å forandre seg, er det verdt å prøve. Det forvandler deg fullstendig til en annen person, den Gud ønsker at du skal være, den du kom til jorden for å kjempe for å bli, og enda bedre! Vær tapper!

Rodrigo Octavio A.

Når du har bekjent, vil du føle deg bedre

Bilde
young woman with bishop

Du er kanskje bekymret for hva biskopen vil si, hva han vil synes om deg. Du vil imidlertid oppdage at du ikke har noen grunn til bekymring. Han ønsker bare å hjelpe deg. Han vil ikke dømme eller fordømme deg. Biskopen vil forstå. Og når du har bekjent, vil du føle deg tusen ganger bedre, og når du er ren, er det fantastisk. Hvis du har et problem, så gjør noe med det nå. Jo før du gjør det, desto snarere vil du være ren og føle glede.

Molly Jeanette T.

Behøver jeg ikke å snakke med biskopen?

For en stund siden syndet jeg, og så holdt jeg en bønn og trodde at jeg virkelig hadde omvendt meg. En dag fikk jeg en sterk følelse av at jeg skulle ha en svært ærlig samtale med biskopen. Jeg snakket med biskopen, og han veiledet meg med hensyn til hvor jeg kunne bli bedre. Jeg fastet og ba inderlig. Denne gangen følte jeg at jeg virkelig hadde omvendt meg. Jeg vet at vår himmelske Fader bryr seg om oss, og at Kristi forsoning gir oss sann tilgivelse når vi omvender oss og bekjenner våre synder.

Awrellyano Gomes da S.

Uansett hvor stor synden er, kan du alltid omvende deg

Jesus Kristus gjennomgikk forsoningen for oss så vi kunne omvende oss fra våre synder. Profetene har utallige ganger sagt at uansett hvor stor eller liten synden er, kan du alltid omvende deg. Frelseren ønsker at du skal omvende deg, og han ønsker å hjelpe deg. Men han kan ikke tvinge seg inn i livet ditt. Du må slippe ham inn og la ham vite gjennom bønn at du ønsker eller trenger ham i livet ditt. Gjennom alle mine prøvelser vet jeg at Gud elsker meg.

Madison B.

Du kan klare det

Hvis du har falt, reis deg. Du har ledere og andre som er glad i deg og ønsker at du skal bli så god som mulig. Dere kan klare det sammen. Husk alltid at Jesus Kristus elsker deg og er med deg hele veien.

Michael Lee T.

Gud ønsker at du skal omvende deg

Omvendelse – for en fantastisk gave fra vår himmelske Fader. Han har gitt oss anledning til å bli ham lik ved hjelp av Kristi forsoning. Han ønsker at vi skal omvende oss og komme til ham. I likhet med Corianton, vil vi alle gjøre feil, noen alvorligere enn andre, men ALLE gjør dem. Og i likhet med Corianton, kan vi også omvende oss og forandre oss. (Se Alma 39–42.) Vår himmelske Fader elsker oss så høyt at han ønsker at vi skal vende tilbake til ham. Uansett hva du har gjort, finnes det en vei tilbake til fred og lykke.

McKayla J.

Noter

  1. Dieter F. Uchtdorf, “Punktet for trygg retur,” Liahona, mai 2007, 101.

  2. Neil L. Andersen, “Omvend dere så jeg kan helbrede dere,” Liahona, nov. 2009, 42.

  3. Richard G. Scott, “Ta riktige valg,” Lys over Norge, jan. 1995, 35.

  4. Dieter F. Uchtdorf, “Punktet for trygg retur,” 99.

  5. Jeffrey R. Holland, “Arbeiderne i vingården,” Liahona, mai 2012, 33.

  6. C. Scott Grow, “Hvorfor, og hva, må jeg bekjenne til min biskop?” Liahona, okt. 2013, 58.

  7. C. Scott Grow, “Hvorfor, og hva, må jeg bekjenne til min biskop?” 59.

  8. Neil L. Andersen, “Omvend dere så jeg kan helbrede dere,” 41.