2017
Het leven is als een toneelstuk: het heilsplan in drie bedrijven
February 2017


Het leven is als een toneelstuk: het heilsplan in drie bedrijven

De auteur woont in New York (VS).

Dit idee is gebaseerd op de toespraak ‘The Play and the Plan’ van president Boyd K. Packer (1924–2015), president van het Quorum der Twaalf Apostelen, op 7 mei 1995 gehouden tijdens een CES-devotional voor jongvolwassenen.

We bevinden ons midden in een toneelstuk met drie bedrijven dat we niet volledig begrijpen. Maar als we ons op Christus richten, kiezen we ervoor om nog lang en gelukkig te leven.

Afbeelding
Three lights on stage

Afbeelding © iStock/Thinkstock

De lichten dimmen. Het rode doek gaat open. De gekostumeerde personages om u heen komen in actie. Wie is de held? Wie is de schurk? Dat is moeilijk te zeggen.

U speelt de hoofdrol, maar snapt niet wat de bedoeling is. Iedereen behalve u lijkt te begrijpen wat er gaande is. ‘Dit is het tweede bedrijf’, fluistert een acteur. ‘Neem dit script maar door.’

We zijn weliswaar niet allemaal acteurs, maar het denkbeeld van een dergelijk toneelstuk is niet zo ver van de werkelijkheid. Beschouw het heilsplan, ook wel ‘het grote plan van geluk’ (Alma 42:8) genoemd, eens als een toneelstuk in drie bedrijven. Het eerste bedrijf is waar we vandaan zijn gekomen, het tweede bedrijf is ons leven op aarde en het derde bedrijf is waar we heen gaan. Gedurende het tweede bedrijf hebben we geen herinnering aan ons verleden en weten we maar weinig over onze toekomst. Maar gelukkig plaatst het evangelie van Jezus Christus — het script van het toneelstuk — ons sterfelijk leven in context.

Eerste bedrijf: Onze oorsprong begrijpen

De Schriften en de woorden van hedendaagse profeten leren ons over ons voorsterfelijk bestaan (zie Abraham 3:22–24). Voordat we op aarde kwamen, namen we aan een raadsvergadering bij onze hemelse Vader deel. We kregen te horen dat we naar de aarde zouden gaan om een lichaam te ontvangen, nakomelingen te krijgen, tegenstellingen te ervaren, en in licht en waarheid toe te nemen. Als we gehoorzaam waren en meer zoals Christus werden, konden we eens weer bij onze hemelse Vader wonen.

Omdat we gaandeweg fouten zouden maken, werd Jezus Christus als onze Heiland gekozen om de prijs van de zonde te betalen. Hij leed voor ons allemaal, en wegens zijn offer kunnen wij, op voorwaarde van bekering, gereinigd worden.

Maar Satan (of Lucifer, zoals hij in het voorsterfelijk bestaan genoemd werd,) rebelleerde en trachtte ons vermogen om goed of kwaad te kiezen weg te nemen. Er ontstond een oorlog in de hemel. Satan werd na zijn nederlaag uit de hemel geworpen, samen met de geesten die hem verkozen te volgen (zie Mozes 4:1–4).

Hoewel we ons dat voorsterfelijk bestaan niet kunnen herinneren, weten we wel dat we beloofd hebben er alles aan te doen om in Gods tegenwoordigheid terug te keren zodra we op aarde waren. En Hij beloofde ons keuzevrijheid, zodat we ervoor konden kiezen om Hem te volgen.

Tweede bedrijf: Onze keuzevrijheid gebruiken

Nu zijn we hier in het tweede bedrijf. God heeft in het script voorzien om ons naar Hem terug te leiden, namelijk het evangelie van Jezus Christus. Onze uitdaging bestaat erin onze keuzevrijheid te gebruiken om het script te volgen. Daardoor kunnen we ons op onze terugkeer naar onze hemelse Vader voorbereiden (zie Abraham 3:25). Net zoals een complex toneelstuk vol subplots, kan ons sterfelijk leven gecompliceerd zijn. Er doen zich allerlei verleidingen, beproevingen en drama’s voor. Maar in het tweede bedrijf gaat het er in werkelijkheid om of we ervoor kiezen de leringen van Christus te volgen zodat we meer zoals Hij kunnen worden.

De Schriften verschaffen het perfecte patroon voor geluk. Ze sporen ons aan om voorwaarts te streven, ons ‘vergastend aan het woord van Christus, en tot het einde [te] volharden’ (2 Nephi 31:20). We maken vooruitgang als we verbonden sluiten en naleven, de geboden gehoorzamen en ons bekeren wanneer we zondigen. Als we ons in de Schriften en de leringen van onze profeten verdiepen, blijven we ons op het plan richten waar we in het eerste bedrijf zo vreugdevol mee instemden.

Derde bedrijf: De eeuwigheid omarmen

Hoewel ons stoffelijk lichaam aan het einde van het tweede bedrijf sterft, eindigt het verhaal daar niet. In feite valt het doek in het derde bedrijf nooit: het duurt eeuwig voort (zie Abraham 3:26).

Dankzij de verzoening van Jezus Christus zullen alle kinderen van God die op aarde komen uit de dood opstaan. Wat kan er vreugdevoller dan de opstanding zijn? (Zie LV 93:33.)

Vrijwel alle mensen zullen, afhankelijk van hun werken, een graad van heerlijkheid ontvangen: het telestiale koninkrijk, met een heerlijkheid als die van de sterren; het terrestriale koninkrijk, met een heerlijkheid als die van de maan; of het celestiale koninkrijk, met de hoogste heerlijkheid als die van de zon (zie LV 76:50–113). In het celestiale koninkrijk zullen wij bij de Vader en de Zoon wonen. Relatief weinigen zullen ‘nog steeds vuil’ blijven (2 Nephi 9:16) en in de buitenste duisternis geworpen worden, waar geen vooruitgang mogelijk is.

Hoe zal uw verhaal eruitzien?

Als we het evangelie van Jezus Christus in het tweede bedrijf volgen, zal het derde bedrijf van ons toneelstuk ongelooflijk heerlijk zijn. Het doek is open. Het plot is in volle ontwikkeling. Welke rol speelt u?