2017
Lærdom for hele sjelen
August 2017


Lærdom for hele sjelen

Herren beveger seg med kraft i sin Kirke for at dere skal få den utdannelsen han ønsker at dere skal få.

Bilde
young woman and young man looking at computer screen

Dette budskapet er til ungdom og unge voksne i Herrens kirke. For mange år siden fikk jeg en sterk tilskyndelse med hensyn til dere og vår tid. Det var som om jeg så barn i Primær over hele verden. Jeg visste at de ville inngå og holde pakter med Herren. Og jeg visste at Herren ville velsigne dem med muligheter til dyp læring, åndelig og timelig, og oppreise dem som en mektig hær for å bygge opp hans rike og forberede jorden for hans gjenkomst.

Dere er disse barna, og dette er deres tid.

Det er en stor tid i Guds rike, en tid fylt med muligheter for dere til å lære og vokse og oppleve glede og lykke. Det finnes helt klart viktige utfordringer. Men ved Jesu Kristi forsonings forløsende og styrkende kraft, ved hans strålende evangelium og hans sanne og levende kirke, fortsetter Herren å åpne dører og forberede veien så dere kan omvende dere, lære dypt, vokse åndelig og bli mer omvendt til ham. Herren forbereder sitt rike og sitt folk for sin gjenkomst, og dere i den oppvoksende generasjon har en sentral oppgave i dette store arbeidet.

Dette er en tid med mirakler. Ny teknologi gjør det mulig for lærdom og utdannelse å blomstre. Det gjelder både verdslig og åndelig kunnskap. Herren beveger seg med kraft i sin Kirke for at dere skal få den utdannelsen han ønsker at dere skal få.

Dette er alt sammen en del av befalingen Herren ga profeten Joseph Smith (1805-1844) i begynnelsen av gjenopprettelsen: “Det er min vilje at dere skulle… tilegne dere kunnskap om historie og om land og om riker, om Guds og menneskers lover, og alt dette til Sions frelse” (L&p 93:53).

Denne befalingen har blitt mer presserende i vår tid, idet Herren fremskynder sitt arbeid. Dette er deres tid til å dra nytte av utdannelsesmulighetene som ligger foran dere, og potensialet til læring og vekst som ligger i dere.

Disse ordene av president Thomas S. Monson er noe dere burde ha i tankene hver dag:

“Jeg ber dere innstendig om å fullføre deres utdannelse.”1

“Deres talenter vil vokse når dere studerer og lærer.”2

“Dere har alle sammen… anledning til å lære og vokse. Øk deres kunnskap, både intellektuelt og åndelig, til deres fulle guddommelige potensial.”3

Dyp læring

Den læring som gjør dere alle i stand til å vokse “til deres fulle guddommelige potensial”, er det jeg skal kalle dyp læring – å lære med hele sjelen – sinnet, hjertet, kroppen og den udødelige ånden. Dyp læring gjelder alle typer kunnskap, både åndelig og verdslig. Læringen stikker dypt når den øker deres evne til å gjøre tre ting: (1) Å vite og forstå, (2) å handle effektivt og rettskaffent, og (3) å bli mer lik vår himmelske Fader.4

Som Herren sa til profeten Joseph, må dyp læring gjøres på Herrens måte, ved åpenbaring og inspirasjon i Kristi lys og ved Den hellige ånds kraft, og ved aktivt, flittig studium og ved å undervise hverandre med hjelp av Jesu Kristi nåde. Dette gjelder alle typer kunnskap. Her er Herrens befalinger med hensyn til dyp læring:

“Søk derfor flittig og lær hverandre visdoms ord, ja, søk visdoms ord fra de beste bøker, søk lærdom ved studium og også ved tro” (L&p 88:118).

“Undervis med all flid og min nåde skal være hos dere, så dere mer fullkomment kan bli undervist… i alle ting som hører til Guds rike som det er gavnlig for dere å forstå” (L&p 88:78).

Åndelig kunnskap har forrang

Bilde
young woman holding scriptures

Dyp læring, i ethvert fagområde, er i seg selv en åndelig opplevelse, forankret i et fundament av tro på Jesus Kristus, omvendelse og lydighet mot hans bud, slik at Den hellige ånd kan undervise dere. Dyp læring er ikke lett, men det er verdt anstrengelsen! Hvis dere virkelig ønsker å lære dypt, hvis deres hjerte og deres sinn er åpent for læring, og hvis dere handler ifølge dette ønsket, vil Herren velsigne dere. Når dere gjør deres del – ber i tro, forbereder dere, studerer, engasjerer dere aktivt og gjør deres aller beste – vil Den hellige ånd undervise dere, forsterke deres evne til å handle ifølge det dere lærer, og hjelpe dere å bli det Herren ønsker at dere skal bli. “Selve frelsen,” sa president Joseph F. Smith (1838-1918), “under Kristi forsoning, [er] en opplæringsprosess… Kunnskap er et middel til evig fremgang.”5

Denne prosessen gjelder for enhver situasjon dere måtte være i, og for alle typer kunnskap. Men den viktigste kunnskapen dere trenger å tilegne dere, er kunnskap om det som er av Gud. Åndelig kunnskap må derfor ha førsteplassen i deres hjerte og i deres prioriteringer. Profeten Joseph Smith understreket den åndelige kunnskapens forrang med følgende ord: “Mennesket blir ikke frelst raskere enn det tilegner seg kunnskap, og hvis det ikke tilegner seg kunnskap, vil det bli ført i fangenskap av en ond makt fra den annen verden, da onde ånder vil ha mer kunnskap og følgelig også større makt enn mange mennesker som er på jorden. Derfor trenger vi åpenbaring til å veilede oss og gi oss kunnskap om det som er av Gud.”6

Det er sant at evangeliet omfatter all sannhet,7 men kunnskap om og forståelse av de enkle og tydelige sannhetene i Jesu Kristi evangelium må være grunnlaget for all dyp læring. Å sette åndelig kunnskap først i deres sinn og i deres hjerte sørger for at dere stoler på Herren og Den hellige ånd i deres læring, at dere vil se alt dere studerer i lys av hans evangelium, og at dere vil fortsette å lære dypt gjennom hele livet.

Dyp læring for et helt liv

Dyp læring av både åndelig og verdslig kunnskap er en befaling fra Herren. Tenk hva som ville skje hvis dere sluttet å lære. Hva om jeg hadde sluttet å lære da jeg avsluttet mine studier på midten av 1970-tallet? Jeg ville ikke ha fått noen ny innsikt eller åpenbaring fra de levende profeter, Skriftene eller Den hellige ånd. Jeg ville ikke visst noe om den pågående utviklingen innen teknologi, helseomsorg, internasjonal politikk, offentlige forskrifter eller utdannelse. Det ville ikke ha vært noen personlig vekst eller åndelig utvikling gjennom omvendelse og læring ved erfaring.

Da jeg var president for Brigham Young University-Idaho, ble søster Clark ofte spurt: “Hvordan møtte du president Clark?” Svaret hennes begynte ofte med: “Han var ikke president Clark da jeg møtte ham.” Hvis jeg ikke hadde fortsatt å lære, ville jeg ha blitt eldre, men jeg ville fremdeles vært den 25-åringen søster Clark kjente da jeg avsluttet mine studier – ikke noe godt fremtidsperspektiv for søster Clark eller familien vår!

Hvis dere slutter å lære, kan dere ikke bli mer kunnskapsrike, mer effektive, mer nyttige, mer trofaste eller mer lik deres Fader i himmelen.

Deres erfaring med å lære i deres ungdom og unge voksne år legger grunnvollen for et helt liv med læring. Hvis dere utvikler evnen til å lære dypt på Herrens måte – ved Ånden og ved flittig, aktivt studium, vil det være til stor velsignelse for dere.

En nøkkel til å høste denne velsignelsen er å holde hjerte og sinn åpent for læring. Her er tre ting dere kan gjøre for alltid å være beredt til å lære:

  1. Be Herren velsigne dere med et ønske om å lære dypt.

    Hvis dere allerede har et ønske om å lære dypt, fantastisk. Hvis ikke, kan dere be Herren om å få denne gaven. Herren vil påvirke deres ønsker slik at dere vil ønske å lære hva og hvordan han vil at dere skal lære gjennom hele livet. I Herrens plan er hvordan han ønsker at dere skal lære – ved Ånden, ved hjelp av flittig studium – like viktig som hva han vil at dere skal lære.

  2. Gjør omvendelse til en sentral del av livet.

    Omvendelse er en guddommelig prosess. Det er slik i vi forandrer oss, vokser og blir bedre ved hjelp av Jesu Kristi forsonings forløsende og styrkende kraft. Hvis omvendelse står sentralt i livet deres, vil dere alltid være på deres knær, ydmyke dere for Herren og søke hans hjelp for å finne ut hvordan dere skal bruke deres tid og hvordan dere kan tjene ham.

  3. Utfør tempelarbeid så ofte dere kan.

    Templet er Herrens hus for åpenbaring og læring. Hvis dere drar dit ofte, hvis dere tar deres spørsmål og deres ønsker om å lære med dere, vil Herren selv undervise dere.

Hvordan overvinne motstand mot dyp læring

Bilde
young man with tablet

Dyp læring nå vil forberede dere for et helt liv med læring. Jeg vet imidlertid at dere møter hindringer og til og med direkte motstand mot den lærdom som Herren ønsker at dere skal få. Frykt, motløshet, latskap, vansker med å lese, mangel på støtte eller muligheter, kultur eller familietradisjoner, bekymringer med hensyn til kostnader, verdens fristelser, falske oppfatninger om utdannelse og mange andre ting kan stå i veien.8

Jeg vet at noen av dere opplever flere av disse tingene, og de føles som uoverstigelige hindringer for læring.

Jeg bærer vitnesbyrd om at uansett hvor dere bor, uansett hva deres situasjon måtte være, står Herren Jesus Kristus sammen med dere mot all denne motstanden med sin forløsende kjærlighet og sin allmektige kraft. Gjennom sitt sonoffer har han opplevd og overvunnet alt som kan hindre deres fremgang mot evig liv. I hans styrke og med hans kraft kan dere overvinne det som står mellom dere og den lærdom Herren ønsker at dere skal få.

Dette er hans løfte til dere, og hans løfter er sanne: “Hold dere nær til meg, og jeg vil holde meg nær til dere. Søk meg flittig, og dere skal finne meg, be og dere skal få, bank på, og det skal lukkes opp for dere” (L&p 88:63; se også Matteus 7:7).

Konklusjon

Dette er virkelig en strålende tid i Guds rike. Herren fremskynder sitt arbeid, og vi har sett mirakel etter mirakel idet Herren beveger seg med kraft for å åpne fantastiske muligheter til at dere kan lære dypt.

Herren arbeider i deres liv for å velsigne og forberede dere. Jeg ber om at dere må handle med tro på Jesus Kristus for å dra nytte av alle muligheter til å lære dypt, vokse i kunnskap og forståelse, tilveiebringe hans rettferdige hensikter og bli det dere ble født til å bli.

Noter

  1. Thomas S. Monson, “Hvis dere er beredt, skal dere ikke frykte,” Liahona, nov. 2004, 116.

  2. Thomas S. Monson, “Tre mål til å veilede dere,” Liahona, nov. 2007, 119.

  3. Thomas S. Monson, “Hjelpeforeningens mektige styrke,” Lys over Norge, jan. 1998, 98.

  4. Mønsteret “vite, gjøre, bli” har blitt allment brukt som et rammeverk for lederutvikling og ved drøfting av Herrens plan for sine barns åndelige utvikling. Se Thomas S. Monson, “Å lære, å gjøre, å være,” Liahona, nov. 2008, 60–68; og Dallin H. Oaks, “Utfordringen å bli,” Liahona, nov. 2000, 32–34. For en grundig behandling av hvert av elementene i dette mønsteret, kan du se den tredelte serien av David A. Bednar, Increase in Learning (2011); Act in Doctrine (2012) og Power to Become (2014).

  5. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph F. Smith (1998), 315.

  6. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 263.

  7. Dette sitatet fra Brigham Young fanger tanken godt: “Jesu Kristi religion gjør ikke bare folket kjent med det som hører Gud til og utvikler i dem moralsk fortreffelighet og renhet, men den gir all mulig oppmuntring og inspirasjon i alle grener av teknikk, eller i kunst og vitenskap, for all visdom og all kunst og vitenskap i verden er av Gud og er bestemt til beste for hans folk” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Brigham Young [1997], 193).

  8. Her er et eksempel på en misoppfatning som kommer av kulturelle tradisjoner som kan påvirke unge voksne: For en generasjon siden kunne en person som bodde i den utviklede verden, finne en god, godt betalt jobb med tilstrekkelig inntekt til å forsørge en familie med litt videregående skole eller, enda bedre, med fullført videregående skole. Denne oppfatningen vedvarer til tross for at for at folk flest, i de fleste industrialiserte land, og til og med i den tredje verden, er denne tiden forbi. Utdannelse og læring utover videregående skole på områder med høy etterspørsel, enten ved å ta fagbrev i tekniske ferdigheter eller å ta universitetsutdannelse (og på noen områder en høyere grad), har blitt avgjørende for å kunne forsørge en familie, sikre en god pensjonisttilværelse og danne et timelig grunnlag for tjeneste i Kirken.