2018
2018-mutual-theme-peace-in-christ
January 2018


JMJV-thema 2018

Vrede in Christus

Wat er ook gebeurt, je kunt altijd vrede in Jezus Christus hebben.

Het is in deze wereld vol beroering, strijdige idealen, verleidingen en verwarrende filosofieën niet altijd makkelijk om gemoedsrust te vinden. Maar in de belofte van de Heiland in Leer en Verbonden 19:23 (het JMJV-thema 2018) staat hoe we altijd vrede kunnen hebben: ‘Leer van Mij en luister naar mijn woorden; wandel in de zachtmoedigheid van mijn Geest, en u zult vrede hebben in Mij.’

Wij getuigen als algemene presidiums van de jongevrouwen en de jongemannen dat dit waar is. We hebben het zelf ondervonden. Als je dit patroon volgt, zal God zijn belofte van vrede ook in jouw leven vervullen.

Velen van jullie zijn bezorgd om de toekomst. Je maakt je zorgen om je uiterlijk, je kwaliteiten en je potentieel. Maar wat er ook gebeurt, je kunt vrede hebben. Dat betekent niet dat al je vragen en zorgen meteen verdwijnen, maar je kunt de geruststellende zekerheid krijgen dat alles goed komt. En, belangrijker nog, je kunt de liefde van Jezus Christus voor jou voelen. En dat geeft je veel gemoedsrust.

Laten we dit vers eens onder de loep nemen.

Leer van Mij

Onze hemelse Vader en Jezus Christus leren kennen is een cruciaal onderdeel van je levensreis. De Heer heeft gezegd: ‘Dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, Die U gezonden hebt’ (Johannes 17:3). Leer je Christus beter kennen, dan ga je inzien hoe goed, wijs, vriendelijk en liefdevol Hij is. Je geloof in Hem zal dan groeien. En je zult een groter verlangen hebben om Hem en onze hemelse Vader te volgen.

Luister naar mijn woorden

Jezus Christus spreekt door middel van de Schriften, de hedendaagse profeten en de Heilige Geest tot ons. We dienen ons aan die woorden te vergasten, erover na te denken en ze toe te passen. Concentreer je bij je studie van de woorden van de Heiland op het Boek van Mormon. De profeet Joseph Smith heeft gezegd dat ‘het Boek van Mormon het nauwkeurigste boek op aarde en de sluitsteen van onze godsdienst is, en dat de mens dichter bij God komt door zich aan de leringen erin te houden, dan door welk ander boek ook’.1 Als we gehoor geven aan de krachtige oproep van president Thomas S. Monson in de aprilconferentie 2017 om dagelijks in het Boek van Mormon te lezen, luisteren we naar de woorden van Christus en zullen we ze beter begrijpen.2

Wandel in de zachtmoedigheid van mijn Geest

We kunnen pas veranderen als we naar de woorden van de Heiland luisteren en bereid zijn ze te gehoorzamen. Dat vergt zachtmoedigheid. We moeten van ons eigen pad afgaan en het zijne bewandelen. Soms denken we dat ons pad beter is. Maar als we zachtmoedig zijn en Hem volgen, waar Hij ons ook heen leidt, bewandelen we altijd het beste pad.

U zult vrede hebben in Mij

Dit is de grote belofte: als je deze drie dingen doet — leren, luisteren en met de Heiland wandelen — dan zul je vrede hebben. Je zult weten dat God ondanks je angsten, zorgen of zwakheden bij je is en dat Hij over je waakt. Dat geeft je vertrouwen in jezelf, maar ook in Jezus Christus en in zijn liefde en macht.

We sporen alle jongeren van de kerk aan om dit vers uit het hoofd te leren. Gebruik het als leidraad voor je leven. Als de mist van duisternis je omringt en overmant, kun je aan dit vers denken. Volg dan het patroon en veranker jezelf in Jezus Christus, het stevige en zekere fundament.

Noten

  1. Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith (2007), 68.

  2. Zie Thomas S. Monson, ‘De kracht van het Boek van Mormon’, Liahona, mei 2017, 86.