2019
Op de verlossing van de Heiland vertrouwen
April 2019


Op de verlossing van de Heiland vertrouwen

Naar de toespraak ‘The Power of Deliverance’, gehouden op 15 januari 2008 tijdens een devotional aan de Brigham Young University.

Dankzij de verzoening en opstanding van de Heiland heeft Hij de macht om ons in onze beproevingen te sterken of ons ervan te verlossen.

Afbeelding
image of the Savior with arms outstretched

HIERTOE BEN IK IN DE WERELD GEKOMEN (DETAIL), YONGSUNG KIM, MET DANK AAN HAVEN LIGHT

Voor wie onder ons een dierbare verloren hebben, kan het pad vóór hen er droevig en eenzaam uitzien – en dat geldt nog meer voor mensen zonder kennis en getuigenis van de verzoening en opstanding van de Heiland Jezus Christus. U herinnert zich zijn twee twijfelende discipelen op de weg naar Emmaüs wel. De herrezen Heer voegde Zich bij hen en vroeg waarom ze verdrietig waren. Lukas geeft ons het antwoord:

‘En zij zeiden tegen Hem: De dingen met betrekking tot Jezus de Nazarener, Die een Profeet was, machtig in werken en woorden voor God en heel het volk;

‘en hoe onze overpriesters en leiders Hem overgeleverd hebben om Hem ter dood te veroordelen, en Hem gekruisigd hebben.

‘En wij hoopten dat Hij het was Die Israël zou verlossen’ (Lukas 24:19–21).

We putten troost uit onze kennis en ons getuigenis dat Hij het was die Israël heeft verlost. Hij was het die ‘de banden van de dood heeft verbroken’ (Mosiah 15:23). Hij was het die ‘de Eersteling [is] geworden van hen die ontslapen zijn’ (1 Korinthe 15:20). Hij was het die tempelverbonden mogelijk heeft gemaakt die ons voor altijd verbinden met ‘de dier’b’re schaar, die ’k mind’ eenmaal, en die mij afwacht daar’.1

In deze paastijd wil ik graag een deel van een geestelijke boodschap aanhalen die ik enkele jaren geleden over de macht ter bevrijding van de Heiland heb gebracht. Het voorbereiden en brengen van die boodschap toen heeft mij gesterkt. Ik bid dat het lezen ervan u ook zal sterken.

Het leven eindigt voor sommigen al vroeg en uiteindelijk voor ons allemaal. We worden allemaal wel beproefd doordat we de dood van een dierbare meemaken.

Ik kwam onlangs een man tegen die ik sinds het overlijden van zijn vrouw niet meer gezien had. We liepen elkaar onverwacht tegen het lijf tijdens een plezierig uitstapje. Hij kwam glimlachend naar me toe. Ik moest denken aan zijn overleden vrouw en vroeg heel voorzichtig: ‘Hoe gaat het nu met je?’

De glimlach verdween, zijn ogen werden vochtig en hij zei zachtjes in alle ernst: ‘Het gaat wel goed met me. Maar het is erg moeilijk.’

Het is ook erg moeilijk, zoals de meesten van u wel weten en wij allemaal eens zullen beseffen. Het moeilijkste van die beproeving is weten hoe we moeten omgaan met het verdriet, de eenzaamheid en het verlies die we kunnen voelen, alsof we een deel van onszelf zijn kwijtgeraakt. Verdriet kan als een chronische pijn aanhouden. Sommigen worstelen misschien met gevoelens van boosheid of oneerlijkheid.

De Heiland kent onze smarten

Dankzij de verzoening en opstanding van de Heiland heeft Hij de macht om ons tijdens zo’n beproeving te verlossen. Hij heeft al onze smarten leren kennen door wat Hij heeft meegemaakt. Hij had ze door de inspiratie van de Geest kunnen leren kennen, maar Hij koos ervoor om ze persoonlijk te ervaren. Dit is het verslag:

‘En zie, Hij wordt geboren uit Maria in Jeruzalem, dat het land van onze voorvaderen is; en zij is een maagd, een kostbaar en uitverkoren vat; en zij zal worden overschaduwd en zwanger worden door de macht van de Heilige Geest, en een zoon baren, ja, namelijk de Zoon van God.

‘En Hij zal uitgaan en pijnen en benauwingen en allerlei verzoekingen doorstaan; en wel opdat het woord wordt vervuld dat zegt dat Hij de pijnen en ziekten van zijn volk op Zich zal nemen.

‘En Hij zal de dood op Zich nemen, om de banden van de dood, die zijn volk binden, los te maken; en Hij zal hun zwakheden op Zich nemen, opdat zijn binnenste met barmhartigheid zal worden vervuld, naar het vlees, opdat Hij naar het vlees zal weten hoe zijn volk te hulp te komen naargelang hun zwakheden’ (Alma 7:10–12).

Afbeelding
Jesus Christ praying

HEER VAN GEBED (DETAIL), YONGSUNG KIM, MET DANK AAN HAVEN LIGHT

Goede mensen om u heen zullen uw verdriet na het overlijden van een dierbare proberen te begrijpen. Ze zijn zelf misschien ook verdrietig. De Heiland begrijpt en voelt niet alleen verdriet, maar voelt ook uw persoonlijke verdriet dat u alleen voelt. En Hij kent u door en door. Hij kent uw hart.

Nodig de Heilige Geest uit

De Heiland kan weten wat u zoal kunt doen wat het beste voor u is, wanneer u de Heilige Geest uitnodigt om u te troosten en te zegenen. Hij weet waar u het beste kunt beginnen. Soms is dat bidden. Soms is dat iemand anders troost bieden. Ik ken een weduwe met een slopende ziekte die geïnspireerd werd om bij een andere weduwe op bezoek te gaan. Ik was er niet bij, maar ik weet zeker dat de Heer een trouwe discipel inspireerde om naar een ander uit te reiken, zodat ze beiden geholpen werden.

Er zijn veel manieren waarop de Heiland rouwende mensen te hulp kan komen, afgestemd op hun behoeften. Maar u kunt er zeker van zijn dat Hij het kan en zal doen op de wijze die het beste is voor hen die rouwen en voor de mensen om hen heen. Wanneer God mensen van hun verdriet verlost, is het altijd zo dat ze zich nederig als een kind voor Hem voelen. Uit het leven van Job spreekt een geweldig voorbeeld van de kracht van trouwe nederigheid (zie Job 1:20–22). Wat ook altijd een rol speelt, net als bij Job, is een vast geloof in de kracht van de opstanding van de Heiland (zie Job 19:26).

We zullen allemaal uit de dood opstaan, ook uw dierbaren die sterven. Het weerzien met hen zal niet etherisch zijn, maar met een lichaam dat nooit zal sterven, ouder zal worden of ziekte zal ondergaan.

Toen de Heiland na zijn opstanding aan zijn apostelen verscheen, stelde Hij niet alleen hen gerust in hun verdriet, maar ook ons allemaal die ooit met verdriet te maken zullen krijgen. Hij stelde hen en ons als volgt gerust:

‘Vrede zij u. […]

‘Zie Mijn handen en Mijn voeten, want Ik ben het Zelf. Raak Mij aan en zie, want een geest heeft geen vlees en beenderen, zoals u ziet dat Ik heb (Lukas 24:36, 39).

De Heer kan ons inspireren om de macht ter bevrijding van ons verdriet aan te grijpen op de manier die het beste bij ons past. We kunnen besluiten om anderen voor de Heer te dienen. We kunnen getuigen van de Heiland, van zijn evangelie, van de herstelling van zijn kerk en van zijn opstanding. We kunnen zijn geboden onderhouden.

Door al die keuzes nodigen we de Heilige Geest uit. De Heilige Geest kan ons naar onze behoefte troosten. En door de inspiratie van de Geest kunnen we een getuigenis krijgen van de opstanding en de heerlijke hereniging duidelijk voor ons zien. Ik heb die troost gevoeld bij de grafsteen van iemand die ik gekend heb – iemand die ik in de toekomst eens in mijn armen kan houden, dat weet ik zeker. Die kennis nam niet alleen mijn smart weg, maar vervulde me ook met blijde verwachting.

Was die kleine blijven leven, dan zou ze verlossing in andere beproevingen nodig hebben gehad. Ze zou beproefd zijn om God trouw te blijven tijdens de lichamelijke en geestelijke moeilijkheden die iedereen meemaakt. Ook al is het lichaam prachtig geschapen, het blijvend laten functioneren is een uitdaging en een beproeving voor ons allemaal. Iedereen krijgt met ziekte en de gevolgen van ouderdom te maken.

‘Wees nederig’

De macht ter bevrijding uit onze beproevingen werkt. Ze werkt op dezelfde wijze als de bevrijding uit de beproeving die zich bij de dood van een dierbare aandient. Die bevrijding houdt niet altijd in dat het leven van een dierbare wordt gespaard, net zo min als de verlossing uit andere beproevingen altijd betekent dat ze weggenomen worden. De Heer zorgt soms pas voor verlichting wanneer we keuzes maken waardoor de kracht van de verzoening in ons leven werkzaam wordt. Dat doet Hij niet uit onverschilligheid, maar uit liefde voor ons.

Thomas B. Marsh, toenmalig president van het Quorum der Twaalf Apostelen, kreeg een richtlijn om de macht van de Heer ter bevrijding uit tegenspoed te ontvangen. Hij kampte met moeilijke beproevingen en de Heer wist dat er nog meer zouden volgen. Hier is de raad die hij kreeg. Ik neem die ter harte en bied hem u ook aan: ‘Wees nederig; en de Heer, uw God, zal u aan de hand leiden en u antwoord geven op uw gebeden’ (Leer en Verbonden 112:10).

Afbeelding
Christ with lamb

HET VERLOREN SCHAAP (DETAIL), YONGSUNG KIM, MET DANK AAN HAVEN LIGHT

De Heer wil ons altijd bevrijden door ons rechtschapener te laten worden. Dat vereist bekering. En dat vergt nederigheid. Dus de weg naar bevrijding vereist altijd nederigheid zodat de Heer ons kan leiden waarheen Hij wil, door onze problemen heen en verder naar onze heiliging.

Beproevingen kunnen tot wrok of ontmoediging leiden. De nederigheid die u en ik nodig hebben zodat de Heer ons aan de hand kan leiden, komt uit geloof voort. Het komt uit het geloof voort dat God echt leeft, dat Hij ons liefheeft en dat wat Hij wil – hoe moeilijk soms ook – altijd het beste voor ons zal zijn.

De Heiland heeft ons die nederigheid getoond. U hebt gelezen hoe Hij in de hof van Gethsémané bad, terwijl Hij ten behoeve van ons een beproeving onderging die wij niet kunnen bevatten of doorstaan, en die ik niet eens kan beschrijven. U kent zijn gebed vast wel: ‘Vader, als U wilt, neem deze drinkbeker van Mij weg; maar laat niet Mijn wil, maar de Uwe geschieden’ (Lukas 22:42).

Hij kende en vertrouwde zijn hemelse Vader, de grote Elohim. Hij wist dat zijn Vader almachtig en oneindig liefdevol was. De geliefde Zoon vroeg met nederige woorden – zoals die van een kind – of de macht ter bevrijding Hem kon bijstaan.

Put moed en troost

De Vader heeft de Zoon niet bevrijd door de beproeving weg te nemen. Omwille van ons deed Hij dat niet. Hij liet de Heiland de zending volbrengen waarvoor Hij gekomen was. Toch kunnen we voor altijd moed en troost putten uit onze kennis van de hulp die de Vader wel bood:

‘En aan Hem verscheen een engel uit de hemel, die Hem versterkte.

‘En Hij kwam in zware zielenstrijd en bad des te vuriger. En Zijn zweet werd als grote druppels bloed, die op de aarde neervielen.

‘En toen Hij van het gebed opgestaan was, kwam Hij bij Zijn discipelen en vond hen slapend van droefheid.

‘En Hij zei tegen hen: Hoe kunt u slapen! Sta op, en bid dat u niet in verzoeking komt’ (Lukas 22:43–46).

De Heiland bad om bevrijding. Wat Hij ontving, was geen uitweg uit de beproeving maar voldoende troost om er met glans doorheen te komen.

Zijn gebod aan zijn discipelen, die zelf ook beproefd werden, is een richtsnoer voor ons. We kunnen besluiten om dat te volgen. We kunnen besluiten om op te staan en met groot geloof en in nederigheid te bidden. En we kunnen gehoor geven aan het aanvullende gebod in het boek Markus: ‘Sta op, laten wij gaan’ (Markus 14:42).

Dit is goed advies om de lichamelijke en geestelijke beproevingen van het leven te doorstaan. U zult Gods hulp nodig hebben nadat u alles gedaan hebt wat u zelf kunt. Sta dus op en ga, maar vraag Hem zo vroeg mogelijk om hulp; vraag niet pas om bevrijding als de crisis zich aandient.

Ik getuig plechtig dat God de Vader leeft en van ons houdt. Dat weet ik. Zijn plan van geluk is volmaakt en het is een plan van geluk. Jezus Christus is opgestaan, evenals wij zullen opstaan. Hij heeft geleden zodat Hij ons in al onze beproevingen te hulp kan komen. Hij heeft de prijs betaald voor al onze zonden en die van alle kinderen van onze hemelse Vader, zodat wij van de dood en zonde verlost kunnen worden.

Ik weet dat in de kerk van Jezus Christus de Heilige Geest ons kan komen troosten en zuiveren als wij de Meester volgen. Ik bid dat u zijn troost en hulp op uw moeilijke momenten zult ontvangen, bij alle beproevingen in uw leven.

Noot

  1. ‘Leid, vriend’lijk Licht’, Lofzangen, nr. 66.