2019
Probeer eens wat nieuwe paastradities
April 2019


Probeer eens wat nieuwe paastradities

Besteed dit jaar met Pasen wat meer tijd aan het gedenken van de grootste gave die ooit is gegeven.

Afbeelding
baby Jesus, Mary and Joseph

Detail, Want een Kind is ons geboren, Lynne Millman Weidinger

Meestal is Kerstmis de feestdag die de meeste aandacht krijgt. Maar zonder de gebeurtenissen die we met Pasen gedenken, zou Kerstmis niet bestaan.

President Gordon B. Hinckley (1910–2008) heeft eens gezegd: ‘We zouden geen Kerstmis hebben als er geen Pasen was geweest. Het kindje Jezus van Bethlehem zou slechts een baby zijn geweest zonder de verlossende Christus van Gethsémané en Golgotha, en het triomfale feit van de opstanding.’1

Hier volgen enkele tradities die u aan uw jaarlijkse viering toe kunt voegen.

1. Zing paasliedjes

Afbeelding
kids singing

Als we even de liedjes over rendieren en kabouters vergeten, gaan kerstliedjes allemaal over Jezus Christus. Pasen is een prima tijd voor muziek over de Heiland, en die kunt u ook voor de voordeur van uw buren zingen.

Ideeën nodig? Kijk eens bij ‘Onderwerpen’ in het zangboek; zie ‘Pasen’ of ‘Verzoening’. Elk lied dat over Jezus Christus gaat, is geschikt om met Pasen te zingen.

2. Vergeef iemand

Afbeelding
girls hugging

Hoe vaak bent u dankbaar geweest voor de gave van bekering? Pasen biedt een kans om eens wat dieper na te denken over de vraag hoe we anderen in diezelfde geest vergiffenis bieden.

Jezus heeft gezegd: ‘Daarom zeg Ik u, dat u elkaar dient te vergeven […].

‘Ik, de Heer, zal vergeven wie Ik vergeven wil, maar van u wordt het vereist alle mensen te vergeven’ (Leer en Verbonden 64:9–10).

Beantwoord deze vraag: tegen wie koestert u een wrok? Bid dat u die persoon zult kunnen vergeven, en laat de Heiland u helpen om die pijnlijke gevoelens te laten verdwijnen.

3. Zet een openluchtspel, toneelstuk of andere voorstelling op touw

Afbeelding
boy dressed up

Organiseer een paasvoorstelling. Dat kan bijvoorbeeld een Schriftlezing voor de gezinsavond of een buurtsamenzang zijn.

4. Bezoek het graf van een dierbare

Afbeelding
family visiting graves

Vanwege Jezus Christus is de dood zijn prikkel kwijt (zie 1 Korinthe 15:55). Bezoek het graf van een dierbare om aan dit geweldige nieuws te denken.

Lees bij die bezoeken eventueel wat lievelingsteksten over de opstanding voor. Enkele (van vele) Schriftteksten die hiervoor in aanmerking komen, zijn 1 Korinthe 15:20–22; Alma 11:42–44; en Leer en Verbonden 88:14–16.

5. Wees een beetje beter

Afbeelding
Christ visiting the Americas

Detail, Jezus Christus bezoekt Amerika, John Scott

Met Pasen denken we aan de gebeurtenissen in Gethsemané en aan het kruis, de opstanding uit de dood van de Heiland op de derde dag, en zijn bediening van 40 dagen voorafgaand aan zijn hemelvaart.

Tevens aan de verschijning en bediening van Jezus Christus aan de Nephieten kort na zijn hemelvaart (zie 3 Nephi 11–28). Zo valt er heel wat te vieren!

Dus waarom breidt u uw paastijd niet uit? Laat uw ziel zich langer in de wonderen van Pasen verheugen. Doe een bewuste poging om de 40 dagen na Pasen meer zoals Christus te zijn. Deze uitnodiging van president Russell M. Nelson kan u daarbij inspireren: ‘[Ruim] elke week tijd in […] om alles te bestuderen wat Jezus in het Oude Testament gezegd en gedaan heeft. Hij is immers de Jehova van het Oude Testament. Bestudeer zijn wetten in het Nieuwe Testament, want Hij is immers de Christus. Bestudeer zijn leer in het Boek van Mormon. Er is immers geen andere Schriftuur waarin zijn zending en bediening duidelijker geopenbaard worden. En bestudeer zijn woorden in de Leer en Verbonden, want Hij blijft zijn volk in deze bedeling onderrichten.’2

Er wachten nieuwe tradities op u

Ouderling Dieter F. Uchtdorf van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘We vinden de belangrijkste dag in de geschiedenis door terug te grijpen naar die avond bijna tweeduizend jaar geleden in de hof van Gethsémané. Daar was Jezus Christus in een intens gebed neergeknield en bood Hij Zichzelf als losprijs voor onze zonden aan.’3

Het is de moeite waard om de belangrijkste gebeurtenissen in de geschiedenis jaarlijks te overpeinzen. Tradities helpen ons daarmee, of dat nu de voorstellen op deze lijst zijn of tradities die u zelf uitkiest.

Welke gaat u dit jaar toevoegen?

Noten

  1. Gordon B. Hinckley, ‘Het wonderlijke en ware verhaal van Kerstmis’, Liahona, december 2000, 5.

  2. Russell M. Nelson, ‘Profeten, leiderschap en goddelijke wetten’ (wereldwijde devotional voor jongvolwassenen, 8 januari 2017), broadcasts.lds.org.

  3. Dieter F. Uchtdorf, ‘Zie de Mens!’, Liahona, mei 2018, 108.