2019
Zelfs met je tekortkomingen kun je een echte man of vrouw Gods zijn
September 2019


Digitaal thema-artikel: jongvolwassenen

Zelfs met je tekortkomingen kun je een echte man of vrouw Gods zijn

Ik wist vanwege al mijn fouten niet hoe ik ooit echt een vervolmaakte man Gods kon worden.

De auteur woont in Utah (VS).

Ik zat als bijna 18-jarige in de examenklas van de middelbare school. Over enkele maanden zou ik officieel volwassen worden, het Melchizedeks priesterschap ontvangen en tot ouderling worden geordend. Ik zocht in die tijd in mijn Schriftstudie vaak naar voorbeelden van een ‘man Gods’ en hoe ik er een kon worden.

Een van de beste voorbeelden was een man die geroepen was om het Nephitische leger aan te voeren tijdens enkele van de gruwelijkste oorlogen in de geschiedenis van zijn land. Hij verklaarde dat zijn volk streed ‘ter gedachtenis aan onze God, onze godsdienst en vrijheid, en onze vrede, onze vrouwen en onze kinderen’ (Alma 46:12). Dat was opperbevelhebber Moroni. De leider over wie Mormon schreef: ‘Als alle mensen waren geweest, en waren, en altijd zouden zijn zoals Moroni, zie, dan zouden zelfs de machten van de hel voor eeuwig hebben gewankeld’ (Alma 48:17).

Het voorbeeld dat opperbevelhebber Moroni gaf, was er een ‘van volmaakt inzicht’. Hij schepte ‘geen behagen’ in anderen onrecht aandoen, maar zijn ‘ziel verheugde [zich] in de onafhankelijkheid en de vrijheid […], en in de vrijwaring van zijn broeders voor knechtschap’. En zijn ‘hart [zwol op] van dankbaarheid jegens zijn God’. Hij was iemand die ‘buitengewoon hard arbeidde voor het welzijn en de veiligheid van zijn volk’, en die ‘onwrikbaar was in het geloof in Christus’ (Alma 48:11–13; cursivering toegevoegd). Al die karaktertrekken van opperbevelhebber Moroni zijn in feite eigenschappen van waar discipelschap die wij allemaal, man of vrouw, kunnen ontwikkelen.

Ik probeer Moroni’s voorbeeld te volgen door anderen steeds van dienst te zijn, ook als dat niet uitkomt. Ik probeer anderen niet alleen te helpen, maar ze ook geen onrecht aan te doen, voor zover dat in mijn vermogen ligt. Ik ben me ook meer in de woorden van onze hedendaagse profeten gaan verdiepen. En ik wil graag hard werken wanneer ik de kans krijg.

Opperbevelhebber Moroni legde de lat voor een man Gods hoog. Ik vraag me als jonge Melchizedeks-priesterschapsdrager vaak af hoe ik ooit een man Gods zal worden die net zo sterk en trouw is als opperbevelhebber Moroni was. Wat ik al heb gedaan, was best moeilijk.

Onze Heiland Jezus Christus gaf in de Bergrede en ook na zijn opstanding aan de Nephieten aanwijzingen hoe we dat moeten doen. Hij zei na de zaligsprekingen en uiteenzetting van andere aspecten van het discipelschap: ‘Weest u dan volmaakt, zoals uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is’ (Mattheüs 5:48).

Van iedere man of vrouw Gods wordt volmaking verwacht – uiteindelijk. Maar als mens zijn we allemaal tot zonde geneigd. De profeet Moroni wil ons echter hoop geven met de woorden: ‘Kom tot Christus en word vervolmaakt in Hem […]; en indien u zich van alle goddeloosheid onthoudt en God liefhebt met al uw macht, verstand en kracht, dan is zijn genade u genoeg, opdat u door zijn genade volmaakt kunt zijn in Christus’ (Moroni 10:32). Onze hemelse Vader heeft het zo gepland dat we menselijk zijn. Maar dat betekent niet dat we zelfs met onze onvolmaaktheden geen man of vrouw Gods kunnen zijn. Ik ben daar in elk geval dankbaar voor.

We kunnen een man of vrouw Gods zijn, ook al struikelen en vallen we bij gelegenheid. We hoeven alleen maar zo goed mogelijk naar het evangelie te leven. Onze Heiland helpt ons dan op de rest van het pad naar volmaking.