2021
Kasvakaa ilmoituksen periaatteessa
Tammikuu 2021


Kasvakaa ilmoituksen periaatteessa

Kannustan teitä ottamaan tarvittavat askeleet, jotta voitte kuulla Herraa paremmin ja useammin, niin että voitte saada sen valaistumisen, jota Hän haluaa antaa teille.

Kuva
photograph of small green plant

Kuvat Getty Images

Syyskuun 30. päivänä 2017 yleiskonferenssin iltapäiväkokouksen jälkeen poikkesin sairaalassa katsomassa rakasta koorumini jäsentä, vanhin Robert D. Halesia. Hän oli muutama päivä aiemmin joutunut sairaalaan saatuaan sydänkohtauksen.

Meillä oli suurenmoinen tapaaminen, ja hänen vointinsa vaikutti kohenevan. Hän jopa hengitti omin avuin, mikä oli hyvä merkki.

Sinä iltana Henki kuitenkin puhui sydämelleni ja mielelleni, että minun pitäisi sunnuntaina palata sairaalaan. Yleiskonferenssin sunnuntain aamukokouksen aikana tuo voimakas vaikutelma palasi. Tunsin, että minun pitäisi jättää lounas väliin ja kiiruhtaa vanhin Halesin vuoteen viereen heti kun aamukokous päättyisi, ja niin teinkin.

Kun saavuin paikalle, saatoin nähdä, että vanhin Halesin vointi oli kääntynyt vakavasti huonompaan suuntaan. Valitettavasti hän kuoli 10 minuuttia saapumiseni jälkeen, mutta olen kiitollinen siitä, että olin hänen vierellään hänen suloisen vaimonsa Maryn ja heidän kahden poikansa kanssa, kun hän lähti tästä elämästä.

Kuinka kiitollinen olenkaan siitä, että Pyhän Hengen kuiskaukset innoittivat minua tekemään jotakin, mitä en kenties muutoin olisi tehnyt. Ja kuinka kiitollinen olenkaan ilmoituksen todellisuudesta ja siitä, että taivaat ovat jälleen avoinna.

Tänä vuonna keskitymme henkilökohtaisessa ja oppiluokissa tapahtuvassa opiskelussa Oppiin ja liittoihin. Nämä ”jumalalliset ilmoitukset ja innoitetut julistukset” voivat siunata kaikkia, jotka tutkivat niitä ja toimivat niiden jumalallisten käskyjen mukaisesti. Ne sisältävät ”kaikille ihmisille kaikkialla kutsun kuulla Herran Jeesuksen Kristuksen ääntä”1, sillä todellakin ”Herran ääni kuuluu kaikille ihmisille” (OL 1:2).

Vaara, pimeys, petos

Fyysiset ja hengelliset myrskyt ovat osa elämää maan päällä, kuten koronaviruspandemia on meille muistuttanut. Vapahtaja on ennustanut, että Hänen toista tulemistaan edeltävästä ajanjaksosta tulee suurten koettelemusten aikaa. Hän on sanonut: ”Nälänhätää ja ruttotauteja ja maanjäristyksiä on monin paikoin” (JS–M 1:29).

Tällaisia koettelemuksia pahentaa entistä suurempi pimeys ja petos, jotka ympäröivät meitä. Kuten Jeesus sanoi opetuslapsilleen: ”Laittomuus lisääntyy” ennen Hänen paluutaan (JS–M 1:30).

Saatana on koonnut joukkonsa ja raivoaa Herran työtä ja niitä vastaan, jotka ovat siinä mukana. Kohdatessamme entistä suurempia vaaroja me tarvitsemme jumalallista johdatusta kipeämmin kuin koskaan ja meidän pyrkimyksemme kuulla Jeesuksen Kristuksen – meidän Välimiehemme, Vapahtajamme ja Lunastajamme – ääntä ovat kiireellisempiä kuin koskaan.

Kuten sanoin pian sen jälkeen, kun minut oli kutsuttu kirkon presidentiksi, Herra on valmis ilmoittamaan meille Hänen mielensä. Se on yksi Hänen suurimpia siunauksiaan meille.2

Meidän aikanamme Hän on luvannut: ”Jos pyydät, sinä saat ilmoitusta ilmoituksen päälle, tietoa tiedon päälle” (OL 42:61).

Tiedän, että Hän vastaa pyyntöihimme.

Kuinka kuulemme Häntä

Tieto siitä, kuinka Henki puhuu, on välttämätöntä tänä päivänä. Jotta saamme henkilökohtaista ilmoitusta, vastauksia, varjelusta ja johdatusta, me muistamme profeetta Joseph Smithin meille antaman mallin.

Ensimmäiseksi, me uppoudumme pyhiin kirjoituksiin. Niin tekeminen avaa meidän mielemme ja sydämemme Vapahtajan opetuksille ja totuuksille. Kristuksen sanat ”kertovat [meille] kaiken, mitä [meidän] tulee tehdä” (2. Nefi 32:3).

Seuraavaksi me rukoilemme. Rukous vaatii aloitteellisuutta, joten nöyrrymme Jumalan edessä, etsimme hiljaisen paikan, jonne voimme säännöllisesti mennä, ja vuodatamme sydämemme Hänen eteensä.

Herra sanoo: ”Lähestykää minua, niin minä lähestyn teitä; etsikää minua uutterasti, niin te löydätte minut; pyytäkää, niin te saatte; kolkuttakaa, niin teille avataan” (OL 88:63).

Lähestyminen Herran puoleen tuo lohtua ja kannustusta, toivoa ja parantumisen. Niinpä me rukoilemme Hänen nimessään huolistamme ja heikkouksistamme, kaipauksistamme ja rakkaistamme, tehtävistämme ja kysymyksistämme.

Sitten me kuuntelemme.

Jos jäämme hetkeksi polvillemme rukouksemme päätyttyä, mieleemme tulee ajatuksia, tuntemuksia ja ohjausta. Niiden vaikutelmien muistiin kirjoittaminen auttaa meitä muistamaan, miten Herra haluaa meidän toimivan.

Kun toistamme tätä prosessia, niin profeetta Joseph Smithin sanoin me voimme ”kasvaa ilmoituksen periaatteessa”3.

Kuva
woman praying in bedroom

Kelvollisia saamaan ilmoitusta

Se, että hiomme taitoamme tunnistaa Pyhän Hengen kuiskaukset ja lisäämme kykyämme saada ilmoitusta, edellyttää kelvollisuutta. Kelvollisuus ei edellytä täydellisyyttä, mutta se edellyttää sitä, että pyrimme entistä suurempaan puhtauteen.

Herra odottaa päivittäistä pyrkimystä, päivittäistä kehittymistä, päivittäistä parannusta. Kelvollisuus tuo puhtautta, ja puhtaus tekee meidät kelvollisiksi tuntemaan Pyhän Hengen vaikutusta. Kun otamme Pyhän Hengen oppaaksemme (ks. OL 45:57), me tulemme kelvollisiksi henkilökohtaiseen ilmoitukseen.

Jos jokin estää meitä avaamasta ovea taivaalliseen johdatukseen, meidän pitää ehkä tehdä parannus. Parannus sallii meidän avata oven, jotta voimme kuulla Herran äänen useammin ja selvemmin.

”Mittapuu on selkeä”, vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on opettanut. ”Jos jokin, mitä ajattelemme, katselemme, kuuntelemme tai teemme, vie meidät kauemmaksi Pyhästä Hengestä, silloin meidän pitäisi lakata ajattelemasta, katselemasta, kuuntelemasta tai tekemästä sitä. Jos esimerkiksi se, minkä on tarkoitus viihdyttää, etäännyttää meidät Pyhästä Hengestä, silloin sellainen viihde ei varmastikaan ole meitä varten. Koska Henki ei voi viipyä sellaisessa, mikä on rahvaanomaista, karkeaa tai säädytöntä, sellainen ei selvästikään ole meitä varten.”4

Kun yhdistämme entistä suuremman puhtauden ja kuuliaisuuden paastoon, uutteraan etsimiseen, pyhien kirjoitusten ja elävien profeettojen sanojen tutkimiseen sekä temppeli- ja sukututkimustyöhön, taivaat avautuvat. Herra puolestaan täyttää antamansa lupauksen: ”Minä annan sinulle Hengestäni, joka valaisee mielesi ja joka täyttää sielusi ilolla” (OL 11:13).

Meidän pitää kenties olla kärsivällisiä, mutta Jumala puhuu meille omalla tavallaan ja omana aikanaan.

Ymmärryksen henki

Job julisti, että ihmisessä on henki ja että Kaikkivaltiaan innoitus antaa sille ymmärrystä (ks. Job 32:8, englanninkielinen kuningas Jaakon raamatunkäännös). Tänä uutena vuonna kannustan teitä ottamaan tarvittavat askeleet, jotta voitte kuulla Herraa paremmin ja useammin, niin että voitte saada sen valaistumisen, jota Hän haluaa antaa teille.

Ennen kuolemaansa sinä lokakuun päivänä vuonna 2017 vanhin Hales oli valmistanut yleiskonferenssiin lyhyen puheen, jota hän ei pystynyt pitämään. Puheessaan hän kirjoitti: ”Uskomme valmistaa meitä olemaan Herran luona.”5

Kun saamme ilmoitusta, me vietämme aikaa Jumalan luona Hänen ilmoittaessaan meille mielensä, tahtonsa ja äänensä (ks. OL 68:4). Laittakaamme oma uskomme toimintaan kääntyen Hänen puoleensa, eläen kelvollisina saamaan Hänen lupaamaansa innoitusta ja toimien saamamme johdatuksen mukaisesti.

Viitteet

  1. Oppi ja liitot, johdanto.

  2. Ks. Russell M. Nelson, ”Ilmoitusta kirkkoa varten, ilmoitusta elämäämme varten”, Liahona, toukokuu 2018, s. 94.

  3. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 136.

  4. Ks. David A. Bednar, ”Jotta Hänen Henkensä olisi aina meidän kanssamme”, Liahona, toukokuu 2006, s. 30.

  5. Neil L. Andersenin puheessa ”Herran ääni”, Liahona, marraskuu 2017, s. 124.