2021
De Leer en Verbonden persoonlijk maken
Januari 2021


Digitaal thema-artikel

De Leer en Verbonden persoonlijk maken

Onze studie van de Leer en Verbonden in Kom dan en volg Mij dit jaar, zal ons doen beseffen hoe persoonlijk de Schriften kunnen zijn.

Dit jaar bestuderen we de Leer en Verbonden in Kom dan en volg Mij. De Leer en Verbonden gaat over de leer van het evangelie, de zegeningen die we ontvangen als we de geboden onderhouden, en het ontvangen van persoonlijke openbaring. Een groot deel van het boek is in feite rechtstreekse openbaring van de Heer, en is een krachtig getuigenis dat Hij ook tot ons kan spreken.

We kunnen veel meer uit onze Schriftstudie halen als we beseffen dat wat voor ons belangrijk is, ook voor de Heer belangrijk is. Hij is begaan met elk aspect van je leven, of het nu om werk, opleiding, relaties, bediening of je algemene welzijn gaat. De Leer en Verbonden bevat ‘een uitnodiging aan alle mensen overal om de stem van de Heer Jezus Christus te horen, die tot hen spreekt voor hun aardse welzijn en hun eeuwig heil’ (Inleiding tot de Leer en Verbonden).

Als je het soms moeilijk vindt om de Leer en Verbonden te begrijpen, heb je wellicht iets aan de onderstaande tips om je studie persoonlijker en zinvoller te maken:

1. Bid van tevoren en studeer met een doel

Het eerste woord in afdeling 1 is Luister, en dat is de aanmoediging van de Heer om oprecht naar zijn woorden te luisteren en er gehoor aan te geven. De Heer wil graag dat je Hem hoort en naar zijn raad luistert, omdat Hij je behoeften begrijpt en weet hoe Hij je kan helpen. Als je je studie met een gebed begint, kun je de Heilige Geest uitnodigen, ontvankelijker zijn voor zijn ingevingen, en je op diepgaandere studie van de teksten concentreren.

Ouderling Richard G. Scott (1928–2015) van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Onze Vader in de hemel heeft door de eeuwen heen speciale mannen en vrouwen geïnspireerd om, [onder] leiding van de Heilige Geest, oplossingen te vinden voor de meest verbijsterende levensproblemen. Hij heeft die bevoegde dienstknechten geïnspireerd om die oplossingen in een soort handboek vast te leggen voor zijn kinderen die geloof hebben in zijn plan van geluk en in zijn geliefde Zoon, Jezus Christus.’1 De Leer en Verbonden is een van die boeken. Als je je op persoonlijke openbaring voorbereidt, door aandachtig te overwegen wat en hoe je studeert, laat je aan de Heer zien dat je bereid bent om met Hem samen te werken en de nodige leiding te ontvangen.

Als je je studiegewoonten afwisselt, kun je nieuwe inzichten opdoen. Probeer op onderwerp te studeren of in chronologische volgorde (zie de Chronologische volgorde van de inhoud), waarna je de verzen zo kunt markeren dat je de behandelde beginselen makkelijker kunt vinden.

2. Zorg dat je de historische context kent

Als je weet wat de aanleiding was van de openbaringen in de Leer en Verbonden, begrijp je beter wat Heer ons wil leren.2 ‘Deze heilige openbaringen zijn ontvangen in antwoord op gebed, als er behoefte aan bestond, en zijn voortgekomen in toenmalige situaties waar bestaande mensen bij betrokken waren. De profeet en zijn metgezellen zochten goddelijke leiding en deze openbaringen vormen het bewijs dat zij die hebben ontvangen. In de openbaringen zien wij de herstelling en de ontvouwing van het evangelie van Jezus Christus en de inluiding van de bedeling van de volheid der tijden’ (Inleiding tot de Leer en Verbonden).

De tab ‘Herstelling en kerkgeschiedenis’ in de Evangeliebibliotheek bevat veel bronnen met informatie over de geschiedenis die aan belangrijke gebeurtenissen voorafging, zoals de kerkgeschiedenis, evangeliethema’s en verhalen over de wereldwijde geschiedenis van de kerk. Als je de historische context begrijpt, kun je beter begrijpen hoe je Hem kunt horen.

3. Maak het persoonlijk

Veel afdelingen in de Leer en Verbonden zijn gericht tot verschillende mensen tegen wie de Heer spreekt. Probeer tijdens het lezen jouw naam in plaats van hun naam te zetten. Dat kan je eraan herinneren dat de Heer tot jou spreekt wanneer je de Schriften op jezelf toepast (zie 1 Nephi 19:23).

Vergeet ook niet naar helden in de Leer en Verbonden te zoeken! Net zoals Nephi een van je helden kan zijn, kun je ook mensen in de Leer en Verbonden vinden die jou aanspreken en inspireren. Het boek staat vol voorbeelden van heiligen die de Heer om leiding en steun vragen – in goede en slechte tijden.

Ik heb een getuigenis van de Leer en Verbonden ontvangen door met een gebed in mijn hart in elke afdeling naar persoonlijke boodschappen van de Heer te zoeken. Ik ben geïnspireerd door het geloof van hen die het fundament voor de herstelling hebben gelegd. Door je studie van de Leer en Verbonden dit jaar zul je inzien dat het opmerkelijk is dat de Heer ook tot ons spreekt, net zoals Hij tot voorgaande generaties heeft gesproken. Dan zul je beseffen dat Hij jou en je omstandigheden kent, en dat Hij je door al je unieke moeilijkheden zal leiden. En je geloof en vertrouwen in Hem zullen blijven groeien.

Noten

  1. Richard G. Scott, ‘De kracht van de Schriften’, Liahona, november 2011, 6.

  2. Zie Revelations in Context: The Stories behind the Sections of the Doctrine and Covenants, Matthew McBride en James Goldberg, red. (2016), history.ChurchofJesusChrist.org.