2021
De kracht van persoonlijke openbaring
Januari 2021


De kracht van persoonlijke openbaring

Hoe u passende, levensbehoudende openbaring ontvangt.

Afbeelding
illustration of man in suit standing by window

Illustratie, Allen Garns

‘Bid in de naam van Jezus Christus over uw zorgen, angsten, zwakheden, ja, de diepste verlangens van uw hart. Luister dan. Noteer de plannen die in uw gedachten komen. Noteer uw gevoelens en doe wat u ingegeven wordt. Als u dat proces dag in dag uit, maand in maand uit en jaar in jaar uit herhaalt, zult u “in het beginsel openbaring” groeien.

Wil God echt met u praten? Ja!’

President Russell M. Nelson, president van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, ‘Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelf’, Liahona, mei 2018, 95.

‘U kunt persoonlijke inspiratie en openbaring krijgen die kloppen met zijn geboden en bij uw situatie passen. U hebt een unieke zending en taak te vervullen, en u krijgt daar unieke leiding voor.

‘Nephi, de broer van Jared en zelfs Mozes moesten grote watermassa’s oversteken, en dat deden ze op verschillende manieren. Nephi vervaardigde “spanten van een vernuftige makelij”. De broer van Jared bouwde boten die “zo dicht als een schotel” waren. Mozes en zijn volk “gingen op het droge, midden door de zee”.

‘Ieder kreeg gepersonaliseerde aanwijzingen die bij zijn situatie pasten. Ieder had vertrouwen en handelde.’

Michelle Craig, eerste raadgeefster in het algemeen jongevrouwenpresidium, ‘Geestelijk vermogen’, Liahona, november 2019, 21.

‘U werkelijk vergasten, houdt meer in dan genieten van een lekkere maaltijd. Het betekent vreugde ervaren, voeding, feestvieren, delen, liefde voor familie en vrienden uiten, God danken, en banden nauwer aanhalen terwijl we van een rijkelijke, overheerlijke maaltijd genieten. Wanneer we ons aan de woorden van Christus vergasten, behoren we dat in gedachten te houden. […]

‘Als wij ons aan de woorden van Christus vergasten, krijgen we levensbehoudende openbaring en een bevestiging van onze ware identiteit en waarde als kind van God. Dan kunnen we onze vrienden tot Christus en het eeuwige leven brengen.’

Ouderling Takashi Wada van de Zeventig, ‘Ons aan de woorden van Christus vergasten’, Liahona, mei 2019, 38–39, 40.

‘Het avondmaal is ook een tijd voor onze hemelse Vader om ons over de verzoening van zijn geliefde Zoon, onze Heiland, Jezus Christus, te leren en voor ons om er openbaring over te ontvangen. Het is een tijd om te “kloppen en […] open gedaan” te worden, om naar die kennis te vragen en haar te ontvangen. Het is voor ons een tijd om God eerbiedig om die kennis te vragen. En als we dat doen, twijfel ik er niet aan dat we die kennis zullen ontvangen, die ons bovenmate tot zegen zal zijn.’

Ouderling Claudio R.M. Costa van de Zeventig, ‘Dat zij Hem altijd indachtig zijn’, Liahona, november 2015, 103.

‘Wees gehoorzaam, denk aan de momenten waarop u de Geest hebt gevoeld, en vraag in geloof. Dan zult u antwoord krijgen, en dan zult u de liefde en gemoedsrust van de Heiland voelen. U krijgt wellicht niet meteen antwoord, of op de manier die u verwacht, maar u zult antwoord krijgen. Geef de moed niet op! Geef nooit op!’

Ouderling James B. Martino van de Zeventig, ‘Als u zich tot Hem wendt, zal Hij antwoorden’, Liahona, november 2015, 59.

De Heer heeft herhaaldelijk tegen ons gezegd: “Zoek kennis, ja, door studie en ook door geloof.” We kunnen licht en kennis niet alleen opdoen door logisch te redeneren, maar ook door de leiding en inspiratie van de Heilige Geest. […]

‘Als we die twee perspectieven in onze ziel samenvoegen, ontstaat er een totaalbeeld van de werkelijkheid zoals ze is.’

Ouderling Mathias Held van de Zeventig, ‘Kennis zoeken door de Geest’, Liahona, mei 2019, 31, 33.