2021
Jag litade på att Gud skulle leda sin profet
Oktober 2021


Endast digitalt: Porträtt av tro

Jag litade på att Gud skulle leda sin profet

Det gick upp för mig att eftersom vi hade sagt ”mormoner” och ”SDH” kände folk inte igen kyrkans riktiga namn.

Bild
ung systermissionär som står utomhus

Foto med tillstånd av författaren

När min kamrat och jag besökte en nyligen döpt medlem, kom en vän till henne som var pastor förbi. ”Åh, SDH-missionärer!” sa han. Vi var glada att han kände till oss, och vi kunde se att han var intresserad. När vi välkomnade honom kände jag ett behov av att presentera oss ordentligt.

”Vi är missionärer från Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga”, sa vi.

”Ja”, svarade han. ”Mormoner, eller SDH.”

Det lät inte bra i mina öron. Jag berättade för honom att folk kallar oss mormoner på grund av Mormons bok.

”Nej”, sa han. ”Till och med era medlemmar kallar sig själva för det namnet.”

Vi gjorde vårt bästa för att hjälpa honom att förstå kyrkans rätta namn, och vi vittnade om kyrkans sanning. Vi bad också vår nyomvända medlem att bära sitt vittnesbörd.

Denna händelse påminde mig om vikten av att använda kyrkans rätta namn. Jag hade okunnigt utelämnat Frälsarens namn när jag förkortade namnet på hans kyrka. Nu började jag bättre förstå vissa skriftställen som jag hade läst många gånger. Verserna i 3 Nephi hjälpte mig att förstå den starka nödvändigheten av att inte ändra namnet på Herrens kyrka om jag verkligen vill ta på mig hans namn:

”Har [ni] inte läst skrifterna, vilka säger att ni måste ta på er Kristi namn, vilket är mitt namn? För vid det namnet ska ni bli kallade på den yttersta dagen. …

Vad ni än gör ska ni därför göra i mitt namn. Därför ska ni kalla kyrkan efter mitt namn, och ni ska åkalla Fadern i mitt namn så att han välsignar kyrkan för min skull” (3 Ne. 27:5, 7).

När jag senare försökte få en transport till kapellet använde jag kyrkans fullständiga namn för att förklara för föraren vart vi skulle. Jag var noga med att inte utelämna ”Jesu Kristi”.

Jag blev förvånad när chauffören berättade att han inte kände till platsen. När min följeslagare frågade mannen om han hade hört talas om SDH-kyrkan svarade han: ”Ja”.

Eftersom vi hade kallat oss själva ”mormoner” och ”SDH” hela tiden kände inte människor igen kyrkans fullständiga namn. Jag bestämde mig för att be om att vi medlemmar i kyrkan skulle inse vårt misstag. När jag tänkte på det här kom jag att tänka på profeten. Jag förstod att endast profeten kan tala för Herren till hela världen, så om en förändring skulle ske måste den komma från honom.

Men jag tänkte för mig själv: ”Hur är det möjligt? Till och med kyrkans webbplats förkortas till ’LDS.org’. Hur ska det kunna ändras?”

I våra böner bad vi innerligt vår himmelske Fader att inspirera sin tjänare, profeten, att vägleda oss i denna viktiga fråga. Jag hade tro på att Gud verkligen uppenbarar sin vilja för sin profet.

Det var meningen att jag skulle avlösas från Nigeriamissionen Benin City i september 2018. Men mitt avlösningsdatum ändrades till oktober – samma oktober som president Russell M. Nelson gav ett viktigt budskap till den världsomspännande kyrkan:

”För en stor del av världen är Herrens kyrka just nu förklädd till ”mormonkyrkan”. Men vi som medlemmar i Herrens kyrka vet vem som står i ledningen för den: Jesus Kristus själv. …

Resten av världen kan följa vårt exempel i att kalla oss vid rätt namn, eller inte. Men det vore motsägelsefullt av oss att bli frustrerade om större delen av världen kallar kyrkan och dess medlemmar med fel namn, om vi själva gör samma sak.”1

Ni kan inte föreställa er hur förvånad och glad jag blev! President Nelsons budskap var så tydligt och jag kände att våra böner hade blivit besvarade. Jag var tacksam bortom alla ord.

Denna erfarenhet stärkte mitt vittnesbörd om att böner besvaras och att vår himmelske Fader verkligen inspirerar sina profeter. Att detta är Herrens kyrka och att han vet vad han ska göra i sin kyrka. Till och med kyrkans webbplats, som jag trodde inte var möjlig att ändra, uppdaterades till ChurchofJesusChrist.org.

Jag vet att president Nelson har kallats av Gud. Jag vet också att profeten Joseph Smith inte namngav den kyrka som återupprättades genom honom. Det gjorde inte heller Mormon. Det var Frälsaren själv som sa: ”För så ska min kyrka kallas i de sista dagarna, ja, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga” (L&F 115:4).

Slutnot

  1. Russell M. Nelson, ”Kyrkans rätta namn”, Liahona, nov. 2018, s. 88, 89.