2022
Wat houdt het in om een verbondsvolk te zijn?
Februari 2022


Digitaal thema-artikel

Wat houdt het in om een verbondsvolk te zijn?

Als we onze zegeningen en taken als verbondsleden van de kerk begrijpen, kunnen we doelgerichter leven.

Afbeelding
man wordt in een meer gedoopt

Foto, Emily Walton

Laten we eerlijk zijn: gebroken beloften doen pijn. Velen van ons hebben het hartzeer meegemaakt dat uit zo’n situatie voortkomt. Maar zelfs als onze beloften op aarde gebroken worden, weten we gelukkig dat eeuwige beloften nooit gebroken zullen worden.

Als we een verbond met onze hemelse Vader en Jezus Christus sluiten, kunnen we met absolute zekerheid weten dat Zij Zich, als wij gehoorzaam zijn, altijd aan hun beloften zullen houden (zie Leer en Verbonden 82:10). Het is uiteraard aan ons en ons bereidwillige hart om de verbonden na te leven die de vervulling van de beloofde zegeningen zullen opleveren.

Maar wat voor zegeningen vloeien voort uit het sluiten en naleven van verbonden? En wat voor taken hebben wij als verbondsleden van de kerk? Laten we enkele beginselen onder de loep nemen.

Zegeningen voor het naleven van verbonden

Als leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen staan we bekend als het verbondsvolk van onze hemelse Vader (zie 1 Nephi 14:14).

Als we bij de doop en in de tempel heilige verbonden sluiten, en die nakomen, worden ons zegeningen beloofd die bij het verbond horen dat Jehova lang geleden met Abraham heeft gesloten (zie Genesis 17:4–8; Abraham 2:10–11; Gids bij de Schriften, ‘Abraham, verbond van’). Twee van die zegeningen zijn het priesterschap en eeuwig nakomelingschap. Als verbondsleden van de kerk kunnen wij ook:

  • de Heilige Geest als onze voortdurende metgezel ontvangen;

  • de kans krijgen om bij onze hemelse Vader terug te keren;

  • voor eeuwig aan onze familieleden worden verzegeld;

  • door de Heiland en zijn verzoening verhoging ontvangen; en

  • ‘alles wat mijn Vader heeft’ ontvangen (Leer en Verbonden 84:38; zie ook de verzen 33–34).

Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft een krachtige belofte ten aanzien van verbonden genoemd: ‘De verbonden die God zijn kinderen aanbiedt, doen meer dan ons alleen leiden. Ze binden ons aan Hem. En met Hem kunnen wij alles overwinnen.’1

We kunnen alles overwinnen als we onze verbonden naleven.

Wat een krachtig beginsel!

Taak als verbondspersoon

Maar als verbondspersoon gaat het niet alleen om het ontvangen van zegeningen voor onszelf. We hebben ook de verantwoordelijkheid om anderen die zegeningen te helpen ontvangen. Onze hemelse Vader heeft ons de taak, de macht en het gezag gegeven om te doen wat Hij van ons verwacht: om al zijn kinderen tot de waarheid van het evangelie van Jezus Christus te brengen. Als verbondsvolk krijgen wij allemaal de kans en de kracht om het werk en de heerlijkheid van onze hemelse Vader te bevorderen door als volgt aan het werk van heil en verhoging deel te nemen:

  • ‘Het evangelie van Jezus Christus naleven.

  • Voor behoeftigen zorgen.

  • Allen uitnodigen om het evangelie te ontvangen.

  • Families voor eeuwig verenigen.’2

Als Gods verbondsvolk worden we met eindeloze zegeningen overladen. Laten wij ons deel doen om de mensen die de waarheid nog niet kennen in die zegeningen te laten delen. Het is echt vreugdevol om te ervaren wat we kunnen doen om heilige verbonden met onze hemelse Vader en Jezus Christus te sluiten en na te leven.

Heiligen uit de hele wereld vertellen wat het voor hen betekent om deel van het verbondsvolk uit te maken.

Vreugde, gemoedsrust en een gevoel van eigenwaarde

Door het sluiten en naleven van verbonden ben ik gaan begrijpen wat het betekent om een kind van God te zijn. Ik merk dat als ik trouw aan mijn verbonden ben, de Heer me enorm zegent. Door het sluiten van verbonden in de tempel ben ik de liefde van onze hemelse Vader meer dan ooit gaan voelen. En ondanks de chaos van de wereld om me heen kan ik altijd zijn aanwezigheid voelen. Ik weet dat ik op onze hemelse Vader kan vertrouwen. Hij zal zijn beloften nakomen. Omdat ik deel van een verbondsvolk uitmaak, weet ik dat ik ondanks de moeilijkheden in het dagelijks leven altijd de vreugde en gemoedsrust op mijn pad terug naar Hem kan ervaren.

Shalini Chand, Naitasiri (Fiji)

Uiting van trouw

Deel van een verbondsvolk uitmaken betekent volgens mij kennis hebben die de wereld me niet kan geven. Door die kennis van onze hemelse Vader kan ik mijn leven verbeteren zodat ik meer op Hem kan lijken en een vreugdevol, evangeliegericht leven kan leiden. Door verbonden met God te sluiten en na te leven, kan ik Hem mijn trouw en geloof tonen; en daardoor ontvang ik de zegeningen die God mij belooft.

Als ik mijn verbonden nakom en de geboden van het evangelie onderhoudt, beïnvloedt dat mijn leven op een positieve manier. Zelfs in moeilijke tijden kan ik door getrouwheid aan mijn verbonden te weten komen dat ik de hand van God in mijn leven kan herkennen, dat Hij mijn gebeden zal beantwoorden, en dat ik de zegeningen kan ontvangen en herkennen die Hij mij geeft.

Salvo Patamia, Lombardije (Italië)

De volheid van het evangelie ervaren

Onze hemelse Vader weet dat we niet volmaakt zijn. Maar waar we ons op onze reis als discipel van Jezus Christus ook bevinden, als we ernaar streven om heilige verbonden te sluiten en na te komen, kunnen we de volheid van het evangelie van Jezus Christus en de vreugde en onmiskenbare zegeningen ontvangen die ons zijn beloofd, net als de getrouwe heiligen hierboven.

President Russell M. Nelson heeft ons aangemoedigd en beloofd: ‘Blijf op het verbondspad. Uw toewijding aan het volgen van de Heiland, door verbonden met Hem te sluiten en u daaraan te houden, zal de deur opendoen naar elk geestelijk voorrecht en elke zegen die mannen, vrouwen, en kinderen overal ter beschikking staan.’3

Noten

  1. D. Todd Christofferson, ‘Het waarom van het verbondspad’, Liahona, mei 2021, 118.

  2. Zie Algemeen handboek: dienen in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, 1.2, ChurchofJesusChrist.org.

  3. Russell M. Nelson, ‘Nu we samen verdergaan’, Liahona, april 2018, 7.