2022
Herren var med Josef
Mars 2022


”Herren var med Josef”, Liahona, mars 2022.

Kom och följ mig

1 Moseboken 37–41

Herren var med Josef

När vi färdas genom livets toppar och dalar kan vi lära oss mycket av den forntida profeten Josefs exempel.

Bild
Josef i Egypten förklarar faraos drömmar

Josef förklarar faraos drömmar, av Jean Adrien Guignet, Musée des Beaux-Arts, Rouen, Frankrike / Bridgeman Images

För många år sedan blev vi mycket glada i familjen när vi fick veta att min fru Terri väntade vårt fjärde barn. Men efter flera månader fick vi veta att Terri hade ett potentiellt farligt hälsoproblem. Det säkraste alternativet för henne var att läggas in på sjukhus, där hon kunde få ständig vård. Hon ordinerades sängvila för att graviditeten skulle kunna fortsätta så länge som möjligt.

Det blev en mörk och svår tid för vår familj, särskilt för Terri. Hon kände sig så ensam. Och jag hade utmaningen att ta hand om tre små barn samtidigt som jag arbetade i mitt yrke och verkade som biskop. Livet kändes kaotiskt och svårt.

I sin ensamhet fann Terri tröst i orden från en vacker psalm:

Du ensam kan betvinga mörkrets hot

och giva styrka att stå frestar’n mot?

Var stund din närhet jag i nöden har;

i köld, i sol bliv, Herre, hos mig kvar.1

Herren var med oss

I slutändan krävdes en akut operation för att vår son Jace skulle kunna födas. Men både mor och son kunde vårdas tryggt eftersom Terri redan var på sjukhuset. Vi kände Herrens beskydd.

Jace föddes fyra veckor för tidigt och lades på intensivvårdsavdelningen för nyfödda. Vi åkte hem utan vårt nyfödda barn. Under månaden som följde åkte vi till sjukhuset varje dag. Livet tycktes ha nått botten.

Men vi fick återigen se Herrens hand. Jace utvecklades så bra att vi kunde ta hem honom – en höjdpunkt när vi kunde förenas som familj.

Sedan fick vi veta att Jace hade sagittal kraniosynostos, ett tillstånd där skallbenen växer ihop för tidigt. Resultatet är att barnets huvud inte kan växa. Den enda möjliga behandlingen var att kirurgiskt ta bort en stor del av Jaces skalle när han bara var tre månader gammal. Vi klarade av den utmaningen med hjälp av böner och prästadömsvälsignelser. Återigen såg vi sett Herrens hand. Böner besvarades. Välsignelser uppfylldes. Operationen lyckades. Livet nådde återigen en höjdpunkt.

Vilken berg- och dalbana! Men Herren lärde oss mycket under den resan. Vi vet att han var med oss på vägen.

Josef hade sina toppar och dalar

Bild
Josef säljs till Egypten

Josef såld till Egypten, av William Brassey Hole, © Look And Learn / Bridgeman Images

När vi studerar Josefs liv i Gamla testamentet upptäcker vi att även hans liv var en resa från toppar till dalar och tillbaka till livets toppar. Och vi lär oss att Herren alltid var med honom, i både gott och ont.

Dräkten som Jakob gav Josef var en vacker symbol för Jakobs kärlek till Josef. Men den var också en irriterande påminnelse för Josefs bröder om relationen mellan Josef och hans far.

När bröderna gick för att valla sin fars hjordar bad Jakob Josef att gå och titta till dem. Joseph gjorde som han hade blivit ombedd. Men det verkar som om han gick vilse längs vägen. Så Herren sände en man för att ge Josef anvisningar så att han kunde hitta sina bröder (se 1 Moseboken 37:15–17).

När Josefs bröder började prata om att döda honom verkar det vara mer än en slump att en karavan råkade passera på väg till Egypten. I stället för att döda Josef eller låta honom dö i en grop, sålde hans bröder honom till karavanen. (Se 1 Moseboken 37:25–28.)

Herrens vägledning var återigen uppenbar när karavanen sålde Josef till Potifar, en befälhavare för faraos livvakter. Till och med som tjänare vände Josef varje upplevelse till något gott. Potifar utsåg Josef till uppsyningsman över hans hus. Han lämnade allt han ägde i Josefs händer. (Se 1 Moseboken 39:4.) Josef hade färdats från en låg punkt till en höjdpunkt. Han åtnjöt nu möjligheterna och privilegierna i Potifars hus.

Men den höjdpunkten varade inte länge. När Josef flydde från Potifars hustrus olämpliga närmanden, anklagade hon honom för omoral. Även om hennes anklagelse var falsk kunde Josef mycket väl ha blivit avrättad. Det är anmärkningsvärt att han i stället bara sattes i fängelse. Herrens hand bevarade Josef igen.

Anmärkningsvärd tro

Om du hade varit den som orättvist kastats i fängelse, vad skulle du ha gjort? Om någon hade anledning att vara missmodig och bitter så var det Josef. Det brutala fallet från toppen till botten kunde lätt ha fått honom att tänka: ”Vad är det för mening med att försöka tjäna Gud? Han straffar mig ju bara.” Men Josef blev inte bitter, han klandrade inte Herren och han gav inte upp. Han vacklade aldrig i sin anmärkningsvärda tro.

Inte ens under de mörka dagarna i fängelset övergav Herren Josef. För det första gav Herren Josef möjlighet att tyda munskänkens och bagarens drömmar (se 1 Moseboken 40). Några år senare, när detta ledde till möjligheten att tyda faraos dröm, sa Josef att förmågan att göra det kom från Gud (se 1 Moseboken 41:16). Farao frigav inte bara Josef utan ”satte … honom över hela Egyptens land” (1 Moseboken 41:43). När Josef hade lidit och kämpat i många år gjorde Gud det möjligt för Josef att bli en inflytelserik person i landet, endast underställd farao – ännu en höjdpunkt i Josefs liv.

Gud menar det för vårt bästa

Så småningom träffade Josef sina bröder igen, de som hade konspirerat mot honom och sålt honom som slav. Han kunde ha varit bitter. Han kunde ha gett dem skulden för ”de upprörande orättvisor” som de hade åsamkat honom.2

Men Josef insåg att topparna och dalarna i hans liv övervakades av Herren. Det han sa till sina bröder ger en inblick i den insikten:

”Ni menade ont mot mig, men Gud har menat något gott genom det, för att bevara många människor vid liv.

Så var inte rädda. Jag ska sörja för er och era små barn. Och han tröstade dem och talade vänligt till dem” (1 Moseboken 50:20–21).

När vi går igenom livets toppar och dalar är det en bra påminnelse om att Gud menar det för vårt bästa. Herren förklarade samma princip för en senare tids Joseph:

”Om du kallas att genomgå prövningar, …

om du anklagas med alla slags falska anklagelser, om dina fiender anfaller dig, om de sliter dig från umgänget med din far och mor … och du släpas i fängelse, …

så vet, min son, att allt detta ska ge dig erfarenhet och tjäna dig till godo” (Läran och förbunden 122:5–7).

Det har alltid funnits svårigheter

När Terri och jag gick igenom våra utmaningar fann vi tröst i de här orden från en Guds profet:

”Jag vill att du ska veta att jordelivet alltid har inneburit vissa svårigheter och alltid kommer att göra det. Men med den kunskap vi har, och om vi lever som vi bör, finns det faktiskt inget utrymme, ingen ursäkt, för pessimism och misströstan. …

Jag hoppas att ni inte tror att alla världens svårigheter kilats in i ert årtionde, eller att saker och ting aldrig varit värre än vad de är för er personligen, eller att de aldrig kommer att bli bättre. Jag försäkrar er att saker och ting har varit värre och att de alltid kommer att bli bättre. Det blir de alltid – speciellt när vi lever efter och älskar Jesu Kristi evangelium och ger det en chans att blomstra i våra liv.”3

I berättelsen om Josef och i de olyckliga händelserna i världen omkring oss är det lätt att se att onda saker händer bra människor. Ett rättfärdigt liv innebär inte att vi slipper utmaningar och sorg. Men precis som Herren var med Josef i hans motgångar, är han med oss. Prövningar kommer oundvikligen. Men om vi tar oss igenom dem med en beslutsamhet att höra Herren, så vägleder och inspirerar han oss, precis som han gjorde med Josef.

Slutnoter

  1. Bliv kvar hos mig”, Psalmer, nr 100.

  2. Se Dale G. Renlund, ”Upprörande orättvisor”, Liahona, maj 2021, s. 41–45.

  3. Howard W. Hunter, ”An Anchor to the Souls of Men”, Ensign, okt. 1993, s. 70.