2022
Söker du Kristus varje dag?
Mars 2022


”Söker du Kristus varje dag?” Liahona, mars 2022.

Unga vuxna

Söker du Kristus varje dag?

Min upplevelse i templet hjälpte mig att inse att jag behöver söka Kristus varje dag.

Författaren bor i Guatemala.

Bild
en ung vuxen man läser skrifterna vid ett öppet fönster

När jag var liten brukade jag ställa mig själv frågor som ”Pratar den helige Anden?” ”Kommer jag att få se Gud när jag kommer till himlen?”

Nu när jag är lite äldre kan jag se tillbaka och konstatera att min himmelske Fader alltid har väglett mig och gett mig bevis på att han existerar, men jag kunde inte alltid känna igen hans hand i mitt liv. Jag har välsignats med att få växa upp i ett hem med Jesu Kristi återställda evangelium, men jag levde länge på ett lånat vittnesbörd. Det var svårt för mig att tro att Gud verkligen fanns.

En dag, när jag var omkring 15, annonserade min biskop en tempelresa för församlingen. Jag var redan van vid att åka till templet med min familj, så jag tyckte inte att det här var någon stor sak. Jag kände aldrig särskilt mycket ändå och förstod inte hur viktiga förbunden och förrättningarna är som utförs i templet.

När dagen kom gick jag in i templet och bytte om till min vita overall. När jag gick förbi en spegel såg jag en glimt av mig själv klädd i vitt och med ett leende på läpparna. När jag väntade på resten av församlingsmedlemmarna var jag helt förundrad. Jag tänkte på hur vackra dopbassängen och målningarna var när jag plötsligt kände hur Anden försiktigt berörde mitt hjärta.

Jag kommer aldrig att glömma de ord som kom till mig: ”Orson, det här är Herrens hus. Han älskar dig. Han vill att du ska förändra ditt liv och sträva efter att bli en bättre människa, bit för bit.”

Jag kände så mycket kärlek i de orden men överväldigades plötsligt av skuldkänslor. Hittills hade jag inte tagit templet på allvar. Så jag bad en bön i hjärtat och vädjade till min himmelske Fader att förlåta mig.

Och jag visste att han hörde min bön eftersom jag kände så mycket frid i hjärtat.

Den dagen fördjupades min tro och jag fick det verkliga vittnesbörd om evangeliet som jag hade längtat efter. Den dagen kunde jag säga lika bestämt som Johannes två lärjungar: ”Vi har funnit Messias” (se Johannes 1:41).

Enkla sätt att få kontakt

Ända sedan den upplevelsen har jag strävat efter att bättre kunna känna igen min himmelske Faders inflytande genom att söka Jesus Kristus varje dag. Även om världen kan göra det svårt att höra Frälsarens röst ibland vet jag nu att han verkligen finns och att han är med mig.

Många av oss har dagar när vi känner oss lite närmare himlen än vanligt. Vi har också svåra dagar när det är svårt att känna hans inflytande hur mycket vi än försöker, eller hektiska dagar när vi inte har tillräckligt med tid att söka honom. Men jag vet att om vi har en uppriktig önskan att söka honom så får vi se hans hand i våra liv.

När du känner att du inte har någon kontakt med Frälsaren, fråga dig själv: Strävar jag efter att hitta Messias varje dag?

När vi försöker vara som de forna apostlarna och lämnar våra nät (se Matteus 4:20) och andra ansvar och intressen för ett ögonblick och vänder oss till honom, kommer vi att finna honom.

Det finns källor till andlig kraft som kan hjälpa oss. Profeten Alma påminde oss om att ”med små och enkla medel uträttas mycket stort” (Alma 37:6). Våra små dagliga handlingar i tro och andliga vanor kan hjälpa oss bli bättre på att känna igen Herren i våra liv.

Några av de här andliga verktygen kan vara sådant som att

  • be i tro

  • studera skrifterna avsiktligt och meningsfullt

  • tjäna andra osjälviskt

  • dela ditt vittnesbörd med en vän

  • lyssna på psalmer eller andlig musik

  • vara med på institutet

  • helga sabbatsdagen

  • fasta

  • besöka templet regelbundet.

Det finns mycket som kan hjälpa oss att hitta Jesus Kristus, men nyckeln är att fortsätta söka honom. President Russell M. Nelson har sagt: ”I vår strävan att vara Jesu Kristi lärjungar behöver våra ansträngningar att höra honom bli mer och mer avsiktliga. Det krävs medveten och konsekvent ansträngning för att fylla det dagliga livet med hans ord, lärdomar och sanningar.”1

Har du hittat honom i dag?

Även om du inte får alla de svar du söker just nu, fortsätt! Sök Kristus, helt enkelt, och välj att ha tro på honom. Om du försöker hitta honom varje dag genom små handlingar vet jag att du får känna hans omfamning från himlen. Jag vet att det är sant eftersom jag har känt det.

Vår himmelske Fadern ser våra ansträngningar. Han lägger inte så mycket vikt vid omfattningen av det vi gör för att stärka våra själar, om vi varje dag med fasthet och säkerhet kan säga: ”I dag har jag hittat Messias!”

Det är min bön att vi dagligen får lära känna och älska vår Frälsare. Att vi gör som Moroni föreslog och ”söker denne Jesus” (se Ether 12:41). Må du och jag i slutet av varje dag hitta den som Mose och andra profeter skrev om: Jesus från Nasaret. När vi söker Kristus får vi se Guds hand i våra liv. Och ju mer vi söker Kristus dagligen, desto mer hittar vi honom och känner igen hans röst som vägleder oss genom hela livet.

Slutnot

  1. Russell M. Nelson, ”Hör honom”, Liahona, maj 2020, s. 89.