2022
30 eenvoudige manieren om aan de vergadering van Israël bij te dragen
Oktober 2022


Digitaal thema-artikel

30 eenvoudige manieren om aan de vergadering van Israël bij te dragen

We kunnen op allerlei manieren aan de vergadering van Israël bijdragen. Deze ideeën kunnen u op weg helpen wanneer u naar inspiratie streeft over wat onze hemelse Vader van u verlangt.

Afbeelding
jonge vrouw leest in de Schriften

Foto, Cody Bell

In zijn gedenkwaardige toespraak ‘Hoop van Israël’ heeft president Nelson gezegd: ‘Elke keer dat je iets doet waarmee je iemand – aan deze of de andere kant van de sluier – helpt om een stapje te zetten in de richting van hun verbonden met God en hun noodzakelijke doop- en tempelverordeningen, help je Israël vergaderen. Zo makkelijk is het.’1

President Nelson heeft ook gezegd: ‘De Heer is het tempo van de vergadering van Israël aan het versnellen. Die vergadering is het belangrijkste wat er nu op aarde gebeurt. Niets is zo veelomvattend, niets is zo belangrijk, niets is zo majestueus. En als je ervoor kiest, als je wilt, kun jij er een groot aandeel in hebben. Je kunt deel uitmaken van iets groots, iets indrukwekkends, iets majestueus!’2

Gelukkig vergt dit grote werk niet altijd een groot gebaar – door de eenvoudige dingen die we dagelijks doen, kunnen we veel tot stand brengen. Met de onderstaande ideeën kunt u manieren bedenken om aan de vergadering van Israël bij te dragen.3 Wanneer u ze doorneemt en door persoonlijke openbaring meer ideeën probeert te krijgen, bid dan dat onze hemelse Vader u door de Geest zal laten weten hoe u ertoe kunt bijdragen om Israël aan beide zijden van de sluier te vergaderen.

Leef als volgeling van Jezus Christus het evangelie na.

President Spencer W. Kimball (1895–1985) heeft gezegd: ‘Een groot deel van de groei die de kerk in de laatste dagen doormaakt, komt doordat vele goede vrouwen in groten getale lid van de kerk worden. Dit zal gebeuren omdat de vrouwen van de kerk rechtschapen en welbespraakt door het leven gaan en omdat zij – in positieve zin – als anders gezien worden dan de vrouwen van de wereld.’4 Mannen kunnen ook een sterke invloed hebben om anderen tot onze hemelse Vader en Jezus Christus te brengen als ze het voorbeeld van de Heiland volgen.

Als we het evangelie naleven, zullen anderen zich tot ons licht, onze vreugde, ons geloof en onze focus aangetrokken voelen. Daardoor kunnen ze geïnspireerd worden om meer over onze hemelse Vader, Jezus Christus en de beginselen en verordeningen van het evangelie te weten te komen. We kunnen anderen tot onze hemelse Vader en Jezus Christus helpen komen als we:

  • Vriendelijk pal staan voor wat we geloven en ervoor zorgen dat anderen begrijpen waarom de leer zo belangrijk voor ons is.

  • Vertellen waarom het lezen van het Boek van Mormon en andere Schriftuur ons tot zegen is, en een exemplaar van het Boek van Mormon aan anderen geven of ze aanmoedigen om de app van het Boek van Mormon te downloaden.

  • De normen van het evangelie naleven, ook die in Voor de kracht van de jeugd, ongeacht onze leeftijd. Wees bereid om te bespreken waarom we de normen naleven en hoe dat ons tot zegen is.

  • Anderen uitnodigen om samen met ons het evangelie na te leven – van dienstbetoon tot naleving van de evangelienormen – zodat ze de vreugde ervaren die wij voelen.

  • Deelnemen aan Kinderen en jongeren en vervolgens met anderen bespreken hoe Christus ons helpt om in alle aspecten van ons leven te groeien en vooruitgang te maken.

  • Geestelijke ervaringen in ons dagboek noteren. Bespreek ze op gepaste en geïnspireerde wijze met familieleden. Bewaar ze, zodat toekomstige generaties kracht kunnen putten uit uw ervaringen.

  • Christelijke eigenschappen bestuderen en die proberen te ontwikkelen. De ideeën in hoofdstuk zes van Predik mijn evangelie kunnen een goed begin zijn.

Neem contact op met anderen.

Wanneer we anderen tot Christus willen brengen, moeten we contact met ze leggen. Hoe meer mensen we leren kennen, hoe meer mensen we tot onze hemelse Vader en Jezus Christus kunnen brengen. Overweeg hoe we de volgende dingen kunnen doen:

  • Onszelf voorstellen aan mensen die we in onze omgeving ontmoeten. Sluit vriendschappen zodat anderen meer over ons leven en ons geloof te weten willen komen.

  • ‘Altijd bereid [zijn] tot verantwoording aan ieder die [ons] rekenschap vraagt van de hoop die in [ons] is’ (1 Petrus 3:15).

  • Nieuwe talen leren zodat we mensen uit ons land of andere landen beter kunnen helpen. Lees over de uitnodiging aan president Nelson om Chinees te leren en hoe hij daardoor de mensen in China beter kon dienen.

  • ‘Dagelijks [bidden] dat al Gods kinderen de zegeningen van het evangelie van Jezus Christus mogen ontvangen.’5

  • Bidden dat alle landen open zullen staan voor de prediking van het evangelie.

  • Op sociale media of persoonlijk vertellen hoe onze hemelse Vader en Jezus Christus ons zegenen en hoe ons geloof in Hen ons kracht geeft.

  • Anderen dienen in de naam van Christus en hen laten weten dat we namens Hem dienen.

Bereid uzelf geestelijk voor.

Om anderen op het sluiten en naleven van heilige verbonden met God voor te bereiden, moeten wij dat eerst zelf doen. We kunnen:

  • Elke dag bidden om te weten hoe we een werktuig in het werk van de Heer kunnen zijn, en dan gehoor geven aan de ingevingen die we gedurende de dag ontvangen.

  • Dagelijks de Schriften bestuderen, ook door deelname aan Kom dan en volg Mij. Hoe meer we over het evangelie weten, hoe meer we anderen erover kunnen vertellen.

  • Onze woning ‘in een heiligdom van geloof [veranderen]’ zoals president Nelson heeft gezegd, en ‘[onze] woning ijverig tot een centrum voor evangeliestudie [omvormen]’.6

  • In de Schriften en op temples.ChurchofJesusChrist.org meer over verbonden leren. Wees bereid om uit te leggen wat voor verbonden we sluiten en waarom.

  • Evangelieonderwerpen bestuderen waar mensen vaak vragen over hebben, zodat we weten waar we die in de Schriften en in de woorden van hedendaagse profeten in conferentietoespraken kunnen vinden.

Geef prioriteit aan familiegeschiedenis en tempelbezoek.

We kunnen tempelwerk doen zodat mensen aan de andere kant van de sluier, die onze diensten aanvaarden, verordeningen kunnen ontvangen die ze niet zelf kunnen ontvangen. Daarnaast kunnen we de levenden laten inzien dat tempelverordeningen ook hen tot zegen kunnen zijn en dat hun gezin voor eeuwig samen kan zijn. Overweeg hoe we de volgende dingen kunnen doen:

  • Met behulp van FamilySearch.org meer familienamen voor de tempel voorbereiden.

  • Ertoe bijdragen dat anderen leren hoe ze FamilySearch.org kunnen gebruiken en hun familienamen kunnen vinden.

  • Op FamilySearch.org documenten indexeren zodat anderen makkelijker digitale gegevens van hun familieleden kunnen vinden.

  • Met anderen bespreken dat het gezin eeuwig kan zijn. Vertel ze over de tempel, over de verordeningen die daar worden verricht, en dat gezinnen – zowel de levenden als de doden – voor eeuwig aan elkaar verzegeld kunnen worden.

  • Een vaste tijd bepalen waarop we naar de tempel gaan en ons daar ook aan houden.

  • Anderen uitnodigen om met ons mee naar de tempel te gaan.

Bedenk manieren om tijd op te offeren.

We leiden allemaal een druk leven, dus het is niet altijd makkelijk om tijd vrij te maken om iets te doen waardoor we aan de vergadering van Israël bijdragen. Maar als we deze eenvoudige handelingen in ons dagelijks leven en onze ervaringen opnemen, zullen we merken dat er meer dan genoeg tijd is om de dingen te doen die onze hemelse Vader en Jezus Christus van ons verwachten, en die ons en anderen dichter tot Hen kunnen brengen. Overweeg manieren om:

  • Uw schema te evalueren zodat u kunt bepalen waarmee u moet stoppen of wat u moet doen om meer tijd voor de vergadering van Israël vrij te maken.

  • Elke dag uw schermtijd te verminderen, zodat u beter aan de vergadering van Israël kunt deelnemen.

  • Doelgerichter aan uw doeleinden en mogelijkheden te werken om actief op sociale media te zijn – gebruik ze als hulpmiddel om aan de vergadering van Israël bij te dragen.

  • Bewust contact te leggen met anderen tijdens activiteiten waaraan u deelneemt.

  • Dit in gedachte te houden: ‘Zoek niet de dingen van deze wereld, maar streef er eerst naar het koninkrijk van God op te bouwen en zijn gerechtigheid te vestigen, en al deze dingen zullen u toegevoegd worden’ (BJS, Mattheüs 6:38).