2022
De vreugde en gave van bekering – recente boodschappen van profeten en apostelen
Oktober 2022


Digitaal thema-artikel

De vreugde en gave van bekering – recente boodschappen van profeten en apostelen

Lees wat hedendaagse profeten onlangs op sociale media over bekering hebben gezegd.

Afbeelding
Jezus neemt de hand van de overspelige vrouw

In de algemene aprilconferentie van 2022 moedigde president Russell M. Nelson ons aan om ‘de vreugde van dagelijkse bekering’ te ontdekken.1 Hij voegde daaraan toe:

‘Bekering is de sleutel tot vooruitgang. Zuiver geloof zorgt ervoor dat we op het verbondspad vooruit blijven gaan.

‘Wees alstublieft niet bang om u te bekeren, en stel uw bekering niet uit. Satan schept behagen in uw ellende. Maak daar snel een eind aan. Ban zijn invloed uit! Begin nu en ontdek de vreugde die voortvloeit uit het afleggen van de natuurlijke mens. De Heiland heeft ons altijd lief, maar meer nog als we ons bekeren.’2

De leden van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen hebben in de algemene conferentie over de vreugde van bekering gesproken. Ze hebben ook op sociale media boodschappen over dit onderwerp gepost. Hieronder vindt u enkele voorbeelden:

Bekering en troost door Christus

‘God is niet verstoken van emoties. Hij zorgt voor ons met het tedere gevoel van een liefdevolle ouder. Ik stel me de vreugde voor die Hij voelde omdat Hij wist dat [zijn geliefde Zoon] uiteindelijk een heerlijke overwinning op zonde en dood zou behalen – dat Hij de deuren van hemelse mogelijkheden zou openen, zodat u en ik op een dag weer samen met onze dierbaren kunnen leven.

‘Maar ik geloof ook dat zijn vreugde werd gematigd door de volmaakte kennis van wat zijn geliefde Zoon te wachten stond. […] Diezelfde Zoon zou lijden zoals niemand ooit had geleden en ooit zou lijden.

‘Maar omdat onze hemelse Vader zoveel van ons houdt, liet Hij deze vreugdevolle en pijnlijke gebeurtenissen hun juiste koers volgen. Omdat de wereld verlossing nodig had, en omdat u en ik verlost moeten worden, heeft Hij ons een Heiland gezonden. […]

‘Laten we Gods volmaakte en kostbare gave aanvaarden. Laten we onze lasten en zonden aan de voeten van de Heiland leggen en de vreugde ervaren die uit bekering en verandering voortvloeit. Laten we Jezus Christus volgen en zijn leven evenaren.’

President Russell M. Nelson, Facebook, 24 december 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

Hoe God zich voelt als wij fouten maken

‘Een jongeman vroeg me ooit: “President Ballard, wat vindt God van mij als ik fouten maak?” Misschien hebt u zich dat ook weleens afgevraagd.

‘God heeft al zijn kinderen lief en Hij begrijpt dat het leven voor ons allemaal een ervaring is. We zijn niet volmaakt. We zullen fouten maken. Hij heeft ons zijn Zoon, Jezus Christus, gegeven om ons te helpen veranderen en ons door het sterfelijk leven te loodsen.

‘Uiteindelijk zullen we leren leven zoals Hij van ons verwacht, maar ongeacht de snelheid waarmee we veranderen en vooruitgang maken, is zijn liefde voor ons onveranderlijk omdat we zijn kinderen zijn.

‘De Heer Jezus Christus kan ons helpen om alles wat in ons leven hersteld moet worden, door zijn zoenoffer te herstellen.’

President M. Russell Ballard, Facebook, 16 september 2021, facebook.com/mrussell.ballard.

Wonderen van bekering en vergeving

‘We moeten ons voordeel doen met ons beeld van wat er eerder is gebeurd. Ik smeek u om te bedenken dat we van het verleden moeten leren, maar er niet in moeten leven. We kijken terug om de vruchten te plukken van onze ervaringen, en laten de schillen voor wat ze zijn.

‘Nadat we onze lessen hebben geleerd en onze beste ervaringen hebben meegenomen, kijken we vooruit en denken we eraan dat geloof altijd op de toekomst is gericht. Geloof heeft altijd te maken met zegeningen, waarheden en gebeurtenissen die nog in het verschiet liggen.

‘Sommigen vragen zich misschien af – vooral tijdens het dagelijks leven in deze roerige wereld – “Is er een toekomst voor mij?” Wat houdt een nieuw jaar voor mij in? Zal ik veilig zijn? Zal het leven goed zijn? Kan ik vertrouwen hebben in de Heer en in de toekomst?

‘Bedenk: geloof is het vertrouwen dat God grote dingen voor ons in petto heeft en dat Christus waarlijk de hogepriester is van goede dingen die zullen komen (zie Hebreeën 9:11).

‘Houd uw ogen op uw dromen gericht, hoe ver weg ze ook lijken. Beleef het wonder van bekering en vergeving, van vertrouwen en goddelijke liefde die uw leven vandaag, morgen en voor altijd zullen veranderen. Laat dat uw goede voornemen voor het nieuwe jaar zijn.’

Ouderling Jeffrey R. Holland, Facebook, 9 januari 2022, facebook.com/jeffreyr.holland.

Een reinigende gave

‘De oneindige verzoening van de Heiland verandert onze blik op onze overtredingen en gebreken volkomen. In plaats van erin te blijven hangen en ons reddeloos of hopeloos te voelen, kunnen we ervan leren en ons hoopvol voelen. Dankzij de reinigende gave van bekering laten we onze zonden achter ons en verrijst er een nieuw schepsel.’

Ouderling Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 5 juni 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Een hartsverandering

‘Ons hart verandert door de waarheden die we in de tempel over God en Jezus Christus leren – en door de beloften die we doen om lief te hebben en te dienen. We concentreren ons minder op wat we willen en meer op het afstemmen van onze wil op die van God. […] De belangrijkste functie van het huis van de Heer is dat wij veranderd worden en nieuwe schepselen in Christus worden.

‘In de wereld wordt vaak geprobeerd om van buitenaf te veranderen. Velen geloven dat het veranderen van iemands omstandigheden het beste middel is om iemand te veranderen.

‘Maar God werkt meestal van binnenuit. Als we dat toelaten, kan God ons hart veranderen – en dan worden we gezegend met het vermogen en de kracht om onze omstandigheden te veranderen.

‘Wat we in de heilige tempel leren en beloven, verandert ons van binnenuit, waardoor we toegewijdere discipelen van Jezus Christus kunnen worden.’

Ouderling David A. Bednar, Facebook, 19 april 2022, facebook.com/davida.bednar.

De Heiland leren kennen

‘Sommigen van u geloven misschien dat Jezus Christus de Zoon van God is en dat Hij een oneindig en eeuwig zoenoffer heeft gebracht. Maar u gelooft misschien ook dat zijn verzoening voor alle anderen werkt, maar niet voor u. U oefent geloof in de Heiland, maar gelooft misschien niet dat al zijn beloofde zegeningen u ter beschikking staan of in uw leven werkzaam kunnen zijn. Ik moedig u aan om niet alleen iets over de Heer te leren, maar Hem te leren kennen.

‘De Heiland heeft ons aangespoord om te worden zoals Hij is. We leren de Heer kennen wanneer we er door de kracht van zijn verzoening naar streven te worden zoals Hij is. We leren de Heer kennen wanneer we Hem dienen en in zijn koninkrijk werkzaam zijn. We leren de Heer nog beter kennen wanneer we niet alleen in Hem geloven maar Hem en zijn zekere beloften geloven.

‘Hem geloven – zijn macht en beloften als waar aannemen – biedt ons perspectief, gemoedsrust en vreugde. Zijn verzoening is individueel en persoonlijk. En de verzoening geldt voor ons allen.’

Ouderling David A. Bednar, Facebook, 14 maart 2021, facebook.com/davida.bednar.

Eigen verantwoordelijkheid

‘Toen de Heiland voor onze zonden boette, nam Hij niet onze eigen verantwoordelijkheid om goed te leven weg. De waarde van hard werken, ijver, onze talenten verbeteren, en ons gezin onderhouden worden overal in de Schriften sinds het begin verkondigd.

‘Mijn uitdaging aan u is om uw doelen tegen het licht te houden en vast te stellen met welke daarvan u aan uw gezinsverplichtingen voldoet, op het verbondspad blijft en de vreugde ontvangt die de Heer u toewenst. Bedenk dat u tijd en moeite bespaart als u een doel hebt, door te plannen en geen belangrijke vereisten en deadlines mis te lopen.

‘U hoeft niet bang te zijn, ondanks de gevaren en problemen waarmee u geconfronteerd wordt. U zult gezegend en beschermd worden als u rechtvaardige, zinvolle doelen stelt; vastberaden plant en werkt; en op geloof, bekering, heilsverordeningen en het zoenoffer van de Heiland vertrouwt en u daarop concentreert, terwijl u tot het einde toe volhardt. Wanneer u zich op de tempel richt, kunt u deze doelen bereiken.

‘Ik getuig plechtig van de goddelijke aard van Jezus Christus. Dankzij Hem hoeven we niet bang te zijn, want in Hem is onze vreugde overvloedig.’

Ouderling Quentin L. Cook, Facebook, 8 december 2021, facebook.com/quentin.lcook.

Eerlijke, oprechte persoonlijke gebeden

‘Ik heb in mijn eigen leven gemerkt dat als een dierbare of vriend aangeeft wat ik moet veranderen, zelfs als het waar is, de natuurlijke mens in mij soms tevoorschijn komt en zegt: Je ziet het niet vanuit mijn standpunt, of: Wie ben jij om te oordelen? Of ik denk: Misschien moet je aan jezelf werken. Maar als ik nederig voor mijn hemelse Vader neerkniel en oprecht vraag: “Vader, wat moet ik veranderen?” “Waarvan moet ik me bekeren?” “Waarin schiet ik tekort?” Dan krijg ik een rustig gevoel en kan ik Hem op de bestemde tijd horen. Zijn waarheid, zijn eeuwige waarheid, doordringt dan mijn hart.

‘Op die stille momenten opent een oprecht persoonlijk gebed het venster tot openbaring van onze hemelse Vader. We horen Hem. Hij spreekt tot ons. Als ik naar de stille ingevingen van de Geest probeer te luisteren en mijn hemelse Vader beloof dat ik beter zal opletten waarin ik me kan verbeteren, lijkt het wel alsof ik beter in staat ben om Hem te horen.

‘Echte verandering vindt zelden in één dag plaats. Dat geldt zeker voor mij. Maar na verloop van tijd worden we steeds meer dan we waren. Als we Hem horen en handelen naar de geestelijke leiding die we van Hem ontvangen, stort Hij zijn geest en zijn goedkeuring over ons uit. Er is niets beters dan dat: zijn goedkeuring en Geest voelen. De Heilige Geest bevestigt de liefde van onze hemelse Vader voor ons. En in mijn geval weet ik dat Hij me ervan verzekert dat zelfs deze kleine stappen van vooruitgang me helpen om dichter tot Hem te komen.’

Ouderling Neil L. Andersen, Facebook, 27 december 2021, facebook.com/neill.andersen.

Met een oprechte bedoeling

‘Een zendeling vroeg me onlangs: “Zijn we hypocriet als we niet alle geboden onderhouden die we verkondigen?” Dit is een geweldige vraag! Ik wil die graag beantwoorden. Ik weet dat ik niet volmaakt hoefde te zijn om als lid van het Quorum der Twaalf Apostelen te worden geroepen. Ik weet maar al te goed dat ik niet volmaakt ben. Moeten we volmaakt zijn om de Heer te dienen? Natuurlijk niet. Daar gaat het niet om.

‘Er is een groot verschil tussen opstandigheid en zwakheid. Is het hypocriet om een gebod te verkondigen dat we niet willen onderhouden? Ja, dat is hypocriet. Maar om geboden te verkondigen en dan te struikelen en ons te bekeren – dat is niet hypocriet, want we zijn van plan het gebod te onderhouden. Als we dingen met een oprechte bedoeling doen, betekent het dat we de geboden willen onderhouden. Het is dus niet hypocriet om iets over het verbondspad of Gods geboden te verkondigen als u van plan bent om ze te onderhouden. U weet en u kunt getuigen dat het onderhouden van die geboden bepaalde zegeningen met zich meebrengt.

‘In Moroni 6:8 in het Boek van Mormon staat: “Maar zo dikwijls als zij zich bekeerden en vergeving zochten, met een oprechte bedoeling, ontvingen zij vergeving.” Het is hypocriet als we een fout maken, ons niet bekeren en ons niet willen bekeren. Er is sprake van integriteit als onze daden en ons geloof volkomen in harmonie zijn – dat is hoe we proberen te leven. Maar is het hypocriet als we daar niet altijd toe in staat zijn? Nee, daar gaat het juist om bij bekering, toch? We kunnen ons bekeren van dingen die we ondanks onze goede pogingen niet doen. Door de verzoening van Jezus Christus is vergeving een realiteit.’

Ouderling Dale G. Renlund, Facebook, 15 februari 2022, facebook.com/DaleGRenlund.

Gods goedheid en onvergelijkbare macht

‘Dierbare vrienden, ik getuig dat het zoenoffer van Christus volledig werkzaam voor ons kan zijn als we ons oprecht van onze zonden bekeren. De gave van bekering is een uiting van Gods goedheid jegens zijn kinderen en een teken van zijn onvergelijkbare macht waarmee wij onze zonden kunnen overwinnen.’

Ouderling Ulisses Soares, Facebook, 2 juni 2021, facebook.com/soares.u.