2022
Har du tro som ett barn på Kristus?
December 2022


För mödrar till små barn

Har du tro som ett barn på Kristus?

Jag har inspirerats på så många sätt av mina egna barns tro.

Bild
en mamma som gnuggar näsa med sitt leende barn

Något av det första Jesus Kristus uppmanade sina lärjungar att göra när ha besökte Amerika var att ”bli som ett litet barn” (3 Nephi 11:38).

Hur kommer det sig? Barn vet inte allt. Min fyraåring ställer så många frågor till mig – minst hundra om dagen! Men hennes nyfikenhet och törst efter kunskap kan vara några av de naturliga instinkter hos barn som Frälsaren vill att vi ska ta till oss.

Under det att jag sett mina barn växa har de visat mig tre tydliga lärdomar vad gäller deras tro som barn:

  1. De har fullständig tillit till sina föräldrar.

När mina flickor har problem, eller är ledsna eller rädda, ropar de genast efter mig eller min man. De stannar inte upp och funderar över om de förtjänar att få hjälp. De undrar inte om de har varit tillräckligt lydiga. De bara vet att vi älskar dem och är redo att hjälpa.

Vi kan lita på vår himmelske Fader på samma sätt.

Jag älskar mina döttrar. Men kärleken jag har till dem går inte att jämföra med den kärlek min himmelske Fader har till oss. I samma ögonblick som vi ropar till vår Fader i himlen är han där (se Josua 1:9). Vi kan genast känna hans tröst och frid, och med tålamod och tro kan vi få svar på våra frågor.

Till exempel fick jag för några år sedan ett spännande jobberbjudande. Men jag var rädd att det skulle kräva att jag arbetade på söndagar. Jag hade svårt att besluta mig för vad jag skulle göra, så jag bad och fastade. Jag fylldes av frid och kände mig till och med manad att fråga chefen om jag fick vara ledig på söndagar. Utan tillit som den hos ett barn till min himmelske Fader skulle jag aldrig ha fått modet att ställa sådana villkor, men chefen gick med på det. Så jag inledde ett nytt och spännande kapitel.

  1. De ifrågasätter inte det de får lära sig.

När min dotter var liten frågade hon mig varför hennes magneter fastnade på kylskåpet men inte på väggen. Jag förklarade hur magneter fungerade, och hon trodde genast på den här nya kunskapen och började testa magneten mot olika ytor.

Precis som min dotter litar på svaren jag ger henne, förväntar sig vår himmelske Fader att vi ska lita på hans svar.

När jag hade börjat på mitt jobb uppstod svårigheter. Mina arbetstider tärde extremt mycket på min familj och min chef blev frustrerad på mig. Jag började ifrågasätta svaret jag hade fått att jag skulle tacka ja till jobbet.

Vår himmelske Fader är ”en sanningens Gud och kan inte ljuga” (Ether 3:12), så jag antog att jag inte förstod hans vägledning, vilket fick mig att undra hur många andra maningar jag hade missförstått. Sedan kom jag ihåg Alma den yngres ord: ”Pröva mina ord och utöva en smula tro, ja, även om [du] inte kan göra mera än önska att tro, så låt denna önskan verka i [dig]” (Alma 32:27).

Min önskan var att fortsätta tro på min himmelske Fader, så jag valde att utöva tro och pröva hans maning till mig att tacka ja till det här jobbet, och jag kämpade vidare.

Bild
Kristus vandrar tillsammans med barn
  1. De har en orubblig tro.

Jag blev mycket sjuk när jag var gravid med mitt yngsta barn. Men en eftermiddag ville min dotter ut och vandra. Min man sa till henne att jag var för sjuk för det. Min dotter uppsände en bön och bad sin himmelske Fader att hjälpa mig må bättre och gjorde sig genast redo att åka. Några minuter senare blev min man överraskad av att se mig vaken. Han berättade om vår dotters bön, och hennes uppriktiga tro inspirerade mig att försöka vandra. På något sätt tog jag mig upp på toppen av berget.

Att ha tro till att hålla mig till mitt anställningskontrakt krävde också en sådan tro som min dotter hade. Jag såg inte vad som låg framför mig. Men jag fortsatte framåt med tro på att min himmelske Fader hade lett mig till mitt jobb av en anledning. Och den anledningen visade sig så småningom.

En lugn dag på jobbet berättade en medarbetare för mig hur hon, när hon fick veta att jag var medlem i kyrkan, hade antagit att jag inte skulle vara annorlunda än de stridslystna religiösa människor hon mött förr. Hon sa att hon hade blivit rörd av min respekt och vänlighet mot henne och våra andra kollegor. Vi tillbringade de följande timmarna med att prata om tro och Jesus Kristus.

Hon sa att hon ville tro på honom, och jag fylldes av Anden när jag berättade för henne om evangeliet.

Jag insåg att hon var en av anledningarna till att min himmelske Fader hade lett mig till det här jobbet. Det var ett underverk.

Som president Russell M. Nelson har sagt: ”Underverk kommer enligt din tro på Herren. Det viktiga i den tron är att lita på hans vilja och tidsplan – hur och när han välsignar dig med den mirakulösa hjälp du önskar. Bara din otro kan hindra Gud från att välsigna dig med underverk till att flytta bergen i ditt liv.”1 När jag utövade sådan tro som barn har på hans maning att ta det här jobbet och hålla mig till mitt kontrakt, visade min himmelske Fader mig sin förmåga att åstadkomma underverk.

Vår tro som den hos ett barn håller oss kvar på stigen

Livet kan göra det svårt att hålla fast vid en enkel men ändå kraftfull tro som den hos ett barn. Vår Frälsare vet det. Det är därför han uppmanar oss att begrunda barnens exempel på ståndaktighet. Om vi har ett hjärta som är öppet för tillit till vår himmelske Fader och hans profeter, som små barn har, får vi uppleva en otrolig andlig tillväxt och kan bättre förstå den kärlek och plan han har för var och en av oss.