2022
Tro på Jesus Kristus – Nyliga budskap från profeter och apostlar
December 2022


Endast digitalt

Tro på Jesus Kristus – Nyliga budskap från profeter och apostlar

Läs om levande profeters nyliga lärdomar på sociala medier om Jesus Kristus.

Bild
Kristus tillsammans med nephiterna

Den ene efter den andre, av Walter Rane

”Tro på Jesus Kristus är grunden till all tro och det som leder till gudomlig kraft”, lärde president Russell M. Nelson.1 Han fortsatte:

”Allt gott i livet – varje potentiell välsignelse av evig betydelse – börjar med tro. Att låta Gud råda i våra liv börjar med tro på att han är villig att vägleda oss. Sann omvändelse börjar med tro på att Jesus Kristus har makten att rena, hela och stärka oss.

’Förneka inte Guds makt’, förkunnade profeten Moroni, ’för han verkar med makt, enligt människobarnens tro’ [se Moroni 10:7; betoning tillagd]. Det är vår tro som frigör Guds kraft i våra liv.”2

Hur kan vi stärka vår tro på vår himmelske Fader och Jesus Kristus, och vilka välsignelser får vi i livet när vi gör det? De här nyliga lärdomarna från profeter och apostlar ger en del insikter.

Sann frid som övergår allt förstånd

”Under det gångna året har vi alla behövt tackla dramatiska och oväntade händelser.

Mitt i denna osäkerhet finns bara ett sätt att känna frid – sann frid som övergår allt förstånd. Den friden finner vi i tron på Herren Jesus Kristus.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 28 mars 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

Nyckeln till att ta emot uppenbarelser

”Vi läser i Mormons bok att den forne profeten Nephi lärde att tron på Jesus Kristus är nyckeln till att ta emot uppenbarelser om sanningen och nyckeln till förvissningen om att vi följer Frälsarens vägledning.

Vi får höra den rösten tack vare vår tro på honom. Med tillräcklig tro ber vi om vägledning i avsikt att gå och göra vad han än ber oss göra. Vi kommer att ha utvecklat tro till att veta att vad han än ber oss göra blir till välsignelse för andra och vi kan bli renade i den processen tack vare hans kärlek till oss.”

President Henry B. Eyring, Facebook, 17 nov. 2021, facebook.com/henry.b.eyring.

Din relation med din himmelske Fader och Jesus Kristus

”Jag säger ofta till unga vuxna att de är dyrbara. Jag upprepar det här budskapet ofta eftersom jag vet att det är sant. Jag försäkrar er om att ni är mycket, mycket dyrbara för er himmelske Fader och för Herren Jesus Kristus.

Jag inser att det finns många påtryckningar i världen i dag. Många röster hörs i världen i dag via sociala medier.

Men jag vill att ni ska veta att den viktigaste rösten, det viktigaste som behöver ske i era liv, är att ni finner en lugn stund då ni bara kan vara tysta och faktiskt veta att vår himmelske Fader älskar er, att ni var och en är hans son eller hans dotter och att Herren Jesus Kristus är er Frälsare och er Återlösare.”

President M. Russell Ballard, Facebook, 8 jan. 2021, facebook.com/mrussell.ballard.

Frälsarens liv

”Genom att studera vår Frälsares liv kommer vi närmare honom … Jag uppmanar er att ta er tid att lära känna Fridsfursten – hans födelse, liv, budskap och uppståndelse. Ju mer vi lär oss om honom och följer hans exempel, desto mer frid kan vi känna i oroliga tider.”

Äldste Jeffrey R. Holland, Facebook, 20 dec. 2021, facebook.com/jeffreyr.holland.

Mer glädje, lycka och frid

”Vi begrundar och gläds över allt som Frälsaren har gjort för oss. Han gav sitt liv som en ställföreträdande försoning för att övervinna döden och bereda hela människosläktet återlösning. Jag lovar att vi genom att följa hans ljus och exempel får större glädje, lycka och frid i det här livet än genom något annat.”

Äldste Quentin L. Cook, Facebook, 17 april 2022, facebook.com/quentin.lcook.

Frälsarens föredöme

”Vad lär vi oss av Frälsarens liv som kan stärka vår tro?

Jesus visade oss genom sin födelse att en själs värde inte beror på hans eller hennes omständigheter eller omgivning. Han, jordens store Skapare, föddes i fattigdom, i ett stall bland djur, eftersom det inte fanns något gästrum för honom, Josef och Maria. Vi kan ha tro på honom, i vetskap om att vem vi än är och vilka våra omständigheter än är, ser han till hjärtat, och var och en av oss har ett stort värde för honom.

Jesus visade oss genom sitt liv att varje själ kan växa och utvecklas. Faderns och Sonens kärlek är grunden till vår glädje här och härefter, men vår himmelske Fader förväntar sig att vi bygger på den grundvalen och växer såsom Jesus gjorde. Vi kan också växa steg för steg med hans hjälp.

Jesus visade oss genom sitt lidande och sin död att kärlek innebär tjänande och uppoffringar. När vi tjänar andra så som han gjorde kan vi ha fullkomlig tro på Frälsaren. Han har gett sitt liv för oss, och nu har han all makt att skydda och välsigna oss som sina vänner.

Jag ger dig mitt fasta vittnesbörd om att Jesu Kristi uppståndelse är ett faktum. Du kan leva med ett fullkomligt hopp i Kristus om den hjälp du behöver nu och för det eviga liv som ska komma.”

Äldste D. Todd Christofferson, Facebook, 16 mars 2021, facebook.com/dtodd.christofferson.

Vad tro är

”Under en andakt för fransktalande unga vuxna delade Kathy och jag med oss av våra tankar och känslor kring trons princip. Aposteln Paulus sa att ’tron är en övertygelse om det man hoppas, en visshet om ting som man inte ser’ [Hebreerbrevet 11:1]. Övertygelse. Visshet. Detta är vad tro är. Detta är vad tillförsikt är. Det är verkligt. Det är en del av vårt innersta jag.

Jag uppmuntrade de här unga vuxna att tro på dessa sex viktiga saker:

1. Tro på Gud.

2. Tro på att du är en dotter eller son till Gud och att han känner dig personligen och älskar dig fullständigt.

3. Tro på att du kan tala med din himmelske Fader och han då sänder sin Ande över dig.

4. Tro på att Guds rike breder ut sig över världen och att var och en av oss är en viktig del i förberedelserna för Frälsarens andra ankomst.

5. Tro på att andra som du känner ska ta till sig Jesu Kristi evangelium.

6. Tro på att Jesus Kristus är världens Frälsare.

Som din vän och medlärjunge, utan någon annan motivation än min kärlek och respekt för dig, försäkrar jag dig om att din tro på Jesus Kristus inte är förgäves. Du ska få träffa honom igen. Hela världen kommer att veta att han är Guds Son. Jag har lärt känna honom och känner hans närvaro. Jag vittnar med visshet om att han lever, att han har uppstått och att hans kärlek till oss är bortom beskrivning.”

Äldste Neil L. Andersen, 21 feb. 2021, facebook.com/neill.andersen.

En ny kraft

”När vi beslutsamt anstränger oss växer vår tro på Jesus Kristus. Och allteftersom den växer får vi himmelska gåvor, kraft och förmåga att göra det vi inte kunde göra utan den. När vi stärker vår tro känner vi plötsligt en ny kraft: kraften i Kristus och hans försoning. Vi börjar känna hans gillande, hans kärlek och hans nåd.”

Äldste Neil L. Andersen, 13 feb. 2022, facebook.com/neill.andersen.

Kontakt med Gud

”Kontakt ger mening åt livet.

Kontakten med Gud, familjen och varandra (det jag kallar förbundsgemenskap) ger störst, ömmast och djupast innebörd åt våra liv.”

Äldste Gerrit W. Gong, Facebook, 3 mars 2022, facebook.com/gerritw.gong.