2023
Utveckla ”orubblig tro” på Jesus Kristus – och hans profeter
Mars 2023


Endast digitalt: Unga vuxna

Utveckla ”orubblig tro” på Jesus Kristus – och hans profeter

(2 Nephi 31:19)

Är det möjligt att finna frid i oroliga tider?

Bild
ett äldre missionärspar som ber

Bilden är arrangerad

I februari 2010 verkade min man och jag som missionsledare för Chilemissionen Santiago Öst. Tillsammans med våra missionärer och det chilenska folket upplevde vi den fruktansvärda jordbävningen som uppmätte 8,8 på richterskalan.

Den var en av de mest skrämmande upplevelser vi någonsin haft. Den skakade om vårt hem, men den skakade inte om vår tro på Jesus Kristus och hans profeter. Faktum är att den stärkte vår övertygelse om att levande profeter kan förbereda oss för allting.

Nio månader tidigare hade Herren förberett oss genom en av sina utvalda profeter, äldste Richard G. Scott. När han avskilde oss till att verka som missionsledare gav han oss inspirerade råd. Han sa att många gånger under vår mission skulle Anden väcka oss tidigt på morgonen. Han uppmanade oss att skriva ner och agera på de budskap Anden undervisade oss om, och han lovade oss att om vi gjorde det skulle vi få uppleva underverk.

De orden uppfylldes när Anden väckte mig bara två veckor före jordbävningen och uppenbarade för mig att vi behövde förbereda våra missionärer för en jordbävning. Vi följde den maningen, och när jordbävningen kom upplevde vi de underverk av frid och trygghet som äldste Scott hade lovat oss.

Välj att följa profeten

Den här upplevelsen påminde oss om att vi kan finna frid i en orolig värld när vi väljer att följa våra profeters inspirerade råd.

Tänk på dessa tillfällen då Nephi fann frid genom att välja att tro på sin far, profeten Lehi:

  • När Lehi sa att Gud hade sagt åt honom att ta sin familj och fly från den alltmer ogudaktiga staden Jerusalem valde Nephi att utöva ”orubblig tro” (2 Nephi 31:19) och ”ropade till Herren” (1 Nephi 2:16). Som svar på Nephis bön uppmjukade Herren Nephis hjärta. Men Nephi måste fortfarande välja att tro på att Gud faktiskt talade till Lehi. Nephi handlade i tro och kunde följa sin far profeten ut i vildmarken med frid i hjärtat.

  • När Lehi förklarade för Nephi och hans bröder att Gud ville att de skulle återvända till Jerusalem för att hämta mässingsplåtarna valde Nephi återigen villigt att tro på att det hans profet och far sa var Guds vilja. Nephi kom ihåg svaret han tidigare fått. Han förkunnade sin orubbliga avsikt att lita på Herren: ”Jag ska gå och göra det som Herren har befallt” (1 Nephi 3:7).

När jag läser och begrundar Nephi frågar jag mig själv: Har jag tillräckligt med orubblig tro för att välja att följa profeten, även om han uppmanar mig att göra svåra saker? Vilket andligt arbete behöver jag utföra för att utveckla orubblig tro?

Välj att utföra det andliga arbetet

Tre andliga vanor har hjälpt mig att stärka min tro på Gud och lita på att han talar till oss genom sin profet:

  1. Jag ber. Jag går till en lugn plats, ställer mig på knä och vädjar till Gud om hjälp att förstå och ha större tro. Jag ställer uppriktiga frågor och ber om hjälp med att ödmjuka mig och komma ihåg att jag inte ser den eviga bilden av mitt liv, som han gör.

  2. Jag studerar skrifterna, särskilt Mormons bok, eftersom den har stor kraft att bjuda in den Helige Anden i mitt liv. Jag slår upp ord och uttryck som hör ihop med det ämne som jag undrar över. Jag studerar nutida profeters ord. Jag läser min patriarkaliska välsignelse. Jag begrundar. Jag memorerar. Jag läser till och med högt.

  3. Jag lyssnar. Jag kopplar bort världen genom att stänga av mobilen, internet och alla andra konkurrerande ljud. Jag lyssnar till mitt förstånd och mitt hjärta eftersom det är där den Helige Anden talar till mig (se Läran och förbunden 8:2–3).

När jag utför det nödvändiga andliga arbetet får jag alltid en fridfull försäkran om att profeten talar sanning. Ibland får jag bekräftelse snabbt. Ibland tar det tid. Men jag vittnar om att svaren alltid kommer.

Efter Nephis död fortsatte hans yngre bror Jakob att uppmana oss att välja att utföra det andliga arbetet att utveckla orubblig tro på våra profeter.

Jakobs löfte lyder: ”Därför utforskar vi profeterna, och vi får många uppenbarelser och har profetians ande. Och med alla dessa vittnen får vi ett hopp, och vår tro blir så orubblig att vi i sanning kan befalla i Jesu namn, och själva träden lyder oss, liksom bergen och havets vågor” (Jakob 4:6; betoning tillagd).

Vi kan välja att utföra det andliga arbete som behövs för att utveckla orubblig tro på Jesus Kristus och på våra levande profeter. När vi gör det kan vi belönas med ljuvliga, eviga välsignelser som lyser upp lärjungeskapets förbundsstig och ger oss den frid och det mod vi behöver för att stå emot all slags turbulens i våra liv.