2023
När min värld var mörk vände jag mig till Kristus
Mars 2023


”När min värld var mörk vände jag mig till Kristus”, Liahona, mars 2023.

Unga vuxna

När min värld var mörk vände jag mig till Kristus

Med så många mörka saker som hände omkring mig var jag osäker på vad det innebar att ha en grund i Kristus.

Bild
kvinna som ser mot ett ljus

Fotografi från Getty Images, bilden är arrangerad

Under en av de senaste generalkonferenserna talade president Henry B. Eyring, andre rådgivare i första presidentskapet, om de svåra tiderna i världen: ”Aposteln Paulus skrev till Timoteus: ’Du ska veta att i de sista dagarna blir det svåra tider.’ (2 Timoteusbrevet 3:1) …

Och därför kommer det att bli svårare, inte lättare, att hedra förbunden vi måste ingå och hålla för att efterleva Jesu Kristi evangelium.”1

När jag hörde de här orden kände jag mig orolig. Jag hade redan problem i mitt hem i Venezuela. Så på den tiden bar jag på frågor som ”Hur kan jag fortsätta vara optimistisk när världen är så mörk?” och ”Hur kan jag se fram emot en ljus framtid i en sådan bister nutid?”

Men president Eyring erbjöd lösningen. Han citerade Helaman 5:12 som handlar om att bygga vår grundval ”på klippan, vår Återlösare, som är Kristus”.

Jag har alltid trott att det här skriftstället är sant, men det verkade mycket lättare sagt än gjort att bygga min grundval på Frälsaren. Likväl har jag, när jag närmat mig Kristus, sett att allt samverkar till vårt bästa när vår tro är fast grundad på honom (se Läran och förbunden 90:24).

Jag kände mig övergiven

För några månader sedan fick jag förödande nyheter från min familj. Min värld tycktes falla ihop inför mig. Jag kände mig avdomnad, förvirrad och så orolig att jag till och med blev sjuk!

Jag förstod inte varför vi stötte på sådana svårigheter när jag försökte vara trofast. Jag undrade om jag hade gjort något fel. Framtiden såg dyster ut och jag kände mig övergiven av min himmelske Fader och Jesus Kristus.

Mitt i mina lidanden pratade jag med en god vän. Han sa något som jag aldrig ska glömma: ”Jag tror att den här situationen är ett bra tillfälle för dig att begrunda din personliga relation till Herren. Vad som än händer är det upp till dig att vända dig till honom för att få hjälp. Om du gör det ger han dig den kärlek och lindring du behöver just nu.”

De orden förändrade mitt perspektiv. Jag var arg, sårad och förvirrad över mina omständigheter, men jag hade ett val. Oavsett vad vi går igenom, vilka rädslor vi har eller vilka svårigheter vi ställs inför, finns Jesus Kristus alltid vid vår sida. Vi har valet att vända oss till honom med tro i svåra stunder, inte bort ifrån honom.

Det är vi stärker vår grund av tro på honom och står emot svårigheterna i världen. Genom att välja honom.

Som äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Så, bli i denna luttringens ugn inte arg på Gud, utan kom i stället närmare Gud. Anropa Fadern i Sonens namn. Vandra med dem i Anden, dag för dag. Låt dem undan för undan visa att de är dig trogna. Lär känna dem och dig själv på djupet.”2

Kristus väntade på att jag skulle vända mig till honom för att få hjälp. Det betydde inte att han skulle få alla mina problem att försvinna eller genast fixa allt i mitt liv och i min familj, men han hjälpte mig att bli bättre, finna glädje och bli mer förfinad.

Och med tiden, i det att jag sökte Frälsaren genom bön, skriftstudier och tro, hjälpte han mig att förlåta mina familjemedlemmar och inbjuda glädje i mitt liv igen, även om vissa problem fortfarande inte har löst sig.

Ett löfte om trygghet

Nu råder verkligen den svåra sista tiden. Vi hör om krig och krigsrykten, om pandemier och naturkatastrofer – och jag är säker på att vi har ännu svårare tider framför oss. Men genom att bygga på den klippa som är Jesus Kristus och förlita oss på honom får vi alltid frid och glädje, oavsett vad vi ställs inför. Som president Eyring också sa: ”För dem av oss som är oroliga för oss själva och för dem vi älskar finns det hopp i löftet som Gud har gett om en säker plats i kommande stormar.”3

Vilket mäktigt och vackert löfte. Och jag har sett detta löfte uppfyllas i mitt liv. Jag vet att det här är Jesu Kristi återställda evangelium och att han är källan till alla välsignelser. Han är ljuset, han är vår Frälsare och vi är hans får. Låt oss välja honom och välja tro.

Författaren bor i Zulia, Venezuela.