2023
Frid i Jesus Kristus – Nyliga budskap från profeter och apostlar
Mars 2023


Endast digitalt

Frid i Jesus Kristus – Nyliga budskap från profeter och apostlar

Se vad levande profeter nyligen har undervisat om på sociala medier om den frid vi kan känna genom Jesus Kristus.

Bild
Kristus botar Petrus svärmor

Illustration: James Johnson

På generalkonferensen i oktober 2022 talade president Russell M. Nelson om Jesu Kristi kraft att skänka frid, hopp och vila till våra liv: ”Ni kan övervinna de andligt och känslomässigt utmattande plågorna i världen, bland annat arrogans, högmod, ilska, omoral, hat, girighet, avund och rädsla. Trots de distraktioner och förvrängningar som virvlar omkring oss kan ni finna sann ro – det vill säga lättnad och frid – även mitt i era mest plågsamma problem.”1

Medlemmarna i första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum har talat på generalkonferensen om hur Jesus Kristus kan ge oss frid, tröst och vila. De har också delat med sig av budskap om de här ämnena på sociala medier, bland annat följande:

Dela med er av Jesu Kristi ljus

Bild
President Russell M. Nelson

”Eftersom så många av oss kämpar med det gångna årets utmaningar och mer, kan det vara svårt att veta vart vi kan vända oss för att få frid …

Jag uppmanar er att dela med er av Frälsarens Jesu Kristi ljus till människor omkring er. Det är hans ljus och hans kärlek som helar våra hjärtan … i alla livets svårigheter.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 16 jan. 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

Följ Jesu Kristi lärdomar

Bild
President Russell M. Nelson

”Vi har alla behövt ta itu med dramatiska och oväntade händelser.

Mitt i denna osäkerhet finns bara ett sätt att känna frid – den verkliga friden som övergår allt förstånd. Den friden finner vi i tron på Herren Jesus Kristus.

Den här palmsöndagen uppmanar jag er att göra den kommande veckan helig i sann bemärkelse genom att inte bara minnas dessa palmblad som viftades för att hylla Jesu inträde i Jerusalem – utan genom att minnas märkena i hans handflator.

Efter allt som Jesus Kristus gjorde för dig uppmanar jag dig att göra något den här veckan för att följa hans lärdomar. Du kan låta dina böner vara mer uppriktiga. Du kan förlåta någon eller hjälpa en vän i nöd. Du kan starta denna dag med en ny andlig strävan.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 28 mars 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

Sök den glädje som är evig

Bild
President Dallin H. Oaks

”Vi lever i svåra tider: krig och rykten om krig, jordbävningar, tromber, tsunamier och prognoser om framtida ekonomiska katastrofer. Än viktigare är att värderingar och normer som hedrats i tusentals år nu förnekas eller åsidosätts. Själviskhet ersätter tjänande. Det onda kallas gott, och det goda kallas ont.

Även om människor hjärtan sviker dem bör ni fatta mod. Det har alltid funnits svåra tider. Vi, era föregångares generationer, har överlevt allvarliga svårigheter, och det kommer ni också att göra. Svaret på alla dessa utmaningar är detsamma som det alltid har varit. Vi har en Frälsare och han har lärt oss vad vi bör göra.

’Detta har jag sagt er för att ni ska ha frid i mig. I världen får ni lida, men var frimodiga: jag har övervunnit världen’ (Johannes 16:33).

Mormons bok lär att Guds barn är till för att de ska kunna ha glädje (2 Nephi 2:25). Denna storslagna sanning är grundläggande i vår livsfilosofi. Den slags glädje som avses i skrifterna är inte den lycka vi upplever i tillfälliga nöjesrus. Den glädje vi skapades för är varaktig.

Jag tror att vår största glädje står att finna genom Jesu Kristi evangelium, som förklarar vårt ursprung som andar, världens skapelse, meningen med vårt jordeliv och vår bestämmelse i evigheten.

Värdesätt och utöka dina familjeband. Uppskatta och använd dina möjligheter till skapande i ett evigt äktenskap. Och värdesätt dina vänskapsband och möjligheter till lärande och tjänande, för dessa ansträngningar kan också leda till den glädje som är evig.”

President Dallin H. Oaks, Facebook, 8 nov. 2022, facebook.com/dallin.h.oaks.

Tillit till vår himmelske Fader och Jesus Kristus

Bild
President Dallin H. Oaks

”Jag vill dela med mig av ett budskap till dem av er som är unga. Jag älskar er. Jag vill hjälpa er. I dessa tider behöver vi alla kärlek och den omsorg om andra som den medför. Hur hanterar ni och era jämnåriga de många utmaningar ni möter?

De överhängande farorna för oss personligen och covid-19-pandemins inverkan på utbildning och ekonomi ökar förvisso allas oro, och som ni vet är oro inom andra områden också jämförelsevis stor bland ungdomar.

Oavsett orsakerna till den kraftigt ökande ångesten och medföljande psykiska diagnoser, är vårt främsta försvar alltid vår tro på Herren Jesus Kristus. Vi litar på hans löften om frid och den rening som hans försoning möjliggör. I stället för att dras med i den oro och rädsla som kännetecknar er generation bör ni förlita er på den förvissning som kommer av en kärleksfull himmelsk Fader. Professionell rådgivning ska också åtfölja den här processen när så är lämpligt.

Jag uppmanar er att förlita er på maningarna från hans kärleksfulle Son, en Frälsare som har försäkrat oss om att ’om ni är redo ska ni inte frukta’ (Läran och förbunden 38:30).”

President Dallin H. Oaks, Facebook, 10 nov. 2020, facebook.com/dallin.h.oaks.

Håll buden

Bild
President Dallin H. Oaks

”Även i denna svåra tid är principerna som vi som kyrkans ledare hoppas att ni ska förstå samma grundprinciper för tro på Jesus Kristus och lydnad mot hans evangelium som vi alltid har undervisat om.

När vi lyder buden har Herren lovat oss: ’Min frid ger jag er. Jag ger er inte det som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och tappa inte modet’ (Johannes 14:27).

Frid och upphöjelse är de utlovade följderna av att hålla buden och lita på Herren.

Vägen framåt är tydlig: ’Förtrösta på Herren av hela ditt hjärta, förlita dig inte på ditt förstånd. Räkna med honom på alla dina vägar, så ska han jämna dina stigar’ (Ordspråksboken 3:5–6).”

President Dallin H. Oaks, Facebook, 10 sep. 2020, facebook.com/dallin.h.oaks.

Tjäna varandra

Bild
President M. Russell Ballard

”Vi lever i en värld av ovisshet, komplexitet och förvirring. Vardagens krav kan tära på oss. Jag tror att det finns en enkel men djupsinnig princip som kan bidra till att vi befrias från det här tilltrasslade nätet av utmaningar för att finna sinnesfrid och lycka: tjäna varandra.

Det finns många små och enkla sätt och omständigheter där vi kan tjäna och visa kärlek till andra hemma, i kyrkan och i våra samhällen.

Stora ting uträttas genom enkla och små handlingar av vänlighet och tjänande. Sammantagna blir dessa till ett liv fyllt av kärlek till vår himmelske Fader, hängivenhet mot Herren Jesu Kristi verk och en känsla av frid och glädje varje gång vi räcker varandra en hand.”

President M. Russell Ballard, Facebook, 1 sep. 2022, facebook.com/mrussell.ballard.

Vänd er till Herren för tillhörighet

Bild
President M. Russell Ballard

”Vår Frälsare Jesu Kristi uppståndelse ger mig och alla som tror på hans namn evigt hopp trots de utmaningar vi möter i livet. Liksom på den där första påskmorgonen kan vi väckas till ett nytt liv i Kristus, med nya och underbara möjligheter och nya verkligheter genom att vända oss till Herren för att finna tillhörighet.

President M. Russell Ballard, Facebook, 17 april 2022, facebook.com/mrussell.ballard.

Be ofta

Bild
President M. Russell Ballard

”När saker och ting är i uppror, som de är i vår tid i dag, vill Herren att vi ska vända oss till honom i bön.

Jag tänker ofta på dem av er som lider, är oroliga, rädda eller känner er ensamma. Jag försäkrar er var och en att Herren känner er, att han är medveten om er oro och vånda, och att han älskar er – innerligt, personligen, djupt och för evigt. Be ofta och låt er Fader i himlen veta vad ni känner innerst inne.

Varje kväll när jag ber, ber jag Herren välsigna alla som tyngs av sorg, smärta, ensamhet och vemod. Jag vet att andra ledare i kyrkan uttrycker samma bön. Våra hjärtan, enskilt och kollektivt, ömmar för er och våra böner sänds upp till Gud för er skull.

Precis som jag kallade till bön under generalkonferensen i oktober 2020 upprepar jag den uppmaningen i dag. Oavsett hur du ber eller vem du ber till, ber jag dig utöva din tro – vilken tro du än har – och be för ditt land och för dina nationella ledare. Det finns inget viktigare just nu än att alla nationers folk ber om gudomlig inspiration och vägledning.”

President M. Russell Ballard, Facebook, 6 maj 2021, facebook.com/mrussell.ballard.

Sträva efter att följa honom

Bild
President M. Russell Ballard

”Framför allt är jag tacksam för Herren Jesus Kristus och hans exempel för mig. I vår strävan att följa honom och bli hans trofasta lärjungar kan vi finna frid, glädje och lycka trots de världsliga problem som omger oss.”

President M. Russell Ballard, Facebook, 27 nov. 2020, facebook.com/mrussell.ballard.

Be om välsignelser och vägledning

Bild
President M. Russell Ballard

”Jag känner till bönens kraft av egen erfarenhet. Nyligen var jag ensam på mitt kontor. Jag hade nyss genomgått en operation i handen. Den var gul och blå, svullen och gjorde ont. När jag satt vid skrivbordet kunde jag inte fokusera på viktiga och avgörande frågor eftersom jag blev så distraherad av smärtan.

Jag knäböjde i bön och bad Herren hjälpa mig fokusera så att jag kunde utföra mitt arbete. Jag reste mig och gick tillbaka till pappershögarna på skrivbordet. Nästan omedelbart fick jag en mental klarhet och skärpa, och jag kunde slutföra de brådskande ärendena jag hade.

Världens nuvarande kaotiska situation kan verka skrämmande när vi tänker på mängden problem och utmaningar. Men det är mitt innerliga vittnesbörd att om vi i bön ber vår himmelske Fader om de välsignelser och den vägledning vi behöver, kommer vi att veta hur vi kan vara till välsignelse för våra familjer, grannar, samhällen och till och med de länder vi bor i.”

President M. Russell Ballard, Facebook, 26 okt. 2020, facebook.com/mrussell.ballard.

Stötta varandra

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

”Livet kan vara en utmaning … men när vi stöttar varandra och litar på Jesus Kristus hjälper han oss genom livets prövningar.”

Äldste Jeffrey R. Holland, Facebook, 14 sep. 2022, twitter.com/HollandJeffreyR.

Vänd dig till Jesus Kristus

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

”Genom att studera vår Frälsares liv kommer vi närmare honom … Jag uppmanar dig att ta dig tid att lära känna Fridsfursten – hans födelse, liv, budskap och uppståndelse. Ju mer vi lär oss om honom och följer hans exempel, desto mer frid kan vi känna i oroliga tider.”

Äldste Jeffrey R. Holland, Facebook, 20 dec. 2021, facebook.com/jeffreyr.holland.

”Sedan generalkonferensen har jag fortsatt begrunda hur vi kan finna gudomlig tröst medan vi befinner oss i den här jordiska världen. Vi ser alltför mycket av konflikter, ilska och allmän ohövlighet omkring oss. Som väl är har den nuvarande generationen inte haft ett tredje världskrig att utkämpa. Inte heller har vi upplevt en global ekonomisk krasch som den 1929 som ledde till den stora depressionen.

Men vi står inför ett slags tredje världskrig som inte är ett krig där vi ska krossa våra fiender, utan en rekrytering av Guds barn som ska bry sig mer om varandra och hjälpa till att hela såren vi finner i en konfliktfylld värld. Den stora depression vi nu står inför har mindre att göra med den externa förlusten av våra besparingar och mer att göra med den interna förlusten av vårt självförtroende, med ett verkligt underskott i tro och hopp och kärlek runt omkring oss.

Men de verktyg vi behöver för att skapa ljusare tider och bygga upp en ekonomi av genuin godhet i samhället finns i överflöd i Jesu Kristi evangelium. Så hur finner vi i en värld ’så drabbad av stormar utan att få någon tröst’, som Jehova sa att den skulle bli, det han kallar ’fridsförbund’? Vi finner det genom att vända oss till honom som sa att han skulle förbarma sig över oss och ’med evig nåd’ ge våra barn frid (se Jesaja 54:8, 10–11, 13).”

Äldste Jeffrey R. Holland, Facebook, 10 aug. 2021, facebook.com/jeffreyr.holland.

Utöva frid på ett personligt sätt

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

”Trots skrämmande profetior och oroande skriftställen som förkunnar att friden i stort ska tas bort från jorden har vår egen älskade Russell M. Nelson sagt att det inte betyder att den måste tas bort från oss individuellt!

Så låt oss … utöva frid på ett personligt sätt, genom att tillämpa nåden och den läkande salvan i Herren Jesu Kristi försoning på oss själva och på våra familjer och på alla som vi kan nå runt omkring oss.

Mitt ibland oss finns det många som kämpar med ett antal utmaningar – fysiska eller känslomässiga, sociala eller ekonomiska, eller ett dussin andra problem. Men många av dem är vi inte starka nog att hantera själva, för hjälpen och friden vi behöver är inte av den sort ’som världen ger’ (Johannes 14:27). Nej, för de verkligt svåra problemen behöver vi det som skrifterna kallar ’himlens krafter’ (Läran och förbunden 121:36).

Trots att han fick utstå förräderi och smärta, misshandel och grymhet, och bar alla människosläktets sammantagna synder och bedrövelser, tittade den levande Gudens Son ner längs jordelivets långa resa, såg oss den här helgen och sa: ’Frid lämnar jag åt er. Min frid ger jag er. Jag ger er inte det som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och tappa inte modet’ (Johannes 14:27).”

Äldste Jeffrey R. Holland, Facebook, 3 april 2021, facebook.com/jeffreyr.holland.

Ge all er tilltro till Jesus Kristus

Bild
Äldste Dieter F. Uchtdorf

”Mitt hjärta sörjer över den plågsamma ensamheten och tröttsamma rädslan som ni kanske upplever just nu. Men tack vare vår älskade Återlösares offer har döden ingen udd, graven ingen seger, fel kommer att ställas tillrätta och Satan har ingen bestående makt.

’På kvällen gästar gråt, på morgonen kommer jubel’ (Psaltaren 30:6).

Kristi fullkomliga, djupa och varaktiga kärlek ger oss tillförsikten att ta oss igenom våra rädslor. Tack vare hans härliga uppståndelse kan vi lita fullständigt på honom, även i de svåraste stunderna.

’Gud är vår tillflykt och styrka’ (Psaltaren 46:2).

’Bli stilla och besinna att jag är Gud’ (Psaltaren 46:11).”

Äldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 17 april 2022, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Lär känna Frälsaren

Bild
Äldste David A. Bednar

”Några av er tror kanske att Jesus Kristus är Guds Son och att han frambar ett oändligt och evigt försoningsoffer. Men ni kanske också tror att hans försoning fungerar för alla andra – men inte för dig. Du utövar tro på Frälsaren men tror kanske inte att alla hans utlovade välsignelser är tillgängliga för dig eller kan verka i ditt liv. Jag uppmanar dig att inte bara ha kunskap om Herren utan att också lära känna honom.

Frälsaren har uppmanat oss att bli så som han är. Vi lär känna Herren när vi genom kraften i hans försoning försöker bli som han. Vi lär känna Herren genom att tjäna honom och arbeta i hans rike. Vi lär känna Herren mer fullständigt när vi inte bara tror på honom utan även litar på honom och det han förvissar oss om.

Att lita på honom – att hålla hans kraft och löften för sanna – inbjuder till perspektiv, frid och glädje i våra liv. Hans försoning är för individen – den är personlig. Och den är till för var och en av oss.”

Äldste David A. Bednar, Facebook, 14 mars 2021, facebook.com/davida.bednar.

Följ Frälsarens ljus och exempel

Bild
Äldste Quentin L. Cook

”Den här påsken begrundar vi och gläds åt allt som Frälsaren har gjort för oss. Han gav sitt liv som en ställföreträdande försoning för att övervinna döden och bereda hela människosläktet återlösning. Jag lovar att vi genom att följa hans ljus och exempel får större glädje, lycka och frid i det här livet än genom något annat.”

Äldste Quentin L. Cook, Facebook, 17 april 2022, facebook.com/quentin.lcook.

Ha förtroende för Jesus Kristus

Bild
Äldste Ulisses Soares

”Rosana och jag fick nyligen äran att tala med elever på BYU–Idaho. Vi ägnade lite tid åt att samtala om de bekymmer som många ungdomar har uttryckt angående hur man kan känna tillförsikt och frid inför framtiden när förhållandena i världen inte ser så lovande ut.

Jag försäkrar er om att vårt förtroende för vår Frälsare Jesus Kristus stärker oss så att vi kan fortsätta framåt i livet, trots de svårigheter vi går igenom.

Att komma till honom tynger inte ner oss eller begränsar vår frihet! Snarare ger det oss skäl att ha ett fast hopp och ger oss ett fast ankare för våra själar, vilket ger oss en varaktig inre frid som vi behöver för att leva i dessa tider och finna vila i honom.

Om vi inte vänder oss bort från ljuset som vi får av Frälsaren får vi inte en ihålig känsla av tomhet i våra liv, utan en fullhet som upptar våra själars innersta kamrar.

Det är genom Frälsaren Jesus Kristus och hans helande försoningsoffer som vi kan stå rakryggade och starka, trots motgångar. Frälsarens helande kraft fyller våra själar med frid, ljus, förståelse, glädje och kärlek.”

Äldste Ulisses Soares, Facebook, 20 maj 2021, facebook.com/soares.u.