2023
Förberedelse och utveckling
April 2023


”Förberedelse och utveckling”, Liahona, april 2023.

Till föräldrar

Förberedelse och utveckling

Bild
far tittar på när hans son skriver på ett papper

Kära föräldrar!

Månadens nummer kan hjälpa er inleda samtal med era barn om hur förberedelse hjälper vår utveckling mot evig frälsning. Förslagen nedan handlar om ämnen som att förbereda sig för evigheten, den Helige Andens roll i timlig och andlig utbildning och hur man kan göra veckan före påsk mer meningsfull.

Samtal om evangeliet

Förberedelse för evigheten

Läs president Nelsons artikel ”Jesus Kristus är vår Frälsare” på sidan 4. Finns det släktingar som ni ser fram emot att träffa igen i nästa liv? Vilka förrättningar skulle hjälpa er familj att vara tillsammans för evigt? Fråga: ”Fattar vi beslut för nuet eller för evigheten?”

Sätt Kristus i centrum för påsken

Använd förslagen i artikeln ”Att göra påsken till en tid då du minns Frälsaren” på sidan 8, samla familjen och samtala om vad ni kan göra för att minnas Frälsaren mer under påskfirandet. Vilka av skriftställena, psalmerna eller konstverken vill er familj lära sig mer om?

Utveckling genom lärande

Gå igenom ”Utbildning: En andlig strävan” på sidan 18. Hur har er familj välsignats när ni har sökt den Helige Anden för att hjälpa er i er utbildning? Finns det sätt för er att inbjuda den Helige Anden att vara en större del av ert lärande, även i fråga om världslig utbildning? Hur kan ni och er familj hjälpa varandra att få mer utbildning? Skulle ett av kyrkans utbildningsprogram passa någon i er familj?

Kom och följ mig Familjekul

Uppenbarelsens sinne

Matteus 16

Petrus såg och hörde Frälsarens undervisning. Men han fick sitt vittnesbörd om Kristus genom uppenbarelse snarare än genom sina fysiska sinnen – sitt ”kött och blod” (se Matteus 16:13–17).

Samla ihop några föremål (se förslag nedan). Turas om att ha ögonbindel. Låt varje person använda sina övriga fyra sinnen för att gissa vad föremålet är.

Förslag:

  • Lukta på en blomma

  • Smaka på en godsak

  • Lyssna på en sång

  • Rör vid en mjuk tröja

Diskussion: Läs Läran och förbunden 6:14–15 och 8:2–3. Hur kan vi lära oss sanning genom uppenbarelsens andliga sinne snarare än att bara förlita oss på våra fysiska sinnen? Tänk på att alla får ett vittnesbörd genom den Helige Anden men att sättet som vissa känner det inflytandet skiljer sig från hur andra känner det. Hur kan personlig uppenbarelse genom den Helige Anden fördjupa våra vittnesbörd om Kristus?