2023
Sociala medier: Vad delar du med dig av?
April 2023


”Sociala medier: Vad delar du med dig av?” Liahona, april 2023.

Unga vuxna

Sociala medier: Vad delar du med dig av?

Vi kan använda sociala medier som ett fönster för andra för att se den glädje som kommer av evangeliet.

Bild
personer som använder elektroniska enheter

Illustrationer: David Green

Vad delar du på sociala medier? Berättar du om vad som ger dig glädje? Gör du inlägg om ditt liv? Vill du ha gillamarkeringar och beröm? Viktigast av allt, gör du inlägg om Jesu Kristi evangelium?

Att berätta om evangeliet på min mission var en så givande upplevelse för mig att jag ville fortsätta göra det när jag kom hem till Peru. Men jag insåg snart att jag inte hade tiden jag behövde för att nå alla människor jag ville, som jag hade på min mission.

Så jag vände mig till sociala medier.

Jag skapade en blogg för att berätta för andra om mina missionsupplevelser, tankar från mina veckovisa studier av Kom och följ mig och andra evangelierelaterade insikter. Och när jag delade min blogg började jag få fina meddelanden från vänner som tackade mig för det jag hade delat. Det förväntade jag mig inte! Sedan tänkte jag: ”Varför kan jag inte göra mer på sociala medier?” Och det var så min väg till att skapa en plattform för att dela evangeliet på Instagram och YouTube började.

Hemligheten bakom missionsarbete på sociala medier

Att berätta om din tro på sociala medier behöver inte vara komplicerat, men ibland kanske vi är rädda för att berätta om det eftersom sociala medier kan vara fyllda av fördömande, världsliga idéer och ytliga inlägg. Ibland känns det som den minst troliga platsen att dela med oss av vår tro på. Men sanningen är den att det är just för att sociala medier är fyllda av så många påhitt och lögner som vi behöver dela med oss av den glädje och frid och sanning vi får som Jesu Kristi lärjungar.

Jag får ofta frågan: ”Ale, vad motiverar dig att dela med dig av evangeliet via sociala medier? Vad är hemligheten bakom att berätta om det så naturligt och relatera det till vardagslivet?” Och mitt svar är alltid detsamma: ”Det finns ingen hemlighet! Nyckeln är att leva efter evangeliet och göra det till en del av mitt dagliga liv.”

Ju mer jag strävar efter att leva efter evangeliet och fördjupa min tro, desto större är min önskan att dela med mig av det till andra. Min motivation att ägna så mycket tid åt att bära mitt vittnesbörd för andra kommer från de andliga upplevelserna jag har med min himmelske Fader.

Genom mina upplevelser har jag lärt mig att det kan vara lika lätt att berätta om evangeliet som att berätta om våra dagliga upplevelser av att vara en del av Frälsarens fålla. Jag vet inte alltid om jag påverkar någon med det jag berättar, men jag vet att ”med små och enkla medel uträttas mycket stort” (Alma 37:6).

Bild
olika personer som använder elektroniska enheter

Frälsarens inbjudan att dela med oss av vår tro

Det finns människor i världen som söker efter påminnelser om vilka de är och varför de ska fortsätta framåt med hopp. Och vem kan berätta om de här sanningarna bättre än vi? Som Kristi efterföljare känner vi till Guds löften och den underbara plan han har förberett för sina barn. Kom ihåg att vissa ”endast hålls borta från sanningen för att de inte vet var de ska finna den” (Läran och förbunden 123:12) – och vi kan hjälpa dem hitta den.

Som äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

”Dela dina upplevelser öga mot öga, på sociala medier, i grupper, överallt.

Något av det sista Jesus sa till sina lärjungar var att de skulle gå ut i världen och berätta om den uppståndne Kristus. I dag tackar vi också glatt ja till detta stora uppdrag.”1

Att vara Jesu Kristi lärjungar bör omfatta vårt beteende, inte bara i verkliga livet utan också på sociala medier. När vi höjer vår röst för att förkunna evangeliets sanningar kan vi uppfylla det stora ansvar som Jesus Kristus har anförtrott oss.

Låt oss visa världen hur vi tar oss tid för Herren varje dag, hur vi möter våra svårigheter och sorger och hur vi finner frid. Jag vet att när vi delar med oss av det som betyder något, kommer vi att vara stora redskap i Guds händer till att samla in Israel.

Vår himmelske Fader behöver oss. Låt oss sluta gömma oss bakom våra skärmar och i stället använda dem för att få kontakt med andra. Låt oss vara en del av hans verk och göra inlägg, inte om vad utan om vem som ger oss glädje – vår Frälsare Jesus Kristus.