Liahona
Våre barns guddommelige fremtid
April 2024


“Våre barns guddommelige fremtid”, Liahona, april 2024.

Våre barns guddommelige fremtid

Fire måter foreldre kan hjelpe sine barn å lære om Jesus Kristus og gjenkjenne det guddommelige i dem.

Bilde
ung mann som ber

Barn blir ofte spurt: “Hva vil du bli når du blir stor?” I det førjordiske liv, hvis vi hadde blitt stilt et lignende spørsmål, kan svaret vårt ganske enkelt ha vært: “Jeg ønsker å bli som våre himmelske foreldre.”

Barneoppdragelse handler ofte om leggetider og badetider, undervisning og raserianfall, irettesetting og trøst. Men kanskje vi kan ta et skritt tilbake og se vår foreldrerolle i et bredere perspektiv, huske våre barns guddommelige natur – at de også er Guds barn – og at de har en guddommelig fremtid, de kan til og med bli som Gud en dag (se Lære og pakter 132:20).

President Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det første presidentskap, underviste: “Vår teologi begynner med himmelske foreldre, og vårt høyeste mål er å oppnå fylden av evig opphøyelse.”1 Og hver enkelt av oss har dette guddommelige potensialet. I “Familien – en erklæring til verden” står det: “Alle mennesker – menn og kvinner – er skapt i Guds bilde. Hver især er en elsket ånd, sønn eller datter av himmelske foreldre, og har som sådan en guddommelig natur og et guddommelig potensial.”2

Foreldre kan hjelpe barna å navigere og lykkes på sin vei for å bli Gud lik. Men for å bli mer lik ham, må våre barn først lære mer om hvordan Gud er. Én grunn til at Jesus Kristus kom til jorden, var for å hjelpe oss å forstå vår himmelske Fader. Frelseren sa: “Jeg og Faderen er ett” (Johannes 10:30); “Den som har sett meg, har sett Faderen” (Johannes 14:9). For å bli som Gud, vender vi oss til Frelseren og lærer om ham.

Her er fire ting vi kan gjøre for å hjelpe våre barn å lære hvem Jesus Kristus er, og dermed bli kjent med sin himmelske Fader:

  1. Lær dem å stole på Frelserens apostler og profeter.

  2. Lær dem til å handle i tro.

  3. Lær dem betydningen av åpenbaring.

  4. Vær et eksempel på Frelserens egenskaper.

Stol på apostlene og profetene

En av de viktigste måtene våre barn vil bli kjent med Jesus Kristus på, er ved å lytte til hans utvalgte spesielle vitner. Akkurat som på nytestamentlig tid hjelper apostler i dag oss å forstå hans karakter og hans verk. President Russell M. Nelson underviste: “Jesu Kristi ordinerte apostler vitner alltid om ham. De viser vei når vi går gjennom denne hjerteskjærende labyrinten av våre jordiske erfaringer.”3 Eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum har sagt: “En profet står ikke mellom dere og Frelseren. Han står snarere ved siden av dere og viser vei til Frelseren.”4

Det er også viktig å lære våre barn å ha ydmykhet og tålmodighet når de lytter til våre inspirerte ledere. Eldste Andersen sa: “Bli ikke overrasket om deres eget syn ikke umiddelbart er i harmoni med det Herrens profet underviser. Dette er stunder for å lære, for ydmykhet og for å gå ned på våre knær i bønn. Vi går fremover i tro og stoler på Gud, i visshet om at vi med tiden vil motta mer åndelig klarhet fra vår himmelske Fader.”5 Herren underviste et viktig prinsipp da han sa om profeten Joseph Smith: “For hans ord skal dere motta som om de kom fra min egen munn, i all tålmodighet og tro” (Lære og pakter 21:5). Å lære våre barn å ha tålmodighet og arbeide for å forstå, vil gjøre dem åndelig selvhjulpne gjennom hele livet.

Handle i tro

Å vite noe er mer enn å lære fakta utenat. Folk kan lese bøker om å spille piano, men hvis de aldri spiller en note, vil ikke kunnskapen deres hjelpe dem å bli en pianospiller. Det samme gjelder å kjenne Jesus Kristus. Å lære ham å kjenne er mer enn bare å kjenne fakta. For å lære ham å kjenne, må vi gjøre som han gjør.

Frelseren understreket at å gjøre er en viktig del av å vite: “Om noen vil gjøre hans vilje, da skal han kjenne om læren er av Gud, eller om jeg taler av meg selv” (Johannes 7:17). Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum sa: “Vi begynner å bli kjent med Frelseren når vi vekker våre åndelige evner og prøver hans lære.”6 Kong Benjamin spurte: “For hvordan kjenner et menneske den herre som han ikke har tjent?” (Mosiah 5:13).

Våre barn kan lære om Kristus gjennom skriftstudium, Seminar og generalkonferansen. Disse vil imidlertid være utilstrekkelige uten å gjøre det Kristus gjorde: forkynne evangeliet, ta vare på de trengende og gå omkring og “gjøre godt” (Apostlenes gjerninger 10:38).

Kirkens program Barn og ungdom kan hjelpe våre barn å handle i tro. Vi kan hjelpe dem å overveie mål som vil hjelpe dem å gjøre det Kristus gjorde og få vite hvem han er.7

Søk åpenbaring

Vi lærer også Kristus å kjenne på et mer personlig nivå når vi, som president Nelson har oppfordret, hører ham gjennom Ånden: “Vi hører ham også tydeligere når vi foredler vår evne til å gjenkjenne Den hellige ånds hvisken. Det har aldri vært mer nødvendig å vite hvordan Ånden taler til deg enn akkurat nå. I Guddommen er Den hellige ånd budbringeren. Han vil bringe tanker til ditt sinn som Faderen og Sønnen ønsker at du skal motta.”8

Våre barn kan lære Frelseren å kjenne når de hører hva han ønsker at de skal vite og gjøre individuelt. Programmet Barn og ungdom oppmuntrer barn og ungdom: “Du kan be om å få vite hvilke [talenter] du har og hva du kan arbeide med akkurat nå.”9 Når barn prøver å forstå hva Frelseren ønsker for dem, vokser deres mulighet til å føle hans kjærlighet personlig.

Vi kan lære dem å ikke bli motløse hvis svarene ikke kommer med en gang. De kan fortsette i tro, vel vitende om at de vil føle Guds kjærlighet når de arbeider for å høre ham. President Nelson skisserte trinn som vil hjelpe oss, med profetens Joseph Smith ord, å “vokse inn i åpenbaringens prinsipp”, herunder: dykke ned i Skriftene, holde oss nær til Herren i bønn, lytte etter svar og skrive ned våre følelser, og (selv om vi ikke behøver å være fullkomne) gjøre daglige anstrengelser for å bli stadig mer verdige.10

Bilde
mor og datter ber sammen

Vær et eksempel

Til slutt, som foreldre, er en av de mest virkningsfulle måtene vi underviser våre barn om Kristus på, å etterligne hans egenskaper i vårt eget liv. Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum sa: “Er det for dristig å håpe at våre barn kan ha en liten del av følelsen for oss som den guddommelige Sønn hadde overfor sin Fader? Kan vi gjøre oss fortjent til mer av denne kjærligheten ved å forsøke å være mer av det Gud var for sitt barn? Vi vet i alle fall at en ung person danner seg sin oppfatning av Gud på grunnlag av egenskaper som vedkommende ser hos sine jordiske foreldre.11

Når vi etterligner Kristus, hjelper vi til med å åpenbare ham og Faderen for våre barn. Noen av Kristi egenskaper er forklart i Moroni 7:44–45, herunder nestekjærlighet, håp, vennlighet, saktmodighet, ikke lett bli provosert, tåle alt og utholde alle ting.

En kvinne jeg kjenner hadde en far som ofte var sint og lett opprørt. Hun sa: “I mange år så jeg vår himmelske Fader på samme måte som jeg så min egen – en som for det meste holdt seg på avstand og ble lett skuffet.” Dette påvirket hennes evne til virkelig å forstå vår himmelske Fader. Hun fortalte imidlertid at vår himmelske Fader hjalp henne å lære at “han fører meg sakte bort fra å frykte ham og inn i hans kjærlighets frelsende kraft”. Hun begynte å se den virkelige Ham.

Det første formålet med Primær er å hjelpe barna å føle sin himmelske Faders kjærlighet.12 Dette kan også være en av foreldrenes første formål. Når barn føler vår himmelske Faders kjærlighet, vil de få en bedre forståelse av ham og ønske å bli lik ham.

Hva ønsker våre barn å bli når de blir voksne? Som foreldre kan vi fremme et ønske i dem om å være som våre himmelske foreldre. Jesus Kristus er vårt fullkomne eksempel, og når vi hjelper våre barn å komme til ham, vil de med større sannsynlighet oppnå dette ønsket. Vi kan hjelpe dem å lære Gud og Jesus Kristus å kjenne ved å bygge tillit til apostler og profeter, hjelpe dem å handle slik Herren ville, hjelpe dem å høre ham gjennom Ånden og etterligne Herren i våre egne handlinger.

Vårt eksempel og deres paktsforhold til Herren vil skape stabilitet, en følelse av tilhørighet og kunnskapen om Guds kjærlighet som våre barn trenger, og velsigne dem i mange år fremover.