Liahona
Legge tradisjonen bak seg og stole på Herren
April 2024


“Legge tradisjonen bak seg og stole på Herren”, Liahona, april 2024.

Unge voksne

Legge tradisjonen bak seg og stole på Herren

Profetiske råd om medgift gjorde oss forvirret med hensyn til fremtiden.

Bilde
fotografi av artikkelforfatterne

Fotografi gjengitt med tillatelse fra artikkelforfatterne

Ung voksen alder er en styrkende tid i livet. Som to søstre som navigerer disippelskap i Sør-Afrika, har vi stadig erfaringer som styrker vår tro og oppmuntrer oss til fremtiden. Men noen ganger kan denne tiden i livet være forvirrende når vi tar avgjørelser om utdannelse, arbeid og spesielt hvem vi skal gifte oss med.

Eller, i vårt tilfelle, å finne ut hvordan det å gifte seg til og med vil se ut for oss.

En uventet utfordring

I Sør-Afrika er det en oldtidspraksis kalt lobola – vanligvis kjent som “brudepris” – som fortsatt følges i noen afrikanske land i dag. “[Lobola] er et tegn på takknemlighet fra brudgommens familie til brudens familie. I gamle dager ville brudgommens familie gi brudens familie noe som var av verdi for dem.”1

Tradisjonelt ble kveg (sett på som hellig i mange afrikanske kulturer) ofte gitt til brudens familie for å symbolisere en åndelig forbindelse mellom de to familiene. Men i disse dager betales ofte lobola gjennom store pengesummer. Prisen påvirkes nå av brudens utdannelse, jobb og sosiale status.2

Å betale lobola er ment å vise hvor verdsatt bruden er av både hennes familie og mannen hun har tenkt å gifte seg med. Den symboliserer en forening mellom familier. Så gjennom hele livet har vi alltid forsøkt å være respektfulle, fremgangsrike og intelligente kvinner. Vi ønsket å gjøre familien stolt og betale dem tilbake fordi de har oppdratt oss godt.

Men i 2014, da vi begge var i ung voksen alder, kom president Dieter F. Uchtdorf, som da var annenrådgiver i Det første presidentskap, for å tale til medlemmene i Afrika. Vi følte den rene kjærlighet Gud har til hver enkelt av oss mens han talte. Men i løpet av talen sa han imidlertid at tradisjonen med lobola ikke var i tråd med evangeliet. Han betvilte praksisen og sa: “Konsekvensene av [brudepris] er mangfoldige og fører til adferd som er upassende for et medlem av Jesu Kristi Kirke … Herrens måte er den virkelige veien for å bringe familier sammen for evig.”3

Hele kulturen vår tar del i denne skikken, og det forventes alltid av oss også, så vi ble forvirret etter budskapet hans.

Våre første tanker var humoristiske: “Vi arbeidet ikke så hardt for å ikke få noen kyr!”

Men vi var virkelig forvirret. Hvis vår himmelske Fader ikke ønsket at vi skulle praktisere denne tradisjonen lenger, når de fleste i vår kultur nekter ekteskap uten lobola, hvordan kunne vi følge vår himmelske Fader og Jesus Kristus og respektere vår kultur og familie? Evangeliet virket allerede eiendommelig for våre familiemedlemmer som ikke var en del av Kirken, men nå ville det bli enda vanskeligere for dem å forstå.

Da vi så noen medlemmer forlate Kirken fordi de ikke kunne forstå denne læresetningen fra en levende profet, innså vi at vi måtte bringe våre spørsmål til vår himmelske Fader.

Søke svar

Da vi sluttet oss til Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige som tenåringer, lovet vi hverandre alltid å hjelpe hverandre å holde oss nær til Herren, uansett hva som skjer. Vi bestemte oss for at uansett hvor livet førte oss, ville vi alltid holde fast ved vår tro, fordi vi hadde sett hvordan etterlevelse av evangeliet fører til sann glede.

Så da vi strevde med å forstå eldste Uchtdorfs budskap, husket vi dette løftet. Vi ble påminnet om hvor viktig det er å prioritere et forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus og stole på deres lovede velsignelser. Vi fokuserte begge på å styrke vår tro på dem for å gjenoppbygge denne tilliten.

Da jeg (Phindi) ba til vår himmelske Fader om veiledning angående stevnemøter og ekteskap, kom en tanke til mitt sinn. En Herrens apostel ble inspirert til å komme til mitt land og snakke om en tradisjon som er spesifikk for vår kultur fordi vår himmelske Fader kjenner oss individuelt. Han vet hva som kan begrense oss, og han har vårt beste i tankene når det gjelder paktens sti.

Bilde
Durban Sør-Afrika tempel

Foto av Durban Sør-Afrika tempel: Matt Reier

Jeg grunnet oppriktig på denne sannheten og innså at vår himmelske Fader virkelig ikke ønsker at vårt evige ekteskap og familie skal begrenses av verdslige tradisjoner. Å tenke på dette hjalp meg å forstå hvordan lobola ofte er korrupt, spesielt når den høye prisen hindrer noen par i å gifte seg i det hele tatt. Jeg begynte å innse at jeg kunne stole mer på vår himmelske Fader og Jesus Kristus enn min egen kunnskap, selv om det var vanskelig.

Jeg (Samu) vendte meg til Skriftene for å finne svar på min engstelse for fremtiden. Jeg har alltid trodd at dette evangeliet har rom for spørsmål og oppfordrer oss til å tilegne oss kunnskap og søke personlig åpenbaring. Så jeg studerte Mormons bok mer enn noen gang før. Med tiden følte jeg sannhetene i denne boken som bekreftet at jeg kunne stole på ordene til dagens profeter. Jeg følte at hjertet mitt forandret seg, og mitt forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus ble dypere.

Da jeg fortsatte å bekymre meg for hvordan min fremtid ville se ut med hensyn til stevnemøter og ekteskap, husket jeg den sannhet som ble gitt fra Nephi, at “Herren ikke gir menneskenes barn noen befaling uten at han bereder en vei for dem så de kan utføre det han befaler dem” (1 Nephi 3:7). Og med dette vet jeg at jeg kan stole på ham og ha håp om hans løfter.

Som president Russell M. Nelson har undervist, handler livet om å lære å “la Gud råde”4 og å “overvinne verden”.5 Å vite dette hjalp oss til gradvis å styrke vår tillit til vår himmelske Fader. Selv om vi ikke vet hvordan ekteskapet vil ordne seg for oss, vet vi at når vi holder våre pakter og fokuserer på vårt forhold til ham og Jesus Kristus, vil vi bli velsignet med mirakler når vi gir slipp på denne tradisjonen.

Det aller viktigste forholdet

Forhold og stevnemøter kan være vanskelig og usikkert for alle som søker tempelekteskap hvor som helst i verden. Når vi står alene og lengter etter en evig ledsager, kan fremtiden noen ganger føles skremmende. Stol på oss – vi står personlig overfor så mange ukjente ting om hvordan livet vil ordne seg når det meste av vår kultur ikke vil vurdere ekteskap uten å betale lobola.

Men til tross for oddsen mot oss (og uansett odds, kulturelle barrierer eller utfordringer du måtte møte med hensyn til stevnemøter og ekteskap), tror vi virkelig at vår himmelske Fader vil fortsette å hjelpe oss alle å navigere, og oppfylle våre rettferdige ønsker når vi setter vår lit til ham. Når vi fokuserer på vårt forhold til ham og Jesus Kristus, er alt annet ved fremtiden mindre skremmende og mer fylt av håp.

Noen ganger føler vi at vi går glipp av noe, og vi lurer på om det ville være lettere å bare gi etter for verdens skikker, forventninger og normer. Men når vi grunner på velsignelsene og gleden Herren har i vente for oss som Kristi disipler, innser vi at vi ikke går glipp av noe i det hele tatt. Vi er i hendene på en kjærlig Fader i himmelen, som vil lede oss til ufattelige velsignelser.

I mellomtiden fortsetter vi å gjøre vårt beste for å utvikle oss åndelig og timelig. Vi utvikler vakre forhold til venner, familie og hverandre. Forholdene vi har til våre kjære – og spesielt til vår himmelske Fader og Jesus Kristus – vil alltid hjelpe oss å føle samhørighet og kjærlighet og gi oss styrke til å fortsette på paktens sti.

Noen rettferdige ønsker kan virke umulige når vi navigerer opp- og nedturer i ung voksen alder. Men når vi fortsetter å holde våre pakter og søker Herren, holder vi fast ved håpet om tempelekteskap. Inntil da, slik president Nelson underviste, kan vi alltid søke og forvente mirakler.6 Vi opplever virkelig gleden, velsignelsene og, ja, miraklene ved å etterleve Jesu Kristi evangelium.

Vi håper du vet at mirakler og velsignelser er i vente for deg også.

Artikkelforfatteren bor i Gauteng i Sør-Afrika.

Noter

  1. Olwethu Leshabane, “Let’s Talk about Lobola” [La oss snakke om brudepris], Art of Superwoman, 22. okt. 2021, artofsuperwoman.com/2021/10/22/lets-talk-about-lobola.

  2. Se Leshabane, “Let’s Talk about Lobola” [La oss snakke om brudepris], artofsuperwoman.com/2021/10/22/lets-talk-about-lobola.

  3. Dieter F. Uchtdorf, i en sending til alle staver i Afrika, 23. nov. 2014.

  4. Russell M. Nelson, “La Gud råde”, Liahona, nov. 2020, 92–95.

  5. Russell M. Nelson, “Overvinn verden og finn hvile”, Liahona, nov. 2022, 95–98.

  6. Se Russell M. Nelson, “Kraften i åndelig momentum”, Liahona, mai 2022, 99.