Seminar
Evangelisk mesterlære: 1 Nefi 3:7: »Jeg vil tage af sted og gøre det, som Herren har befalet«


»Evangelisk mesterlære: 1 Nefi 3:7: ›Jeg vil tage af sted og gøre det, som Herren har befalet‹«, Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

»Evangelisk mesterlære: 1 Nefi 3:7: ›Jeg vil tage af sted og gøre det, som Herren har befalet‹«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

Evangelisk mesterlære: 1 Nefi 3:7

»Jeg vil tage af sted og gøre det, som Herren har befalet«

Billede
Nefi med Lehi i sit telt

I en tidligere lektion lærte du, at Herren altid bereder en vej for os, så vi kan udføre det, han befaler os at gøre. Denne lektion kan hjælpe dig med at lære henvisningen til og nøglesætningen i skriftstedet 1 Nefi 3:7 udenad, forklare læresætningen og anvende principperne for at opnå åndelig kundskab i realistiske situationer.

Lær at forklare læresætninger og principper. Eleverne får en større forståelse, når de forklarer hinanden om evangeliet. Skab et miljø, hvor eleverne føler sig trygge ved at fortælle andre om deres forståelse af evangeliets sandheder.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at tænke på oplevelser, de eller deres kære har haft, der viser, at Herren åbner en vej for at udføre det, han beder os om.

Mulige læringsaktiviteter

Denne lektion i evangeliske mesterlæreskriftsteder er udformet til at blive givet efter lektionen »1 Nefi 3«, som er den kontekstuelle lektion for det evangeliske mesterlæreskriftsted 1 Nefi 3:7. Hvis denne lektion i mesterlæreskriftsteder flyttes til en anden uge, så sørg for også at give den tilsvarende kontekstuelle lektion i den uge.

Forklar og lær udenad

Brug hvilken som helst effektiv metode til at hjælpe eleverne med at lære skriftstedshenvisningen til og nøglesætningen i skriftstedet 1 Nefi 3:7 udenad og til at forklare de sandheder, der findes i dette skriftsted.

Følgende aktiviteter er forslag til, hvordan man gør dette.

Et af formålene med evangelisk mesterlære er at få mulighed for at øve sig i at forklare sandhederne i Jesu Kristi evangelium med sine egne ord. Der er utallige måder, hvorpå du kan velsigne dem omkring dig, når du bedre forstår og øver dig på at forklare Frelserens lære, som findes i hans skrifter.

Læs 1 Nefi 3:7 og sammenfat det, det lærer os, med jeres egne ord.

Bed hver elev om at dele sin sammenfatning med en makker.

Prøv at tænke på en situation, hvor de sandheder, der undervises om i dette vers, kunne hjælpe nogen. Besvar derefter følgende spørgsmål:

Når eleverne har haft tid til at forberede deres svar på følgende spørgsmål, kan du overveje at bede dem om at forklare deres svar for en makker, så alle elever har mulighed for at udtrykke sine tanker højt.

  • Hvilke sandheder fra dette vers ville I dele med nogen i den situation, I tænkte på? Hvorfor?

  • Hvordan kan Gud berede en vej for os, så vi kan udføre det, han beder os om?

  • Hvilke oplevelser kan I fortælle om for at illustrere den sandhed, at Gud bereder en vej for os, så vi kan udføre, hvad end han beder os om at gøre?

Hvis eleverne har lavet elevforberedelsesaktiviteten, kan du overveje at bede frivillige om at fortælle klassen om deres oplevelser.

Du kan for at hjælpe eleverne med at lære nøglesætningen og henvisningen fra skriftstedet udenad overveje at vise billedet af Nefi, der taler med sin far fra begyndelsen af lektionen. Bed eleverne om at se på billedet, mens de gentager: »›Jeg vil gå hen og gøre det, som Herren har befalet‹ – 1 Nefi 3:7«, så mange gange de kan på et minut.

Overvej så at hjælpe dem med bedre at huske dette mesterlæreskriftsted ved at holde pause en eller to gange, når der er et naturligt ophold i undervisningen, for igen at vise billedet og bede eleverne om at fremsige nøglesætningen fra skriftstedet og henvisningen til det.

Øv anvendelse

Vi vil alle komme til at stå i svære situationer og af Gud blive bedt om at gøre svære ting i vores liv. Anvendelse af principper for at opnå åndelig kundskab kan hjælpe dig til at styrke din tro på Jesus Kristus, når du står i disse situationer.

I stedet for at bruge følgende scenarier kan eleverne fokusere på noget, som Herren har befalet, der specifikt vedrører deres liv. De har måske fundet frem til noget i lektionen »1 Nefi 3«. Hvis denne ændring er blevet foretaget, kan du overveje at lade eleverne arbejde individuelt, da nogle af de ting, de vælger at fokusere på, kan være meget personlige.

Læs følgende scenarier, og vælg et, du gerne vil fokusere på i den næste aktivitet.

  1. Sara elsker Herren og ønsker at tjene i hans kirke. Men hun har for nylig fået en opgave i Kirken, som hun ikke føler sig kvalificeret til at udføre. Hun accepterede opgaven, men tøver med at udføre den.

    Overvej at indsætte en hvilken som helst befaling i følgende scenarie, som eleverne bedst kan relatere til. Nogle eksempler er faste, betaling af tiende, opfyldelse af en kirkekaldelse eller at være ærlig.

  2. Rosa er skuffet over sig selv, fordi hun kæmper med at holde en bestemt befaling. Hun har til tider adlydt befalingen, men har ikke gjort det konsekvent.

Hvis der gøres brug af de forslåede scenarier, så overvej at bede eleverne om at danne grupper på tre sammen med andre, der valgte det samme scenarie. Bed hvert medlem af gruppen om at studere et af følgende principper for at opnå åndelig kundskab og besvare spørgsmålene i det afsnit. Efter passende tid beder du eleverne om at fortælle, hvad de har lært i deres gruppe.

Det kan være nyttigt at vise eller udskrive kopier af følgende afsnit, som eleverne kan støtte sig til, mens de studerer.

Handl i tro

Læs afsnit 5-7 i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument, 2022.

  • Hvordan kunne ældste Hollands udtalelse i afsnit 6 hjælpe Sara eller Rosa?

  • Hvis Sara eller Rosa ikke med det samme kan udføre det, Gud beder om, hvordan kan sandhederne om vor himmelske Fader i afsnit 7 så hjælpe?

  • Hvis I har haft tanker, som minder om Saras eller Rosas, hvad har så hjulpet eller kan hjælpe jer til at gå fremad i tro på Jesus Kristus?

Undersøg begreber og spørgsmål ud fra et evigt perspektiv

Læs afsnit 8 i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument. Overvej at markere mindst to forskellige tekststykker eller idéer, som I tror kunne hjælpe Sara eller Rosa.

  • Hvordan kunne hver af de tekststykker, I valgte, hjælpe Sara eller Rosa?

  • Hvad ved I om vor himmelske Fader og den måde, hvorpå han behandler sine børn, som kan hjælpe?

  • Hvordan kan det hjælpe at se situationen i sammenhæng med frelsesplanen?

Søg yderligere kundskab gennem guddommeligt angivne kilder

Læs afsnit 11 i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument.

  • Hvor ville I råde Sara eller Rosa til at lede efter sandheder, der kunne hjælpe dem?

Brug lidt tid på at søge i guddommeligt anviste kilder efter sandheder, som I føler vil kan anvendes i situationen. En kilde, I kan vælge, er listen over mesterlæreskriftsteder, der findes sidst i Evangelisk mesterlære, hoveddokument. Overvej at læse nøglesætningerne fra skriftstederne i afsnittene af Mormons Bog, og lede efter dem, der kan være en hjælp. Sørg for at medtage 1 Nefi 3:7 som en af jeres kilder.

  • Hvad fandt I frem til, som I kan dele?

  • Hvordan har de sandheder, I har fundet, gjort en forskel i jeres liv?

Overvej at gå rundt i lokalet og hjælpe elever, der er usikre på, hvordan de finder skriftsteder eller udtalelser fra Kirkens ledere. I stedet for at give dem en relevant skriftstedshenvisning eller udtalelse kan du overveje at vise dem, hvordan man finder det, de leder efter.

Gennemgang af evangelisk mesterlære

Brug i løbet af en kommende lektion tre til fem minutter højest på at gennemgå henvisningen til og nøglesætningen i skriftstedet 1 Nefi 3:7. En måde at gennemgå det på er ved at vise det samme billede af Nefi, som blev brugt i denne lektion, for at se, om eleverne stadig kan huske nøglesætningen fra skriftstedet og henvisningen dertil. Dette kan gøres kort i begyndelsen eller slutningen af hver af de næste par lektioner.

De første 12 mesterlæreskriftsteder og nøglesætninger

Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

Skriftstedshenvisning

Skriftstedets nøglesætning

Skriftstedshenvisning

1 Nefi 3:7

Skriftstedets nøglesætning

»Jeg vil tage af sted og gøre det, som Herren har befalet.«

Skriftstedshenvisning

2 Nefi 2:25

Skriftstedets nøglesætning

»Adam faldt, for at menneskene kunne blive til, og menneskene er til for at kunne nyde glæde.«

Skriftstedshenvisning

2 Nefi 2:27

Skriftstedets nøglesætning

»De er frie til at vælge frihed og evigt liv … eller … fangenskab og død.«

Skriftstedshenvisning

2 Nefi 26:33

Skriftstedets nøglesætning

»Alle er lige for Gud.«

Skriftstedshenvisning

2 Nefi 28:30

Skriftstedets nøglesætning

Gud »vil give menneskenes børn linje på linje, forskrift på forskrift«.

Skriftstedshenvisning

2 Nefi 32:3

Skriftstedets nøglesætning

»Tag for jer af Kristi ord, for se, Kristi ord vil fortælle jer alt det, som I skal gøre.«

Skriftstedshenvisning

2 Nefi 32:8-9

Skriftstedets nøglesætning

»I [skal altid] bede.«

Skriftstedshenvisning

Mosija 2:17

Skriftstedets nøglesætning

»Når I er i jeres medmenneskers tjeneste, er I blot i jeres Guds tjeneste.«

Skriftstedshenvisning

Mosija 2:41

Skriftstedets nøglesætning

»Dem, der holder Guds befalinger … er velsignede i alt.«

Skriftstedshenvisning

Mosija 3:19

Skriftstedets nøglesætning

»[Aflæg] det naturlige menneske og [bliv] en hellig ved Herren Kristi forsoning.«

Skriftstedshenvisning

Mosija 4:9

Skriftstedets nøglesætning

»Tro på Gud … tro, at han har al visdom.«

Skriftstedshenvisning

Mosija 18:8-10

Skriftstedets nøglesætning

Bliv »døbt i Herrens navn som et vidnesbyrd … om, at I har indgået en pagt med ham«.